Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Levelet küldött Szebedy Tasnak, a Gimnáziumok Országos Szövetsége elnökének a budapesti Eötvös József Gimnázium...
Levelet küldött Szebedy Tasnak, a Gimnáziumok Országos Szövetsége elnökének a budapesti Eötvös József Gimnázium tantestülete, a dokumentumot a Hívatlanul csoport hozta nyilvánosságra.
A gimnázium tantestülete többek között az igazgatók jogkörének csökkenésére, a tankönyvellátásban jelentkező zavarokra, a tanári kreativitás és szakmai szabadság megszüntetésére, a pedagógusok munkaterheinek növekedésére és a több évtizede a pályán lévő tanárok átsorolási problémáira hívták fel a figyelmet.
"Az iskolák fenntartójának és működtetőjének szétválasztásából adódó napi működési zavarok az autonóm pedagógusműhelyek, a minőségi munka ellenében hatnak. Rendszerszintű probléma jelentkezett a tankönyvellátásban, az oktatáshoz kapcsolódó taneszközök beszerzésében, de az iskola takarításában, a gyerekek ebédeltetésében is. A merev törvényi szabályozás sok adminisztrációs lépcsőt épített be a fent említett és más kérdések megoldásába, ez a hétköznapi működést és főként a legfontosabb célt, az eredményes pedagógiai munkát gátolja" - írják, hozzátéve: ezekben a kérdésekben csak törvénymódosítás segítene.
Azt írják: a kerettantervek a tantárgyak órakeretének 90 százalékát fedik le, "ez a tanári szabadság gyengüléséhez, a tanári kreativitás, önállóság megszüntetéséhez vezet". A tantestület szerint fontos, hogy a tanulócsoport képességeinek és előzetes tudásának függvényében a szaktanár ennél nagyobb mértékben térhessen el a kerettantervi követelményektől, ez ugyanis alapvető feltétele a normális működésnek és a sokszínű magyar iskolarendszer fenntartásának.
"A diákokat érintő változtatások bevezethetőségét legalább négy évre kell emelni, hogy a kimeneti szabályozás kapkodó, ad hoc jellege megszűnjön, és jobban átgondolt, megalapozott újítások kerüljenek be a rendszerbe, például a felsőoktatáshoz való csatlakozás, a felhasználható szakképzés, érettségi vagy középiskolai felvételi ügyében" - írják.
Hozzáteszik: az utóbbi évtized többszöri óraszámemelései után a pedagógusok többsége heti 40 óránál többet dolgozik, de kötelező óraszám 22-nél tovább nem emelhető a minőség jelentős csökkenése nélkül.
"A pedagógusok jövedelme az alapbérükön kívül a többlet és minőségi munkáért járó pótlékokból, illetve a fenntartótól korábban kapott bérkiegészítésből (pl. cafeteria) állt. Az utóbbiak megszűntével és a H-1-J fokozatok egyetlen P 1 kategóriába sorolásával azon pedagógusok jövedelme egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben nőtt, akik az oktatásért a legtöbbet tettek. Ez a visszaminősítés egyik megnyilvánulása, erősen minőség-visszatartó intézkedés. A minősítések és átsorolások idejének évekre való elnyújtásával méltatlan helyzetbe hozzák a legképzettebb és a pályán évtizedek óta kitartó tanárokat. A közvetlenül nyugdíj előtt álló, az átsorolás feltételeinek megfelelő pedagógusoknak esélyük sincs, hogy az őket megillető erkölcsi és anyagi elismerést megkapják" - olvasható a levélben. Az Eötvös-gimnázium tantestülete konkrét javaslatokat is megfogalmazott, a teljes levelet itt olvashatjátok el.