A nekünk nyilatkozó tanárok és diákok túnyomó többsége szerint könnyen lehetett megírni az ide a középszintű érettségiket a legfeszítettebbnek számító első héten, persze voltak apró trükkök is. Emeltszinten sem volt meglepetés, de ott más miatt: alaposan megdolgoztatták a vizsgázókat.
Könnyelmű kijelentésnek tűnhet, mikor azt írjuk, hogy könnyű volt az idei érettségi. A Facebook oldalunkon is bosszankodtak diákok a tanári véleményeken, hogy szerintük könnyű volt. Fontos hozzátenni, hogy a megkérdezett szaktanárok sosem a maguk nevében beszélnek, hanem több évtizedes tapasztalatuk és a diákjaik ismerete alapján vonnak le ilyen következtetéseket. De nézzük sorban, hogy mi történt az egyes napokon.
Magyar nyelv és irodalom
A magyarérettségit sokszor éri az a vád, hogy kevés tárgyi tudás kell a teljesítéséhez. Leginkább a laikusok vagy a szülők akadnak ki, hogy kell-e ismerni Tamási Áront egy novellaelemzéshez. Megnyugtatásul: a szóbelin minden fontos irodalmi és nyelvtani tételről kifaggathatják a diákokat.
A három legfontosabb érettségi közül először a szövegértés és szövegalkotás készségét mérik fel: az olvasott információkat megfelelően és jól használják-e, hogyan hívják segítségül a forrás értelmezéséhez és elemzéséhez tájékozottságukat és tudásukat, és mindezt jól kombinálják-e a vizsgázók.
Matematika
Hogy miért fontos a magyarral kezdeni, az a matematikánál már tetten érhető, senki ne gondolja, hogy nincs mögötte szándék. Bár elsősorban a tanult képletek alkalmazására törekszik a matematika vizsga, az előző napi szövegértésnél élesben gyakorolt készségek remekül jönnek, mikor a megfelelő adatokat kell kihámozni egy matematika példából. Idén ez jól tetten érhető volt a lottósorsolásos feladatnál is: aki jól értelmezte, hogy egy ilyen sorsolásnál az egyszer kihúzott számok nem kerülnek vissza, azok tudták megfelelően megoldani a példát.
Történelem
Sokak számára a történelem a legrettegettebb tantárgy, pedig ehhez is nagy segítséget jelent önmagában az is, hogy csak a matematika és a magyar után következik: olvasd el a forrást, értelmezd, használd az adatokat és a táblázatokat, vonj le következtetéseket és válaszolj a például egy kor gazdaságára vonatkozó kérdésekre. Idén ebből a szempontból is kiemelendő a fejlődő országokra vonatkozó kérdés, ahol két táblázat adatait kellett összevetniük, szöveget alkotniuk, valamint a történelemórákon tanultakkal kiegészíteniük.
Hogy mégis miért nem volt nehéz az első három nap? Mert semmilyen váratalan, korábban nem szereplő feladat nem került be az idei középszintű érettségibe. Akik vették a fáradtságot és átnézték a korábbi évek vizsgakérdéseit, tökéletesen felkészülhettek mindhárom tantárgyból.
Angol és német nyelv
A hallott szövegértés idén is mumusa maradt a vizsgázóknak, viszont itt is csak a Muhammad Aliról szóló hanganyagról terjedt el az angolosok között, hogy nehezen volt érthető. Ráadásul itt sem a beszédtempó vagy a szókincs jelentett problémát, egy szervezet nevét volt nehezebb kibogarászni, amiért többen stresszes állapota kerültek a hozzánk eljutott diákvélemények alapján.
Valóban diákbarát szövegeket kaptak, ez nem csak a szaktanárok, hanem több diák véleménye is volt. A németesek körében egyetlen feladat lehetett volna gond a nyelvhelyességnél, ami még nem szerepelt korábban, ám a szókészletből való behelyettesítésbe keveseknek tört bele a bicskája.
Összességében - főleg a megoldókulcsokat látva - tényleg lehetett készülni az érettségire, kemény és váratlan kihívás elé nem állították a diákokat, mindenhol egy elvárható szintre lőtték be a feladatsorok készítői a nehézséget. Az elmúlt tendenciájából látszik, hogy csak egy szemléletváltás zökkentheti ki igazán a vizsgák nehézségét, amire az átfutási idő miatt jövőre sem lehet számítani.