szerző:
Tarnay Kristóf Ábel
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Több mint harmadával kevesebben teszik le a jogosítványt, mint tavaly ilyenkor, lévén, hogy már félmillióba is fájhat mindez.

305 ezer forint – Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan ennyibe került egy B kategóriás jogosítvány megszerzése. Ez jelentős drágulás, hiszen 2020 utolsó hónapjában még „csupán” 216 ezerbe került mindez, írja a 24.hu. Hozzátéve, sokszor ennél is borsosabb, akár félmilliós is lehet az összköltség. A lapnak Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke ugyanis arról beszélt: elvileg elég lenne 29 vezetői órát vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, de a gyakorlatban ez közelebb van az 50-60 órához, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket. Aki pedig megbukik, az újabb 50-100 ezres kiadásokkal számolhat.

Bár a vidéki árak jellemzően alacsonyabbak a fővárosiaknál, a drágulás eredménye elmondása alapján, hogy jóval kevesebb a tanulóvezető. Tavaly ilyenkorhoz képest úgy 30-40 százalékos a létszám visszaesése Jovánovics elmondása szerint. A szakoktatókat a magasabb árak valamennyire kompenzálják, de a kiadásaik is magasabbak például az üzemanyagárak és a kata megszigorítása miatt – mondta el a szakember. Aki szerint nem tudnak versenyezni az árakkal, mert olcsóbban már nem érné meg nekik.

Jovánovics azt is elmondta a portálnak, hogy a 20 év alattiaknál gyakori, hogy az állami támogatás miatt a szülők kifizetik az elméleti képzést és a vizsgát, ám utána nem fejezik be a folyamatot. Ugyanis nincs mindenkinek pénze kifizetni a gyakorlati részt, ezért inkább élnek azzal, hogy a törvény szerint a kettő közt két év is eltelhet akár. A tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra jelentkezők száma pedig 90 százalékkal esett vissza a tapasztalatai szerint, ami tovább növelheti a tömegközlekedésben hazánkban is jelentős sofőrhiányt.