Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Meglepetést okoztak a nyolcadikosok: megvannak a középiskolai felvételi eredményei

3

Magyarból és matematikából is több pontot szereztek a nyolcadikos diákok a középiskolai felvételin, mint egy évvel korábban - derül ki az Oktatási Hivatal adataiból. A hatodikosoknak az idén a nyelvtan volt a mumus, a nyolcosztályos gimnáziumokba jelentkezőknek a matekteszttel gyűlt meg a bajuk.

Forrás: Stiller Ákos

Majdnem öt ponttal javítottak a 2013-as középiskolai felvételi összesített eredményein az idén írásbeliző nyolcadikosok: míg tavaly átlagosan 49,1 pontot szereztek meg a maximális százból, addig a januári központi felvételi vizsgán 54 százalékos volt az átlageredmény. Bár magyarból és matematikából is jobbak a pontszámok, még mindig a számolás megy nehezebben: előbbi tárgy átlageredménye 33,3, utóbbié 20,7 százalék.

hirdetés
hirdetés

A hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumba jelentkezők viszont rontottak az eredményeken. A hatosztályos gimnáziumok felvételizői matematikából valamivel több pontot szereztek, mint az egy évvel korábban vizsgázók, nyelvtanból azonban majdnem kilenccel alacsonyabb az átlagpontszám, mint 2013-ban. A negyedikes általános iskolásoknak ezzel ellentétben a matek ment nehezebben, ebből a tárgyból mindössze 29,2 pontot szereztek.

A tesztek elsősorban nem a tantárgyi, lexikális tudást mérik, hanem azokat a képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában szükségesek, a tanulóknak többek között szöveges és logikai feladatokat kell megoldaniuk, szövegeket, közmondásokat kell értelmezniük és írniuk.

 

2010

2011

2012

2013

2014

8. évfolyamosok - összesített eredmény

52,0

57,4

48,7

49,1

54,0

8. évfolyamosok - magyar nyelv

35,5

30,4

25,2

29,3

33,3

8. évfolyamosok - matematika

16,5

27,0

23,5

19,8

20,7

6. évfolyamosok - összesített eredmény

54,2

62,5

65,5

60,3

54,8

6. évfolyamosok - magyar nyelv

34,2

35,3

38,8

37,2

28,9

6. évfolyamosok - matematika

20,1

27,2

26,8

23,2

25,9

4. évfolyamosok - összesített eredmény

67,5

72,0

61,4

71,5

65,5

4. évfolyamosok - magyar nyelv

34,9

34,1

27,1

35,5

36,4

4. évfolyamosok - matematika

32,8

37,7

34,3

36,2

29,2

Forrás: Oktatási Hivatal

Matek: volt húzós feladat

A matekteszt eredménye alighanem a tanárokat is meglepte, a nyolcadikosok ugyanis az idén olyan feladatot is kaptak, amellyel még egy középiskolásnak is meggyűlt volna a baja.

Forrás: Túry Gergely

„Az utolsó példában még azokat is érhették kellemetlen meglepetések, akik szisztematikusan készültek a felvételire” – mondta az eduline-nak korábban Baloghné Békési Beáta, a matekmindenkinek.hu szakmai vezetője, aki szerint a rendelkezésre álló idő alatt a matektagozatra jelentkezők közül is csak a legjobbak tudták megoldani a feladatot. A 45 perc egyébként is kevés volt a példák számához képest, így nagyon feszített tempóban, profi módon kellett dolgozni ahhoz, hogy a fokozatosan nehezülő feladatokkal időre elkészüljenek.

Nyelvtan: átlagos nehézségű volt

A magyarteszt viszont átlagos nehézségű volt, legalábbis az eduline által megkérdezett szaktanárok szerint. "Sokrétű és érdekes volt, a diákok elegendő időt kaptak a feladatok megoldására" - mondta Eszes Valéria, a budapesti Eötvös József Gimnázium igazgatóhelyettese, aki szerint a feladatsor gyenge pontja, hogy azok a nyolcadikosok, akik az ország erősebb gimnáziumaiba jelentkeztek, szinte azonos eredménnyel oldják meg, így ezek a tesztek a valódi szűrésre kevéssé alkalmasak.

Tudsz annyit, mint egy 14 éves általános iskolás?

A négyosztályos középiskolák feladatsorai és a megoldókulcs

A hatosztályos gimnáziumok feladatsorai és a megoldókulcs

A nyolcosztályos gimnáziumok feladatsorai és a megoldókulcs

Már mindenki tudja, hány pontot szerzett az írásbelin

A gimnáziumok és szakközépiskolák február 6-ig értesítették a szülőket, a diákokat és az általános iskolákat a központi írásbelin szerzett pontszámról. A jelentkezőknek nyolc munkanapjuk volt arra, hogy megnézzék a dolgozatokat, és a javítási hibákat is ekkor jelezhették az oktatási intézményeknek, amelyek három napon belül bírálták el a panaszokat, a problémás esetekről pedig az Oktatási Hivatalt értesítették.

Azok a középiskolák, amelyek nemcsak az írásbeli, hanem a szóbeli vizsgát is kötelezővé tették, március 7-ig tarthatnak meghallgatásokat. Az általános iskolai jegyek, az írásbeli és a szóbeli felvételi eredménye alapján állítják össze a jelentkezők felvételi jegyzékét, ebből a legtöbb negyedikes, hatodikos és nyolcadikos már láthatja, van-e esélye bekerülni a kiválasztott intézménybe.

Ha az eredmények alapján változtatnának a megjelölt iskolák és tagozatok sorrendjén, március 17-én és 18-án még megtehetik, a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést április 25-ig kapják meg.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Hozzászólások (3)

fipili

A nyolcadikas matematika feladatsor maximalista, gonosz, a pedagógiai elveket figyelmen kívül hagyó volt. És lehet, hogy a középiskolai tanulmányokra való alkalmasságot akarta mérni, de csak a legeslegjobb gimnáziumok létezését vette figyelembe.
Pedig a gyerekek többsége nem ilyenbe jelentkezik.
Nagyon sok gyerek tisztességgel készült, a jutalma a csalódottság, düh, elkeseredettség és az önbizalom összeomlása volt.
Az állam, mindjárt a majdnem felnőtt életük elején pofán csapta őket, és lehülyézte őket.

fipili

" átlageredménye 33,3, utóbbié 20,7 százalék"
Ez nem százalék, hanem a pontszámok átlaga.

Blum Szilárd

>Magyarból és matematikából is több pontot szereztek a nyolcadikos diákok a középiskolai felvételin, mint egy évvel korábban - derül ki az Oktatási Hivatal adataiból.

-Ha a megfelelő sorokat nézzük :) De a négy évfolyamos középiskolai képzés a fő tömeg, ott a matek eredmény az előző évinek csak 81%-a. Ez amúgy mindegy, mert minden évben más a feladatsor, és a felvételin nem az a lényeg, hogy mennyire vagy jó, hanem hogy mennyire vagy jó a többiekhez képest.

>Ha az eredmények alapján változtatnának a megjelölt iskolák és tagozatok sorrendjén
-Azt azért tegyük hozzá, hogy a sorrenden akkor és csak akkor van értelme változtatni, ha a továbbtanulási cél módosult. Magyarul nincs értelme azért hátrébb sorolni egy iskolát, mert esélytelennek látszik a bekerülés. Ha bekerül, nagyszerű, ha nem kerül be, a sorrend módosítása nélkül is ugyanazt az eredményt éri el a másodikként jelölt helyen.

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X