szerző:
Székács Linda
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Két év alatt 60 563-ról több mint 90 ezerre nőtt azoknak a hallgatóknak a száma, akik államilag finanszírozott formában kezdhetik meg a tanulmányaikat. Az úgynevezett „keretszámokat” bárki megnézheti a felvi.hu felületén, az elmúlt évek adatait összehasonlítva viszont érdekes változásokat vettünk észre.

A 2023-as általános felsőoktatási felvételi során 126 449-en jelentkeztek valamelyik magyar egyetem vagy főiskola képzéseire. Közülük végül 94 785-en kerültek be valamilyen képzésre, több mint 74 ezren állami ösztöndíjas formában.

A legnépszerűbb intézmény már évek óta az Eötvös Loránd Tudományegyetem, ahová a tavalyi évben 31 781 felvételiző jelölt meg, bekerülni azonban csak 12 235 hallgatónak sikerül.

Az ELTE-n a tavalyi évben összesen 12 580 állami ösztöndíjas férőhely állt a hallgatók rendelkezésére, dacára azonban a többszörös túljelentkezésnek, a 2024-es keretszámok alapján az említett felsőoktatási intézménybe idén már csak 10 820 állami ösztöndíjas hallgató vehető fel.

Hasonló a helyzet a szintén népszerű Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, ahová 12 693 felvételiző közül 5029 új hallgató nyert felvételt a tavalyi évben, a keretszámát azonban 6605-ről közel 1700-zal 4916-ra csökkentették idén, a Szegedi Tudományegyetemét pedig 7417-ről 6155-ra. Megnyirbálták például az elérhető állami ösztöndíjas férőhelyek számát a műszaki- és informatikai képzéseken, a természettudományos képzéseken és a pedagógusképzéseken is.

Más intézmények azonban kifejezetten jól jártak. A Debreceni Egyetemen például egy év alatt 7494-ről 9414-re növelték az állami ösztöndíjas férőhelyek számát. A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemre 4745 állami ösztöndíjas hallgató helyett idén már 6887-et vehetnek fel, a győri Széchenyi István Egyetemre pedig 3964 helyett 5409. De jól jártak a kisebb egyetemek, például az Állatorvostudományi Egyetem, a Nyíregyházi Egyetem, a Soproni Egyetem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Tokaj-Hegyalja Egyetem is.

A változásokat az alábbi táblázatban nézhetitek meg:

Intézmény

Állami ösztöndíjas férőhelyek 2023-ban

Állami ösztöndíjas férőhelyek 2024-ben

Állatorvostudományi Egyetem

165

203

Andrássy Gyula Budapesti Német Nyelvű Egyetem

100

115

Budapesti Corvinus Egyetem

2395

1700

Budapesti Gazdasági Egyetem

3228

4892

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

6605

4916

Debreceni Egyetem

7494

9414

Dunaújvárosi Egyetem

920

897

Edutus Egyetem

25

126

Eötvös József Főiskola

245

336

Eötvös Loránd Tudományegyetem

12580

10820

Eszterházy Károly Katolikus Egyetem

3103

2478

Gábor Dénes Egyetem

760

344

Gál Ferenc Egyetem

1459

1312

Károli Gáspár Református Egyetem

2645

2820

Kodolányi János Egyetem

160

500

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

388

272

Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

4745

6887

Magyar Képzőművészeti Egyetem

222

208

Magyar Táncművészeti Egyetem

222

283

Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem

860

1190

Milton Friedman Egyetem

462

639

Miskolci Egyetem

3413

4409

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

343

348

Nemzeti Közszolgálati Egyetem

2552

2475

Neumann János Egyetem

1358

1249

Nyíregyházi Egyetem

1462

1765

Óbudai Egyetem

3551

4020

Pannon Egyetem

2338

1877

Pázmány Péter Katolikus Egyetem

2202

2289

Pécsi Tudományegyetem

5820

6308

Semmelweis Egyetem

2670

2800

Soproni Egyetem

1281

1579

Szegedi Tudományegyetem

7417

6158

Színház- és Filmművészeti Egyetem

152

301

Tokaj-Hegyalja Egyetem

246

355

A számokkal való "játszadozás" okáról a Kulturális és Innovációs Minisztériumot is felkerestük, akiktől arra a kérdésre szerettünk volna választ kapni, hogy

Mi alapján dönti el a kormány/minisztérium, hogy egy adott egyetemre hány állami ösztöndíjas hallgató kerülhet be, és miért csökkentették az olyan intézmények keretszámait, mint például az ELTE, ami évek óta a legtöbb hallgatót vonzza?

Kérdésünkre azonban lapzártánkig nem érkezett válasz.

Az okok azonban talán ott keresendők, hogy Polónyi István oktatáskutató szerint - ahogy azt korábban az Eduline-nak adott interjújában elmondta - a költségtérítéses finanszírozási formát, vagyis azt, amikor a hallgatóknak magas tandíjakat kell fizetniük a tanulmányaikért és a diplomájukért cserébe, a kormány 1996-ban vezette be, ezzel egy "rendkívül elitista" rendszert megalkotva.

"Ez egy rendkívül elitista rendszer, ami éppen arról szól, hogy a jól felkészült gyerekeket felveszik, a rosszakat meg nem, akik viszont többnyire a hátrányos helyzetűek. A rendszer egyik problémája tehát éppen az, hogy a hátrányos helyzetű diákok kiszorultak a felsőoktatásból, a másik pedig, hogy az ELTE jogi karán a diákok 96 százaléka volt államilag finanszírozott, a miskolcin pedig mondjuk csak tíz. A kevésbé magas presztízsű intézmények tehát csak költségtérítéses hallgatókat kaptak, akik rákényszerülnek a munkára, rosszabbul szocializáltak és nagyobb volt a lemorzsolódás aránya is. A jobb egyetemek tehát megkapták a jobb hallgatókat, a vidéki egyetemek pedig mindig küzdöttek a lemorzsolódás csökkentése ellen, ami épp a színvonal rovására ment" - mondta az oktatáskutató.

Ezek alapján tehát némileg arra lehet következtetni, hogy bizonyos egyetemek keretszámainak csökkentésével, és azok "átadásával" a vidéki, vagy kisebb létszámú intézményeknek a kormánynak talán az a célja, hogy a tehetséges diákok a főváros és a népszerű szegedi egyetem helyett a lakóhelyük közelében lévő vidéki intézményeket válasszák. Mindez azonban csak találgatás, amíg a minisztériumtól nem kapunk hivatalos választ.

A 2023-as általános felvételiben egyébként minden ötödik frissen felvett egyetemista - összesen 20 301 egy hallgató - önköltséges képzésre került be.

Frissítés (2024.02.07)

Megkeresésünkre a Kulturális és Innovációs Minisztérium azt a választ adta:

"Míg 2010-ben 10 diákból 7 kezdhette meg állami ösztöndíjasként a tanulmányait, addig ez az arány az elmúlt években 10-ről 8-ra emelkedett. Átlagosan egy állami ösztöndíjas diák tanulmányait a képzési időszaka alatt 6 millió forinttal támogatja az állam. A megújult felsőoktatásban a modellváltott egyetemek és az egyházi fenntartásúak esetében a hosszú távú közfeladat-finanszírozási szerződésekben van rögzítve az adott képzési területekhez kapcsolódó állami ösztöndíjak száma, míg az államiak esetében az állam ezt fenntartóként határozza meg. A felvételi során az előzetesen közölt kapacitások között a jelentkezések száma, valamint elért eredmények alapján az egyetem kezdeményezésére átcsoportosítás, emelés lehetséges, így a végleges állami ösztöndíjas helyek július végén kerülnek majd meghatározásra."