Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Egyetlen liter benzinnel 2277 kilométer megtételére volt képes, így ismét új magyar rekordot állított fel a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata az alternatív meghajtású járművek számára a németországi Lausitzban rendezett európai Shell Eco-maraton versenyen.
A 2010-es versenyen a csapat újoncként Megaméter nevű járművével több mint 1200 kilométerrel javította meg az addigi magyar rekordot: 1588 kilométeres teljesítményükkel akkor a nyolcadikok lettek, de már néhány hónappal később, a jármű továbbfejlesztését követően egy finnországi versenyen sikerült egy liternyi üzemanyag felhasználásával 1941 kilométerre javítaniuk korábbi eredményüket.
Az idei versenyre a csapat teljesen új járművet épített. A továbbfejlesztett motor az előzőhöz hasonlóan négyütemű, felülvezérelt és felülszelepelt injektoros benzinmotor, a korábbi léghűtés helyett azonban most vízhűtésesre tervezte a csapat, a kád alakú égéstér helyett pedig félgömb alakút alakítottak ki a hengerfejben. Javítottak a légellenállási értékeken is: az előzetes számítógépes vizsgálatok alapján az új járműnek mintegy 25 százalékkal kisebb lett a légellenállása. A Megaméter II-be a korábbi mechanikus kormányműnél könnyebb elektronikus szervokormányt építettek be - magyarázta Bagány Mihály, a főiskola csapatfelelős oktatója.
Jól indult a verseny a kecskeméti csapat számára, 2277 km/liter eredménnyel már az első körben sikerült túlszárnyalni a tavalyi rekordot. Az utolsó próbálkozás még ennél is biztatóbbnak tűnt, de menet közben baleset érte a járművet, amely így kategóriájában a 4. - a győztes francia csapat eredménye 3688,2 kilométer/liter volt -, az összesített versenyben pedig 212 benevezett induló közül az 5. helyen zárta a megmérettetést.
A hét különdíj egyikét ennek ellenére megkapta a Megaméter-II: azzal az ergonómiai, esztétikai és az anyagválasztás területén megvalósított innovatív tervezési megoldásokat és a műszaki kivitelezés mérnöki teljesítményét jutalmazták.
Szintén kiemelkedően szerepelt a versenyen a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola együttese. Ők a GAMF csapat tavalyi járművének karosszériájába építettek elektromos motort. Ebben a kategóriában 12 csapat versenyzett, a kecskeméti középiskolások 317 km/kWh teljesítménnyel a 6. helyezést szerezték meg.
Bagány Mihály szerint a Kecskeméti Főiskola eredménye kelet-közép-európai összehasonlításban is kiemelkedő, hiszen az utánuk következő legjobb térségbeli csapat - egy lengyel egyetem - a 27. helyet érte el a kevesebb mint 600 kilométeres teljesítménnyel.
Különdíjat kapott a győri Széchenyi István Egyetem csapata is: a győri napelemes autó tervezési, kivitelezési, innovatív, technikailag és műszakilag kimagasló megoldásokat magában foglaló konstrukciós munkáit ismerték el.