Nem tartja megalázónak az Oktatási Hivatal (OH) azt a kérdéssort, amely alapján kiválasztják, kik minősíthetik a...
Nem tartja megalázónak az Oktatási Hivatal (OH) azt a kérdéssort, amely alapján kiválasztják, kik minősíthetik a tanárokat. Múlt héten több pedagógus is kifogásolta a tesztet, amely szerintük nem a szakmai hozzáértésüket, hanem a jellemüket vizsgálja. A tesztet kidolgozó cég szerint a hivatal nem kapja meg a tanárok kérdésekre adott válaszait, csak egy összegző értékelést, és előny, ha valaki nem szolgalelkű - írja az Origo.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a szakértőjelölteknek két online tesztet kell kitölteniük: az egyikkel a szakértői kompetenciákat vizsgálják, a másik a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési munkához kapcsolódó jogszabályok ismeretét ellenőrzi. Sokan megdöbbentek azonban, amikor a következő kérdésre is választ kellett adniuk: "Igaz-e önre ez az állítás: előfordult, hogy lázadoztam tekintélyes emberekkel szemben, bár tudtam, hogy igazuk van".
A szakértői kompetenciákat vizsgáló tesztet Qualitas T&G Kft. állította össze "nemzetközi tudományos protokoll alapján". Az OH szerint ez a teszt "újszerű, nemzetközi kutatási eredményekre, a munka világában szerzett tapasztalatokra, hazai adaptációra és jelentős alkalmazási tapasztalatra épül".
A Qualitas T&G Kft. ügyvezető igazgatója, Baráth Tibor azt írta az Origónak a kompetenciatesztről, hogy az első felének az volt a célja, hogy "felmérje, a jelentkezők kompetenciái mennyire hozhatók fedésbe a szakértői feladat által megkövetelt elvárásokkal". A második fele pedig "két dimenziót vizsgált: az egyik, hogy az adott személynél mennyire áll fenn a kiégés veszélye, a másik, hogy mennyire nyitott a pedagógiai szituációkban".
A Qualitas vezetője szerint a kompetenciateszt egyes tételeire adott válaszok külön-külön nem kerülnek elő semmilyen értékelésben, és a szakértői munka során "a fontos, az elvárt kategóriát" éppen az jelenti, ha "a válaszadók nem simulékonyak, nem szolgalelkűek, hanem határozott véleményük van, azt vállalják". Baráth Tibor szerint "éppen azok az emberek végezhetnek eredményes szakértői munkát, akik a súlyosabb szempontokon túl (szakmai tapasztalat, szakterület, megyei elhelyezkedés) nyitottabbak, fejlesztő attitűddel rendelkeznek, és szívesen végzik ezt a feladatot". A pedagógus-életpályamodellről itt találjátok legfrissebb cikkeinket, a portfóliókészítésről pedig itt találtok bővebb infót.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!
|