Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A Szülői Hang Közösség felmérte a szülők véleményét és tapasztalatait a kölcsöntankönyvek és a nem állami tankönyvek rendelhetősége kapcsán. Az eredményeket elküldték az Emmi-nek és számos pártnak is. A problémákra és az elvárásokra hívják fel a figyelmet.
A kormányzat által kiterjesztett kölcsöntankönyv-rendszer több sebből vérzik - írja a Szülői Hang Közösség, hozzátéve: a gyerekeknek év elején kiosztott kölcsönkönyvek több mint fele rossz állapotú vagy a beleírások miatt korlátozottan használható volt.
A gyerekek a könyvekben nem emelhetik ki a lényeget, nem jegyzetelhetnek, és a tanév végén akkor is le kell adniuk, ha később az ismétléshez vagy az érettségire való felkészüléshez szükségük lenne rá.
A közösség szerint a kölcsönkönyv a gyerekeket korlátozza a tanulásban, ezért számos szülő dönt úgy, hogy saját költségen vennék meg a tankönyveket. Mindez szükségtelen többletterhet és stresszhelyzeteket okoz mind a diákok, mind a tanárok, mind a szülők részére, és az esélyegyenlőséget is tovább rontja - fogalmaz a közlemény.
Nem állami tankönyvek
A szülők többsége szerint romlik az oktatás minősége akkor, ha a kormányzat a tervek szerint megszünteti a nem állami tankönyvek iskolai rendelhetőségét 2019-től - írja a Szülői Hang Közösség közleményében, hozzátéve: oszágosan milliós nagyságrendben maradnak használatlanul az állami tankönyvek, mert a tankönyvrendeléseket gyakran a gyermekek és pedagógusok valós igényei helyett a félelem igazgatja, az iskolák szükségtelenül is megrendelnek könyveket. Ezáltal a rendszer feltehetően hamis képet ad a tanárok valós igényeiről - fogalmaz a Szülői Hang Közösség.
Az iskola ugyan megrendelteti az állami tankönyveket, de a tanárok mégsem használják ezeket: a visszajelzések alapján országosan milliós nagyságrendben maradnak használatlanul. Ebből arra következtet a Szülői Hang Közösség, hogy a pedagógusok is sokszor gyenge minőségűnek tartják az állami könyveket.
Ha a jelenlegi szabályozás nem változik, a 2018-19-es tanév lesz az utolsó, amelyre még rendelhettek nem állami tankönyveket az iskolák a közismereti tárgyak oktatásához.
A Szülői Hang Közösség a tanév végén részletesen felmérte a szülők véleményét és tapasztalatait egy önkéntes anonim online kérdőív segítségével, melyet országosan összesen 2158-an töltöttek ki.
A felmérés eredményeit elküldték az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a számottevő támogatással bíró pártnak, a Szülői Hang Közösség így fogalmazott: "elvárjuk, hogy a kormányzat biztosítsa a szabad, nem állami tankönyvek megrendelését is lehetővé tevő tankönyvválasztás jogi és anyagi hátterét. Elvárjuk továbbá, hogy a diákokat juttassák jó minőségű és saját tulajdonú tankönyvekhez".
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete úgy látja, hogy a következő év, évek nem a megoldások, hanem a problémák felhalmozódásának időszaka lesz az oktatásban. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2019. évi költségvetés tervezetében az 1988 milliárdos oktatási kiadások mindössze 15 milliárddal nőnek az idei számokhoz képest.