Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Itt van a történelemérettségi megoldása: rövid feladatok

86

Tizenegykor ért véget a középszintű történelemérettségi, itt megnézhetitek a feladatsor első részét és a nem hivatalos javítókulcsot. A megoldásokat a Studium Generale, a Budapesti Corvinus Egyetem hivatalos érettségi előkészítője dolgozta ki nektek. Köszönjük a történelem érettségi nap támogatását a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának!

A középszintű történelemérettségi hivatalos javítókulcsa

Az emelt szintű történelemérettségi hivatalos javítókulcsa

hirdetés
hirdetés



(x)

Találd meg a hozzád illő szakot!

8 lépésben segítünk a személyiségednek megfelelő szak megtalálásában, a szakok megismerésében, a döntésben. Próbáld ki most!  Tovább »

Hozzászólások (86) , melyek közül a legfrissebbek:

Sziasztok!

Felkerültek a hivatalos megoldókulcsok, ezeket itt találjátok: http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2012/5/10/Tortenelem_erettsegi_2012_kozepszint_hivata_WHIDCN A hivatalos megoldókulcs alapján a mi megoldókulcsunk hibátlan lett, szóval akár ezt is használhatjátok :)

Reméljük addig is tudtunk nektek segíteni, míg ezek fel nem kerültek. További sikeres érettségi felkészülést kívánunk és reméljük, hogy mindannyian hibátlan szóbeli vizsgákat tesztek!

Studium Generale - Történelem Szekció

Szvetlana

Koteles Mark: Ezt a plakátot illik ismerni (a József Attila verssel együtt). Ha valaki mégsem ismerné, akkor segítségként ott van alatta, hogy "revíziós plakát". Azt, hogy Trianon revíziója mit takar, így 12. év végén végképp tudni kell. A lényeg, hogy más válasz nem fogadható el. :)

Ráduly Mónika

A minden érettségi 2 részből áll. Írásbeli, Szóbeli(kivéve a matek)

Ahhoz, hogy ne bukj meg Írásbeli+Szóbeli=20%
De ez csak egyféleképpen lehetséges: 10% + 10%
Ha nem éred el pl törin az írásbeli részen a 10%ot. (írásbeli: 90 pont, annak a 10%-a 9 pont), azaz nem érsz el az írásbeli részen 9 pontot, csak 8-at akkor, megbuktál.

A mateknál mivel csak írásbeli van, ezért 20%-ot, azaz 20 pontot kell gyűjtened, ahhoz, meg legyen a kettes, de ha ez nem sikerül, még van remény, mert 10 pont felett engednek szóbelizni, de ott is teljesítened kell a 10%-ot, különben megbuktál.

bbkk

ez a feladatsor nagyon könnyű volt, pedig már 7éve érettségiztem

Koteles Mark

én azt szeretné megkérdezni hogy a 9.feladatban nem illik e jobban a plakáthoz az a,-állitás? mert értelmezhetős ugyis hogy: a,nem!nem!soha nem adjuk oda a területeket illetve:b,nem!nem! soha nem veszünk részt ilyen háborúban és mindkettőnek ugyanakkora a logikai értéke,szerintem

Varga Zsolt

itt a hivatalos javvantókulcs. http://193.225.13.157/erettsegi2012/k_tort_12maj_ut.pdf

LMS

Szóval úgy nem jó, hogy írásbeli 12%, szóbeli meg 8%, hiába 20% az összegük.

Szvetlana

Ricsi Orsi És: Ahogy már leírták, és ahogyan az osztályfőnököd levelében is szerepel: a lényeg, hogy az írásbelin elérj 10 %-ot (mindegy, hogy melyik feladatrészekből jön össze a 10 %), akkor mehetsz szóbelizni. Ha a szóbelin is elértél 10 %-ot, akkor már van összesen 20 %-od, ami már egy kettes. Viszont, ha a szóbelin nem éred el a 10 %-ot, tehát a szóbeli + írásbeli összesítve nem éri el a 20 %-ot, akkor megbuktál. Ennyi.

Mónika Kovács

a 3. a feladatban én csak folyót meg hegységet írtam az gondolom úgy nem jó igaz?

ZitaLillaa

gondolom ha a 7-es feladat településnevet kért, megoldásnak nem jó az hogy Magyar Nemzeti Múzeum....:D -.-" miért nem olvasom el a kérdést normálisan?!?!?!?!

Renesans

Papp Gábor,
"Az európai unió tanácsának elnökét nemis váltják fél évente.."
Az általad is idézett, "Az Európai Unió Tanácsa" című Wikipédia-szócikkből:
"Az elnökséget jelenleg félévente másik ország látja el"

Ricsi Orsi És: Szerintem az a lényeg, hogy az egész töri írásbeli részen meg legyen a 10%-od ahhoz, hogy mehess szóbelizni, az szerintem mindegy, hogy ez hogyan áll össze a teszt és az esszé között. Erről amúgy nem találtam tájékoztatást az Oktatási Minisztérium oldalán, de ha valaki talált, azt szívesen fogadjuk.

Zsákos Úr: Nem hiszem, hogy a mostani középiskolások 84-es kiadású könyvekből tanulnának, azóta változott kicsit a tananyag (a házi könyvtárához külön gratulálok, nekem is kéne egy ilyen :)). A Száray féle tankönyvben ez az adat nem szerepelt amelyet a gimnáziumok nagy többségében használnak.
Ettől függetlenül már egyszer elismertem, hogy valószínűleg igaza van, köszönöm a megerősítést. Ha gondolja, küldje el a címét és akkor papíron is elküldjük Önnek, hogy igaza volt és aláírjuk többen is, hogy nagyobb emlék maradjon :)

Ricsi Orsi És

Ha az első részre meg van a kettes, de a második részbe az esszébe nem írtam semmit akkor megbugtathatnak????

Ricsi Orsi És

Ha valaki csak az első feladatrészt tudta és az esszébe nem írt semmit de az első feladatrészre meg kapja a 2-est akkor az úgy jó????

MR.BAGGINS

Ezek csak azok a könyvek amik megvannak a házikönyvtáramban.

MR.BAGGINS

Bocs, a Romsics mű pontos címe: A Trianoni Békeszerződés Osiris zsebkönyvtár sorozat Budapest 2001

Varga Zsolt

ha a 9. feladatban egy helyre többet is írtatok, akkor az elsőt veszik figyelembe, a többit valószínűleg nem. így lehet mákotok. :D

MR.BAGGINS

Tisztelt Studium Generele- Történelem Szekció!

Hogyhogy nincs bent töri könyvekben?

Ha a tankönyvet nézzük:
Jóvérné Szirtes ÁGOTA? Történelem Gimnázium IV. 1984.KIADÁS 85.OLDAL
hA AZ EGYÉB könyveket nézzük?
Új Magyar Lexikon 6. kötet 504.o. Akadémiai kiadó 1962
Magyar Nagylexikon 17.kötet 720.o. Magyar Nagylexikon Kiadó 2003.
A világháború és a forradalmak képei 462.o. Európa Könyvkiadó 1977. Itt található az os a saint-germaini béke osztrák haderőre vonatkozó adata is egy oldallal előbb a 46.oldalon.
Magyarország Hadtörténete 2. kötet 273. o. itt még a tiszti és az altiszti létszám (1750 ill. 2333 fő) valamint a tartható fegyverek száma is szerepel. Azt is megmondja, hogy a békeszerződés 5. fejezete szól a katonai kérdésekról. Zrinyi Katonai Könyvkiadó 1985.
Végül, de nem utolsó sorban Magyarország az I. világháborúban Lexikon A-Zs főszerkesztő Szíjj Jolán, szerkesztő Ravasz István Petit Real Könyvkiadó 2000
687.o. Trianoni béke katonai határozványai címszó alatt igen részletesen
Romsics Ignácnak is van egy könyve Trianoni béke címmel.
Természetesen ennél több is van.

Mónika Kovács: Igen, el fogják fogadni :)

lestak2_@hotmail.com: Ha "w"-vel írtad Rooseveltet, akkor nem fogják elfogadni.

Sophie9: 34 pont a 45-ből, az 76%, szóval majdnem 5-ös :) A bankos képen már voltak itt viták, sajnos én sem tudok biztosat mondani, mert tényleg vannak érvek mind a két oldalra, majd holnap kiderül.

Karászi László: Igen, szerintem el fogják fogadni, mert írtad, hogy a katonák zsoldot kaptak.

sophie9

Ha az első feladatrészből vesztettem 11 pontot, az milyennek számít?? 45-ből elértem 34pontot.
bankzárlat, vagy bizalom erősödés??

Czirják Szilvia: Százalékok és a hozzájuk tartozó jegyek: 0-19% -1, 20-39% -2, 40-59% -3, 60-79% -4, 80-100% -5.

Magellán kérdés tényleg kiderül holnap, bár én továbbra is azt mondom, hogy szerintem nem jó az "a" feladatrészhez.

MaybeYes

Hú én azt kérdezném, hogy a "révátkelőhely" jó-e a 3a-nál? Köszi!

Gábor Kegyes

Hát nem biztos hogy igazam van, de majd kiderül holnap hogy az összeállító szerint mi a jó megoldás. Bár néha megfogalmazásba kicsit konkrétabban is megfogalmazhatnák a kérdésüket.

Kiss Eszter

Gábor Kegyes - Magában a Fűszer-szigetben én sem vagyok már így utólag biztos, de a lényeg, hogy Magellán is egy újabb indiai kereskedelmi útvonalat keresett (többek között, hogy fűszereket szállíthasson). Tehát ez mindhárom felfedezőre igaz, szerintem. A javítókulcsban nem ez van, azért kérdeztem rá.

Zsákos Úr: Sajnos a töri könyvben nem találtam meg, hogy 30 vagy 35 ezer főben korlátozták (wikipedia 35 ezret ír, de az a magyar verzió esetén nem mindig 100%) a memóriámat meg nem mondom biztosnak. Köszönjük a pontosítást!

Jazmin 74: Igazad van a sorrenddel kapcsolatban, reméljük a korábbi kommentelőnek szerencséje lesz :) Utolsó feladat melyik része amelyben nem vagy biztos?

Gábor Kegyes

Kiss Eszter, Lehet nincs igaz, de tudomásom szerint akkoriba csak egy álom volt a fűszer sziget. Indiát ismerték és Magellánék is azért indultak el hogy a portugálok elkerülése érdekébe eljussanak Indiába ahol olyan fűszerek voltak, ami értékesebb volt az aranynál. Ezért mondhatni a fűszer szigetek elérésének célja megegyezik India elérésének céljával is.

jazmin74

Biztos, hogy jó az utolsó feladat javítókulcsa?

Kiss Eszter

a) Útja során meg akarta találni az Indiába vezető tengeri utat.
Erre a feladatrészre gondoltam, a d megoldásában egyetértünk.:)

Németh Nikolett: 45 pontos volt a teszt és az esszé rész is.

Gábor Kegyes: Kolumbusz semmiképp sem elfogadható. Magellánnál is azért fogalmazták meg ilyen kacifántosan a dolgot, mivel ahogy te is mondtad ő maga nem kerülte meg a földet, mert út közben bevacsorázott vele pár kannibál.

Juvebb: most, hogy jobban megszakértettük a képet, könnyen lehet, hogy igazad van. Nem tudom milyen minőségű volt a nyomtatás, nehéz eldönteni, hogy vannak-e a bankban vagy csak nagy a sor áll előtte, hogy kinyisson, de mintha tényleg lenne már a küszöbön túl valaki. Kéne ehhez a képhez egy videóbíró :)

Renesans

Juvebb,
az első képen - ami az érettségiben volt - azt láthatod, ahogy a betétjeik sorsa felől aggódó emberek megrohanják a bankot a pénzüket követelve, angolul ez a "run on banks" kifejezéssel van leírva. Ezt mindennek nevezném, csak bizalomnak nem. A kérdésben ez volt: "A válság mely jelenségei kapcsolhatók a képekhez?". A bizalom erősödése továbbra sem válságjelenség.

Juvebb

Elvileg látsz ott 2 fajta bankot. Az egyik ahol sok ember van, és nyitva van a bank, és egy másik bankot, ahjpol nincs senki, és be van zárva... Ha gondolod majd lebbezz fel, de nekem van igazam... :)

Renesans

Juvebb,
a link amit adtál, a bankzárlatot támasztja alá. Abban nem volt igazam, hogy nem zár be a bank: bezár. De akkor sem a bizalom erősödése a helyes.

Renesans

Juvebb,
1) A bizalom erősödése miért lenne válságjelenség?
2) A bankzárlat nem azt jelenti, hogy bezár a bank. :)

Renesans

vlezsak18,
hosszan részletezi a szöveg mikor lehet zárt ülést tartani, ergo nem minden ülés nyilvános

Gábor Kegyes

4. felad d-be még szerintem Kolumbusz is jó, hisz azt írta, hogy "Egyik hajójának sikeres útja beigazolta az a feltételezést, hogy a Föld gömb alakú." S ha azt nézzük Kolumbusz azt állította, hogy a Föld gömb alakú és így eljuthat Indiába. S egészen Amerigo Vespucci-ig senki nem cáfolta meg. Így akkoriba elhihették hogy eljutott Indiába a Föld megkerülésével.S ennek hatására indult el Magellán, bár Ő sohasem kerülte meg Földet.

eduline

Sziasztok! Az emelt szintű érettségit holnap reggel nyolctól ellenőrizhetitek le.

vlezsak18

Gyerekek! Ha jó az utolsó feladat javítókulcsa, akkor azt nagyon megszívtam! :( Bár egyébként én még most is kételkedem, hogy jó az uccsó feladat javítókulcsa. :S
A polgármester megválasztása után esküt tesz a parlament előtt, erre igazat írtam, de már itt többen megmagyarázták h. miért hamis, és úgy vélem, hogy igazatok is van. :D
De viszont a képviselőtestület minden ülésének nyílvánosnak kell lennie. Ez miért hamis? Ott van a szövegben, hogy az ülések nyílvánosak. Az igaz, hogy az nem áll a szövegben, hogy MINDEN ülésnek nyílvánosnak kell lennie. IQ-ból hamisat x-eltem volna, de mivel benne volt a szövegben, ezért meg sem fordult a fejemben, hogy a hamisat X-eljem be. :S
A képviselő testület alakuló ülését a korábbi polgármester vezeti.Benne van a szövegben, hogy a legidősebb települési képviselő, mint korelnök vezeti. Az végül is tényleg nem a korábbi polgármester...
Mindenesetre ha jó is ez a javítókulcs, akkor is eléggé szemét feladatnak tartom, mert sztem. túlbonyolított és fingatós... 3 X-em lett jó.

Rusznyák Ákos: Soronként 1 pont. Valószínűleg csak a teljesen jó válaszért adnak egy pontot, ha nagyon nagy szerencséd van és csak egy jó X-et rakták kettő helyett, akkor kapsz 0,5 pontot.

Rusznyák Ákos

és a 4-es feladatban, ha egy sorban 2x van,de valaki csak 1x-et írt,akkor ott,hogy megy a pontozás?

ZitaLillaa

a másik kérdés, hogy utolsó feladatban hogy van a pontozás? mert 3 pontot ír, az nem 3 igaz válasz?

Papp Nikolett: 10%-ot kell elérned az írásbeli részen, hogy mehess szóbelizni. Drukkolunk, hogy sikerüljön! :)

Rusznyák Ákos: Igen, akkor 2,5 pontot fogsz kapni (minden helytelen betűjelért fél pontot vonnak le, az nem számít, hogy ABC sorrendben írtad-e őket vagy nem)

ZitaLillaa

a zsidó vallásnak több köze van a keresztéénységhez mint az iszlámnak. ami egyetlen különbség, hogy a zsidók nem fogadják el jézust, mint próféta. SG-s voltam, Vancshynál még azt tanultuk nyáriban, hogy több vallásból született az iszlám, okéé hogy ott van a feladatban az "is" szó. No de azért az oktatási hivatal is gondolkodhatna, mert nem fair hogy ilyet tesznek bele...egyértelmű hogy egy keresztény iskolásnak kicsit több a tudása vallási szempontból, mert 6 éven keresztül ezt tanulta....

Che Guevara: akkor sajnos elrontottad :( Ahogy a feladat szövegében van, a "leginkább odaillőt" kellett írni. Ha mindenhova kettőt írtál, akkor nem fog szelektálni a tanár, hogy a kettőből melyik jó és melyik nem, hanem 0 pontot fog rá adni :(

Lehet, hogy ők meg másból írtak emelt szintűt vagy nincs rá szükségük, emiatt nem kell senkit lenézni :) Emelt szintre mi is kíváncsiak leszünk majd. Szívesen várjuk ha még van esetleg bármilyen kérdés a középpel kapcsolatban.

És akkor mi van ha a 9 -esnél mindegyiket besoroltam az a 3 megoldás a helyén
de midnegyik mellet van egy másik ami odaillő lehet....
Azért járhat pont???

Nuttika

Ne sírjatok, amíg nem láttátok az emeltet... agyhalál...
Arról lesz itt kint valami az edulinen?

Nagy Dániel: A kereskedőváros nem természetföldrajzi szócska, ezt nem is írtuk sehol. Ahogy a megoldókulcsban is olvasható, ezek a tényezők: bányák (fontosabb nyersanyaglelőhelyek), folyók mellett és alföldek és hegyek találkozásánál jöttek létre, ezeket a forrásban is olvashattátok. Azért írtuk oda, hogy kereskedőváros, hiszen akkoriban elég kevés város volt még és ezek döntő többsége azért ilyen helyeken jött létre, hiszen ez fontos volt a kereskedelem számára.

Novák Nikolett

ott a folyók mellett a lények. folyók mellett kereskedni is könnyebb volt:)
mondjuk a másikra én ásványkincs-lelőhelyeket írtam, de szerintem bőven elfogadható.

Nagy Dániel

lenne egy kérdésem mióta természetföldrajzi tényező az a szócska hogy kereskedőváros?

Marius nevéhez köthető a hadseregreform. Ennek sok eleme volt (pl. a veteránok földet kaptak 16 év szolgálat után, ezt többen is írtátok), de ami a feladat szempontjából fontos, hogy ekkor jött létre a zsoldoshadsereg. Ettől függetlenül lehet, hogy a hivatalos megoldókulcs más helyes választ is elfogad, ez holnap kiderül :)

Fiausch Ádám

az iszlám vallás azért épül a zsidó és a keresztény vallás elemeire, mert Mohamed utazásai során ezekkel találkozott, ezeket építette bele az általa létrehozott iszlámba

Balla Nóra

Henglar Erik - igen az az. A Koránnak a Biblia az alapja.

Leczkóczki Bence

Csókoltatom a feladat összeállítóit, hogy normális forrás és ábra nélkül döntsem el, hogy melyik EU intézményre gondolnak...

Henglar Erik

Elég érdekes hogy a zsidó és a keresztény vallásra építő vallás az iszlám ezek szerint...

Juhász Noémi

az gáz ha a mariusoshoz csak annyit írtam h zsold fizetése ?:S

Jobbik Petra

Nekem olyan kérdésem lenne, hogyha a 9-es feladatban félreértettem a kérdést, és nem a legmegfelelőbbet írtam be hanem mind a 6 válaszlehetőséget, akkor még kapok valamennyi pontot esetleg?

Palotai Dániel

Vajon az nagy baj lehet ha a kilencedik feladatban több betüt is írtam egy helyre? :D

Viktor Ágai

Szakács István, igen olyan is volt, de azt az egyháznak fizették a parasztok, és a kérdésben fontos hogy a földesúr felé fizették!

Novák Nikolett

hm, most a töriben az a jó, hogy 60 pont lesz a szóbeli, jobban fel lehet húzni az eredményt:)

Sánta László

Minden nap tanul valami hasznosat az ember! tized kilenced pfff xDDDDDDDDD
De a viccek legalább jók voltak.

tökipompos

A 10. feladatban elfelejtettem a képeket is nézni neeeeeeeee x'D

Nagy Andrea

István! A tizedet az egyháznak és nem a földesúrnak fizeti a jobbágy. Ez valóban a kilenced, ami a kilencedik tized, tehát valóban az összes termény tíz százaléka. Valóban alapos odafigyelést igényelt a feladat!

Novák Nikolett

ja, Mariusnál csak a veteránok földhöz juttatása ugrott be, de hülye vagyok, homályosíthattam volna, hogy hadseregszervezés nagyobb hatalom a hadvezéreknek...:D

mindegy. meg Bélusnál véletlenül leírtam a banderiális hadsereget, pedig azt csak Károly Robi csinálta.

olyan 83 körül ígyis lesz.

Hámori Nikolett

a képviselő testület előtt tette az esküt...a mariusos kérdést jól elszúrtam:')

Novák Nikolett

a tizedet az egyháznak fizették. a kilencedik tizedet meg a földesúrnak. az egyértelműség kedvéért, kilencedet.

Szakács István

5. fealadat, d rész: "az összes termény tíz százaléka":kilenced??
Lehet, hogy én tanultam rosszul, de az nálam a tizedet jelöli.

Luzsinszky Bence

Aki kitalálta, hogy rakják bele Mariusos kérdést, szívesen adnék egy jó nagy pofont.

Vicián Eszti

"megválasztása után esküt tesz..." akkor ez miért is hamis?

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Felsőoktatás hirdetés

Felnőttképzés hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X