Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Több mint 88 ezer diák jelentkezett az idei történelemérettségire, többségük középszinten vizsgázik.
Több mint 88 ezer diák jelentkezett az idei történelemérettségire, többségük középszinten vizsgázik. Utánajártunk, mire érdemes odafigyelni a feladatlap kitöltésénél, hol lehet a legkönnyebben pontot nyerni és veszíteni, és mihez kezdhettek, ha végképp elakadtatok egy feladatnál.
A feladatlap első részében több, gyorsan megoldható feladatot találtok. „Általában az igaz/hamis választ igénylő kérdések mennek a legkönnyebben a diákoknak, ezeket magabiztosan, szinte hibátlanul oldják meg. A kedvelt feladatok közé tartozik a képfelismerés is” – mondja Edényi László, a budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium történelemszakos igazgatója.
Idén érettségizel?
Az írásbeli után azonnal szeretnéd megtudni, hány pontot szereztél? Az eduline-on rögtön a vizsga után megtalálod a középszintű feladatsorokat és a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat. Lájkold az eduline-t a Facebookon, vagy iratkozz fel hírlevelünkre itt, így emailben is megkapod a megoldásokat, sőt szaktanárainktól is kérdezhetsz!
Általában a művészeti stílusokkal kapcsolatos kérdések sem jelentenek gondot, ráadásul több feladathoz nem kell más, mint megfelelő szövegértés, hiszen a megadott források magát a választ is tartalmazzák.
A rövid kérdések között általában több térképes feladat is szerepel, ezekhez csak ki kell nyitni a történelmi atlaszt a megfelelő oldalon. „Az atlasz a legjobb puska, rengeteg információ van benne, csak tudni kell használni” – mondta Edényi László.
A szaktanár szerint sokaknak nehézséget okoznak viszont azok a feladatok, amelyekben párt kell keresni az egyes elemeknek, és van olyan, amely egyikhez sem tartozik. „A 2011. májusi feladatsorban a középkori gazdaság fejlődésével kapcsolatos példában két állítást nem lehetett kötni egyik ábrához sem. Ez a két jellemzés a vetésforgóra vonatkozott, amely nem szerepelt a választási lehetőségek között – ám arról, hogy miben különbözik a háromnyomásos földműveléstől, a diákok semmilyen információt, forrásrészletet nem kaptak” – mondta, hozzátéve, hogy ez a témakör annyiszor előkerül az órákon, hogy „illik tudni”.
Előfordulnak persze olyan feladatok is, ahol szükség van a tárgyi tudásra, nem lehet csak a megadott forrásrészletre támaszkodni: 2011 májusában ilyenek voltak az Egyesült Államok alkotmányához, valamint a Nagyatádi-féle földreformhoz kapcsolódó kérdések.
„A rövid feladatokat tartalmazó részt egy gimnazista 32-35 pont körülire könnyedén megírja. A maradék 10 pontot azért veszítheti el, mert vannak olyan szakmai kérdések, témakörök, amelyekben kevésbé tájékozott. A jól felkészült diákok viszont akár 40 pontot meg tudnak szerezni a maximális 45-ből” – összegezte a tapasztalatokat Edényi László.
Szöveges, kifejtendő feladatok
Mind a rövid, mind a kifejtős feladatok az egyetemes és a magyar történelem számos témakörét felölelik. Az esszéírásnál követelmény, hogy különböző történelmi korokhoz kapcsolódó kérdést válasszon az érettségiző, egyet az egyetemes, kettőt a magyar történelem témaköréből – a lehetséges kombinációkat egyébként fel is tünteti a feladatlap.
„Már a témaválasztásnál elbukhatnak a diákok, ha ugyanis nem a megadott kombinációk egyikét dolgozzák ki, egy vagy két esszé teljes pontszámát is elbukhatják. A kérdést is pontosan értelmezni kell: ha Hunyadi Mátyás jövedelmének elemzése a feladat, a tanuló viszont Mátyás és a reneszánsz kapcsolatáról ír, a feladatmegértésre négyből nulla pontot kap, ami végeredményben azt is jelenti, hogy az egész esszé értékelhetetlen” – magyarázta Edényi László.
A szaktanár szerint a kifejtendő kérdéseknél a szaknyelv használata okozhatja a legnagyobb gondot: vannak témakörök – ilyen például a gazdaság –, amelyek pontos szaknyelvi ismereteket kívánnak meg, ezek híján összesen négy pontot lehet veszíteni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az eseményeket alakító tényezők felidézése is nehézséget jelent a diákoknak: hat, vagy hosszú esszé esetén tíz pont bánhatja, ha a tanuló nem figyel a részletekre, és fontos momentumokat hagy ki az esszéből.
„Én mindig azt tanítom az érettségizőknek, hogy az első mondatban helyezzék el térben és időben az eseményeket – ez nemcsak nekik segít, de a tartalmi elemek számától függően akár négy pontot is jelenthet az értékeléskor. Hangsúlyozni szoktam, hogy használják a megadott forrást, szerezzenek belőle ismereteket, vonjanak le következtetéseket, ez sokat segíthet a feladatmegoldáskor” – mondta Edényi László, aki szerint érdemes piszkozatot írni, így elkerülhetik a helyesírási és nyelvhelyességi hibákat.
Mi kell a ketteshez/ötöshöz?
Edényi László szerint igaz, hogy a kettest az atlasz használatával bárki össze tud hozni. „Ha végképp elakadt valaki egy feladat megoldásában, nyissa ki az atlaszt, jó eséllyel a segítségére lesz. Ha a biztos térképhasználathoz pontos szövegértés és logikus-elemző gondolkodás is társul, könnyen elérhető a hármas is” – latolgatta az esélyeket.
Edényi László szerint azoknak, akiknek tárgyi tudásuk is van, az ötöst is megszerezhetik – igaz, ehhez alapos felkészültség kell, és azt is pontosan kell tudni, mire hány pont jár.
Köszönjük a történelem érettségi nap támogatását a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK-nak!