Milyen az informatikus szakokon tanuló egyetemisták elképzelése a karrierjükről, mivel szeretnének foglalkozni? Egy friss kutatásból kiderül.
Az eNET 2018 májusában kérdőíves kutatással mérte fel a leendő informatikusok szakmai gyakorlattal, karrierrel kapcsolatos elképzeléseit, várakozásait. A kutatás 18 hazai felsőoktatási intézmény és 1122 informatikus hallgató részvételével zajlott.
A megkérdezettek közül a legnagyobb arányban a gazdaságinformatikusok és a mérnökinformatikusok képviseltették magukat, 37% és26%-ban. Ezt követte a programtervező informatikus szak 18%-kal. Nagyon kis elemszámban válaszoltak még az informatikus könyvtáros, animáció és üzemmérnök-informatikus szakok hallgatói, ezen képzések kisebb létszámmal indulnak és csak néhány helyszínen folynak hazánkban.
A válaszadók 12%-a még idén, legnagyobb része (több, mint 57%-uk) várhatóan 2019-ben vagy 2020-ban fog végezni.
És hogy mivel szeretnének foglalkozni?
A megkérdezettek több mint ötöde (21%) játékfejlesztő szeretne lenni, amivel ez tűnik a leginkább kívánatos területnek a hallgatók körében. További szimpatikus elhelyezkedési területek az informatikusok számára még a mobilfejlesztő, IoT fejlesztő, hálózatmérnök, tesztmérnök és webfejlesztő. Kevésbé vonzó szakmák a megkérdezettek között a projektmenedzser, IT menedzser, oktató/tanár, gazdaságinformatikus, adatelemző, adatbiztonsági szakember, adatbányász vagy adatbázis fejlesztő. Az informatikusok kicsit több, mint negyede (28%) nem tudja még, hogy mivel szeretne foglalkozni.
Nem csillapodik a kereslet a képzett junior programozók iránt a Codecool tapasztalatai szerint, a kezdő programozók 370-430 ezer forintos fizetést kapnak. Az eddig álláshoz juttatott kétszáz Codecool tanuló kezdőfizetésének elemzéséből úgy tűnik, hogy kielégíthetetlen a munkaadói oldal felvevőképessége. Még a tavaly végzettekénél is jobb fizetési feltételekkel helyezkedtek el a legutóbb kifutott végzős diákjai.