Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Elképesztő hibák a 9. osztályos történelemkönyvben: így hogyan adhatták ki?

7

Hemzseg a hibáktól a 9. osztályosok történelemkönyve, amely szerint Visegrád a Duna keleti partján, nagyjából Vác magasságában feküdt, a magyar „birodalom” határait pedig nem is három, hanem egyenesen négy tenger mosta. Állítólag nemzetközi hírnevű szakemberekkel készíttetik a tankönyveket, de aztán a kormány emberei rejtélyes módon „átdolgozzák” a szövegeket.

A kép csak illusztráció
A kép csak illusztráció
Forrás: Stiller Ákos

Külön hibajegyzéket kellett írni ahhoz a 95 oldalas tanulmányhoz, amelyet a Történelemtanárok Egylete (TTE) készített a kilencedikesek történelemkönyvéről, ami hemzseg a hibától. Az 58 térképből 54 problémás. Visegrádot például áttették a Duna másik oldalára, Vác magasságába, de modern kori iraki víztározókat is találtak az ókori Mezopotámia területén.

hirdetés
hirdetés

Sőt, Nagy Lajos idején egyenesen négy tenger mosta a magyar „birodalom” határait. I. Lajos alatt egyébként a magyarok és a lengyelek is megőrizték a függetlenségüket, ráadásul a lengyeleknek ekkor nem volt kijárata a Balti-tengerre. A Moldvai Fejedelemség (Fekete-tenger) nem volt a magyar királyság része, arra pedig végképp nincs magyarázat, hogy ért ki a „birodalom" az Égei-tengerhez. Más tankönyvekben is van hiba, például mélytorokspray-t ajánlanak az ötödikesek erkölcstankönyvében, erről itt olvashattok bővebben.

Az új könyvek fejlesztéséért felelős minisztériumi intézmény, a Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) hadilábon áll a térképekkel: már a hatodikos tankönyv is hemzsegett a hibáktól. „Találunk semmiben véget érő, vagy rossz irányba tartó folyókat" – bírálta még áprilisban a művet Hidas Gábor térképész.

A TTE szerint ebben a formában nem lett volna szabad diákok kezébe adni a könyvet, amiben nem csak a térképek hagynak kivetnivalót maguk után. A tanulmány szerint túlteng benne a politikatörténet, sablonosan jellemzi a zsidó és iszlám vallást és különféle cáfolható legendákat közöl - írta a Népszabadság.

Az OFI folyamatosan áll elő az uniós támogatással fejlesztett kísérleti tankönyveivel. Az intézet honlapja szerint 2014-től 27 új tankönyv és 21 új munkafüzet került ki 1501 iskolába. Az új könyvekkel korábban is volt gond, a hetedikeseknek szánt irodalomkönyv például a „nyugatimádatot" szidta, az egyik munkafüzetben pedig az szerepelt, hogy a finn-ugor rokonságot a Habsburgok találták ki és erőltették a magyarokra. Erről részletesebben itt olvashattok.

Az már korábban kiderült, hogy a tankönyvszerzők csak leadják az anyagot az OFI-nak, ahol az ottani munkatársak gyúrják össze az anyagokat.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hozzászólások (7) , melyek közül a legfrissebbek:

Polyákné Andrea

Sajnos nagyon sok hibával találkozom én is, pedig "csak" éneket tanítok. Már a diákjaim is sokszor előbb veszik észre és hívják fel rá a figyelmet.

László Endrődi

Ahol sportproffok kapnak cimeket és lesznek rektorok minden lehetséges. Ahol dortorka lehet aki álamfőt álomást egy L-lel irt mit vártok?

Jakab Péter József

Jó lenne, ha több olyan hang szólalna meg a tankönyvek ügyében, mint Arató tanár úr. Azért azt érdemes megjegyezni, hogy az OFI munkatársai között vezetőtanárok, egyetemi professzorok vannak, az más kérdés, hogy a tankönyvírás is egy szakma. A régebbi könyvek is dugig voltak hibával. Mind a mai napig tanítok OFI-s Történelem 9-ből, s nem gondolom, hogy ettől a diákjaim vagy én antiszemiták lennénk vagy sumeristák. A mai 40-50-esek sem lettek mind ateisták attól, hogy a tankönyvekből ömlött a felekezeteket (ráadásul színvonaltalanul) mocskoló, antiklerikális szöveg, a marxista maszlag a sok-sok parasztháború, meg az internacionálék leírhatatlan fontosságáról. Az baj, István, hogy így a legkönnyebb elintézni azt a mennyiségű, brutális munkaórát, amit tananyagfejlesztőként nekem már volt szerencsém beleölni internetes anyagokba. Érdemi vitát kellene folytatni a pedagógusok, diákok, szülők bevonásával, nem pedig megkérdőjelezni a tankönyvírók elmeállapotát. Ki kell javítani, ami nem jó, ennyi.

Arató Lászéó

Nem lehetne végre megjegyezni, hogy a nyugatimádatos szöveg nem a kísérleti tankönyvben volt, hanem Valaczka András egy 2014-ben átdolgozott munkájában? Igaz, Valaczka a kísérleti irodalomkönyvek vezető szerkesztője is egyben, de szükséges pontosnak lenni.

Vaskó Andrea Rita

Úgy gondolom, egy tk nem jelenhet meg csak úgy. Előtte megnézik, ki az aki alkalmas a feladatra (mindezt persze egy hozzáértő bizottság vagy hasonló vizsgálja meg). Majd ha elkészült az alkotás akkor megnézik, jóváhagyják és megjelenik. Úgy fest, pár dolog kimaradt. De mivel itt biztosan írásos nyoma van az alkalmasság vizsgálatának és a jóváhagyásnak, akkor ott megvannak a nevek is. vagyis megtörténhet a felelősségre vonás és nyilván a költségeket sem az adófizetőknek kellene állni, ha nem ők hibáznak. Ugye jól gondolom???

Virág János

Szerintük ha a földrészek vándorolhatnak akkor lehetséges a városok vándorlása is!

Új hozzászólás



hirdetés
hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X