Egyre több nő választja a mozdonyvezetői pályát Magyarországon, de a szakma továbbra is kihívásokkal jár. A MÁV-nál a női dolgozók külön képzést kapnak, és bizonyos fizikai korlátozások miatt nem vezethetnek minden járműtípust.
A két legnagyobb magyarországi vasúttársaság, a MÁV és a Rail Cargo Hungaria (RCH) több mint háromezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, írja a Világgazdaság. Mozdonyt vezetni nem női pálya, de egyre több hölgy választja a masinisztaszakmát:
A MÁV-nál jelenleg 63 női mozdonyvezető dolgozik.”
Az első motorvonat-vezető hölgy 2014-ben tette le a vizsgáit, azóta is a MÁV-nál dolgozik.
Túl nehezet nem emelhetnek a női mozdonyvezetők
A női mozdonyvezetők esetében az orvosi alkalmasság esetén 20 kilopondos foglalkozás-egészségügyi korlátozás van érvényben, ami kizáró tényező a bizonyos járműtípusok összekapcsolásakor szükséges csavarkapcsok emelgetése miatt.
Nő csak olyan típusú mozdonyt vezethet, amelynek a csavarkapocs felhelyezése közben mért súlya nem haladja meg a 20 kilopondot.”
A havi bruttó kereset 1 millió forint felett lehet
Egy kezdő mozdony- és motorvonat-vezető alapbére, pótlékok nélkül közel 580 ezer forint a MÁV csoportnál."
A bér később időarányosan nő. A társaság járművezetőinek idei átlagkeresete meghaladta a havi bruttó egymillió forintot.
Országos mozdonyvezető-képzés nincs, a MÁV saját igényei szerint képezi munkavállalóit. A képzések évente 13–15 tanfolyamot indítanak 300–400 főnek, 16–18 hónap hosszúságban, a költséget a társaság állja. A HÉV-járművezető képzése egyéves, és már a képzés idején is fizetés jár a gyakornoknak.