Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Elkeserítően rossz lett a magyar diákok szövegértési tesztje

10

Elhasaltak a magyar diákok a PISA-felmérésen, 34-ből csak a 30. helyen végeztünk. A magyar diákok nem sokat vesződtek a feladatokkal, sőt, sokan bele sem kezdtek. A legnehezebb feladatokat a szingapúri tanulók 70 százaléka oldotta meg helyesen, a felmérés átlaga 40 százalék volt, ezzel szemben a magyar diákok csak 25 százaléka tudott megbirkózni ezzel.

Forrás: Stiller Ákos

Az OECD oldalán közzétették a 2012-es PISA-felmérések eredményeit. A tesztek során azt mérték, hogy a 15 évesnél idősebb tanulók számítógépes ismeretei hogyan függnek össze a szövegértési és természettudományos alapkészségekkel. Azt is felmérték, milyen a diákok digitális szövegértési képessége. Ezen a magyar diákok elhasaltak, nem is akárhogyan, 34 országból a 30. helyen állunk. A felmérés élén ismét ázsiai országok végeztek, a legjobb eredményt a szingapúri diákok érték el.

hirdetés
hirdetés

Ahogy a tanulmány készítői írták, ma már megkerülhetetlen a számítógép a tanulásban, azonban ha nem csak egy CTRL+C, CTRL+V generációt akarunk, akik nem okosabbak a saját telefonjuknál, akkor sürgős szabályozások és változtatások kellenek. A felmérést készítő szakemberek is meglepődtek az eredményeken, amelyek szerint egyáltalán nem javítja a teljesítményt, ha infokommunikációs eszközök segítségével tanulnak a diákok. Sőt, a matematikai teljesítményük egyenesen romlott azokban az iskolákban, ahol sok számítógépet használhatnak a diákok. Azoknak a tanulóknak, akik csak néha használtak számítógépet, jobbak lettek az eredményei.

A kutatók úgy vélik, nagy különbség van az interneten való és a nyomtatott könyvek közötti olvasás között. Az interneten ugyanis sok segítséget kapnak és gyakran el is kalandoznak, míg a könyveknél csak önmagukra hagyatkozhatnak. Az is nagy különbség, hogy a netes szövegek interaktívabbak, gyakran szólítják meg az olvasót, míg a könyvekben narratív leírások vannak, ami a diákok számára már nehezebben érthető.

Nehezen találták meg az információt

A digitális szövegértési teszt során egy Searing nevű fiktív belga városról kellett különféle kérdésekre válaszolni, amelyekre a választ a város honlapján találhatták meg. Ezzel egyszerre mérték a szövegértést és azt, hogyan tudnak a diákok eligazodni a neten. Annak felmérésére, hogy a tanulók mennyire összeszedetten interneteznek, a feladatkor használt gépeken egy nyomkövető program futott, amely naplózta, hova kattintanak, mennyi időt töltenek egy-egy oldalon a feladat megoldása során.

A magyar diákoknak gyakran nehézkes volt az információk megtalálása, rossz helyekre kattintottak és sokáig tartott megtalálniuk a válaszokat. A szövegértés teszteken folyamatosan romlik a magyar diákok teljesítménye, a 2014-es felmérések alapján már a diákok 20 százaléka tekinthető funkcionális analfabétának.

Bele se kezdtek

A magyaroknál már csak a brazil, az egyesült arab emirátusokbeli és a kolumbiai diákok teljesítettek rosszabbul. A digitális feladatokat a leggyorsabban az ausztrál, kanadai, francia és amerikai diákok oldották meg, azonban ők viszonylag gyakran hibáztak. A magyar diákokra kevésbé volt jellemző, hogy sokat vesződtek egyes nehezebb feladatokkal, és sokan voltak, akik bele sem kezdtek azokba.

A teszt legnehezebb feladatát a szingapúri tanulók 70 százaléka oldotta meg helyesen – az OECD átlag 40 százalék volt, míg a magyar diákoknak csak 25 százaléka tudott megbirkózni azzal. A magyar diákok között különösen sokan voltak, akik bele sem kezdtek a digitális feladatba. Az OECD-országokban átlagosan 9 százalék volt ezen tanulók aránya, míg Magyarországon 20 százalék.

hirdetés

Hozzászólások (10) , melyek közül a legfrissebbek:

József Benda

Azért van olyan program Magyarországon is, ahol a magas szintű tudáshoz hasonló együttműködési készség társul: www.hktprogram.hu

Imre Hegedűs

"A magyar diákok között különösen sokan voltak, akik bele sem kezdtek a digitális feladatba. Az OECD-országokban átlagosan 9 százalék volt ezen tanulók aránya, míg Magyarországon 20 százalék."

Ez viszont elképestő amikor már általános iskolában is tanulják az internethasználatot... Egy ilyen esetben menetrendben kellett kikeresni Debrecenből Szegedre induló vonatot. Az én lányom akkor azon gondolkodott - hogy cseh, vagy magyar menetrendet használjon a feladathoz...

Imre Hegedűs

"Nehezen találták meg az információt

A digitális szövegértési teszt során egy Searing nevű fiktív belga városról kellett különféle kérdésekre válaszolni, amelyekre a választ a város honlapján találhatták meg. Ezzel egyszerre mérték a szövegértést és azt, hogyan tudnak a diákok eligazodni a neten."

"A magyaroknál már csak a brazil, az egyesült arab emirátusokbeli és a kolumbiai diákok teljesítettek rosszabbul. A digitális feladatokat a leggyorsabban az ausztrál, kanadai, francia és amerikai diákok oldották meg, azonban ők viszonylag gyakran hibáztak."

Nos, acsoda a fordított eredmény lett volna: francia és angol nyelvű tanulóknak nyilván könnyebb dolga van egy - vélhetően francia és esetleg angol nyelvű - honlappal, mint a lemaradottaknak. Korrekt az lett volna - ha mndenki anyanyelvén kap feladatot.

hegiagi

qwertzq!
A 2009-es mérésen 26. helyezést értünk el a szövegértésben.
Hihetetlen, de orbán oktatáspolitikája ennyire gyors zuhanást hozott.
Az adatok ellenőrizhetők az Oktatási Hivatal honlapján, itt:
http://www.oktatas.hu/cimke_lista?keyword=PISA

Hollós András

Hát ez elkeserítő! Mármint az, hogy a tanárok nem tudják motiválni diákjaikat! Annyit nem ártana elmagyarázni nekik, hogy ez nemzetközi összehasonlítás és mindenütt megjelenik az eredménye és következtetéseket vonnak le belőle ... stb. Vagy talán ott kellene kezdeni, hogy hazaszeretet, büszkeség, kiállás, bizonyítás ... stb.??? Hát tényleg nem kicsi a baj!!!

qwertzq

""A MAGYAR REFORMOK MŰKÖDNEK!" ELÉG ENNYI A SZÖVEGÉRTÉSBŐL!"

tudod ugye, hogy akik ezt a tesztet irták már pont a kedvenc baloldali szabadonéliberálisan oktatáspolitikában tanulták mind azt amit?
tudom hogy nektek az a jó, ha a fidesz lehet szidni de most épp azt lehet látni, hogy mégiscsak szükség volt már azokra a bizonyos reformokra

ZergeN

Másodéves egyetemista vagyok uth még valamennyire emlékszek PISA tesztekre. Nagyon egyszerűen megfejthető a gyér eredmény oka, egyszerűen a diák teljesen motiválatlan h egy darab betűt is irjon a lapra, ha lenne valami tanulmányi díjazás ( eredmény beleszámítana év végi jegybe v bármi) akkor legalább kapásból nem a diákok 95% szarná le hanem csak 50.

Dr CSERNE

Egyre több és több a "reform" áldozata.
De ha tanítványa, gyermeke olvasásproblémájára megoldást szeretne, itt találja:
www.OLVASASLABOR.hu

János Szabó

Olvasni, olvasni és olvasni. Sokat és sokszor, másként nem megy. A számítógépes szöveget is el kell tudni olvasni, a megértése csak azután lehetséges.A kütyük kezelését pedig a minimálisra szorítani náluk addig amíg meg nem tanulnak jól és gyorsan olvasni és a szöveget visszamondani ugyanúgy.

Kamupipőke

"A MAGYAR REFORMOK MŰKÖDNEK!" ELÉG ENNYI A SZÖVEGÉRTÉSBŐL!

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X