szerző:
Gál Luca
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Milyen gyakori hibákat vétenek az érettségizők az írásbelin? Mi az, amire minden feladatban oda kell figyelni, és hogyan érdemes felkészülni az utolsó napokban? Többek között ezekre is választ kapunk Tóth Esztertől, a Budapest VIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Gimnázium angoltanárától, akivel a középszintű angolérettségiről beszélgettünk.

Május 6-án, a megszokott módon, a magyar nyelv és irodalom írásbelijével kezdődik a tavaszi érettségi. Az angol érettségire pedig 9-én (csütörtökön) kerül sor. Az Oktatási Hivatal közlése szerint idén angol nyelvből középszinten 34 491-en, emelt szinten pedig 20 824-en érettségiznek. A három fő vizsgatárggyal ellentétben az angolnak nem változtak a követelményei, így szerencsére nagy meglepetés nem érheti az érettségizőket.

A legfontosabb tudnivalók a 2024-es érettségiről

Az írásbeli vizsga négy részből fog állni:

  • az olvasott szöveg értése 60 perces és maximum 33 pont jár érte
  • a nyelvhelyesség 30 perces és 18 pontos,
  • a hallott szöveg értése szintén 30 perces és 33 pontot ér,
  • az íráskészség pedig 60 percből áll és 33 pontot lehet érte kapni.

Részenként mutatjuk, hogy milyen tanácsai vannak az angoltanárnak ahhoz, hogy jól sikerüljön az írásbeli vizsga:

Olvasott szöveg értése

Tóth Eszter tapasztalata szerint ez a rész általánosan jól szokott sikerülni. Manapság maguk a diákok is arról szoktak beszámolni, hogy könnyen érthetőek a szövegek és egyértelműek a feladatok. Ráadásul, mivel az írásbeli ezzel a résszel kezdődik, ezért itt még frissebbek a vizsgázók és könnyebben tudnak fókuszálni.

A feladatsor 3-4 szövegből és 3-4 feladatból fog állni, amiket először próbáljanak meg átolvasni a vizsgázók, hogy legyen fogalmuk az alaptémáról. Másodjára pedig már a feladat kérdései alapján menjenek végig rajta, és keressék ki az információkat – tanácsolja az angoltanár. Általában ugyanis a szövegben található konkrét adatokra kérdeznek rá a középszintű érettségin.

Nagyon fontos arra is odafigyelni, hogy mi a pontos feladatleírás. Gyakran találkozni olyan feladattal, ahol ki kell pótolni a szövegre visszautaló hiányos állításokat, azonban ehhez szigorúan csak egy szót lehet használni. Azok a diákok, akik csak végigrohannak az instrukciókon, ezt gyakran nem veszik észre, és több szót is beírnak az üres mezőkbe.

Nyelvhelyesség

Míg az angol írásbeli többi része 33 pontot, addig a nyelvhelyesség 18 pontot ér. Tóth kiemelte, hogy általában ez a rész több nehézséget szokott okozni. Gyakori hiba, hogy sokszor nincs egyeztetve az alany és az állítmány, nem helyes a segédige, passzív alak helyett aktív alakot használ a vizsgázó, vagy fordítva, illetve nem kerül többesszámba egy-egy szó a feladatban. Ezek miatt érdemes a feladatrész végén még egyszer átnézni a beírt megoldásokat.

A pedagógus azt is megjegyezte, hogy ha feleletválasztós a feladat és nem tudják az érettségizők a helyes választ, akkor is inkább írjanak be egy megoldást, de ne maradjon üresen egyik válaszrubrika sem. Arra is fontos figyelni, hogy hiba esetén egyértelmű és tiszta maradjon a javítás. A rossz válasz átsatírozása helyett inkább csak egy vonallal legyen áthúzva a hibás szöveg.

Hallott szöveg értése

Az angoltanár szerint ezt a részt általában szokták szeretni a diákok, ami nem meglepő, hiszen manapság rengeteg idegen nyelvű tartalommal vannak körülvéve: angolul néznek sorozatokat, filmeket vagy YouTube-videókat.

A feladatok típusai itt sem okozhatnak meglepetést, az Oktatási Hivatal oldalán ugyanis fel van tüntetve minden lehetséges szövegfajta. Ezek között is gyakori például egy-egy szokatlan, érdekes eseményről szóló narráció, riport, vagy közismert emberrel készült beszélgetés átirata. Ezt persze stúdióban veszik fel, ahol csak eljátsszák a hírességeket, ezért direkt lassabban és tagoltabban beszélnek, amit könnyebb megérteni.

Tóth azt tanácsolta, hogy abban az esetben, ha a vizsgázó aggódna, hogy túl hátul ül a teremben, és ezért nem fogja jól hallani a felvételeket, mindenképpen kérdezze meg a vizsgán felügyelő tanárt, hogy előrébb ülhet-e, amíg meghallgatja a szövegeket. Ha ezt engedélyezik, akkor a teremben lévő vizsga-jegyzőkönyvben ez rögzítésre kerül.

Íráskészség

Az utolsó részben egy rövid és egy hosszabb fogalmazást kell írniuk a diákoknak. A tanár hangsúlyozta, hogy itt az első és legfontosabb feladat, hogy alaposan olvassák át a feladat leírását. Ugyanis sokat számít, hogy milyen plusz információk/adatokat adnak meg benne. Ezért fejben mindig tisztázni kell, hogy ki írja a szöveget, kinek, milyen céllal, és ehhez milyen stílusú megszólítást kell alkalmazni.

„Ha a feladat szerint épp Angliában töltesz egy évet és onnan írsz levelet, akkor az a szöveg félreértelmezésének számít, ha végül úgy írod meg, mintha Magyarországon lennél, és most szeretnél kimenni”

- mondta Tóth Eszter, és hozzátette, hogy az ilyen félreértések azért veszélyesek, mert a javítási útmutató szerint, ha valaki már az alapszituációt is félreértelmezi, akkor félő, hogy nulla pontot kap a tartalomra. Akkor viszont a javító tanár már nem adhat pontot se a szókincsre, se a nyelvtanra.

Tehát lehet, hogy a 11 pontos első feladatnak elveszti mind a 11 pontját a vizsgázó.

Fontos, hogy milyen hosszú lesz a szöveg?

Az első feladatnál azt kell szem előtt tartani, hogy a megadott szempontok alapján minél lényegretörőbben írják meg a fogalmazást a megadott szószám alapján.

„Mi arra szoktuk figyelmeztetni a diákokat, hogy ha aggódnak amiatt, hogy elérik-e vagy túllépi-e a megadott szövegterjedelmet, akkor is próbáljanak inkább a kidolgozandó szempontokra figyelni, hogy biztosan mindet belefoglalják a szövegükbe.”

- emelte ki Tóth Eszter. A maximális tartalom-részpontszámot ugyanis csak így érhetik el. A vizsgázók próbálják mindkét szöveg esetében teljesíteni a minimális terjedelmet, de az sem gond, ha pár szóval többet írnak a megadott terjedeleménél, illetve, ha a pontozott vonal alá is írtak még 1-2 sort.

A tanárnő arra is felhívta a figyelmet, hogy mindkét feladatnál legyenek bekezdések, ugyanis a szerkezet-részpontszámhoz a javító tanárok azt is ellenőrzik, hogy látható-e gondolati tagolás.

Emellett ne maradjanak ki az udvariassági formulák se. Az elejére kerüljön bele, hogy mi miatt íródott a levél, internetes bejegyzés, stb. (fontos a téma megjelölése), és mikre szeretne a diák reagálni. A levél, email végén pedig legyen lezárás, elköszönés és aláírás. Ha valaki nem a szituációnak megfelelő írott stílusban nyilvánul meg, vagy keveri a baráti és hivatalos kifejezéseket a szövegében, azért stílusbeli pontlevonás jár.

Érettségizzetek velünk!

Mint minden évben, az Eduline-on idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről.

A vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk téjékozódhattok elsőként.

És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.

Délutánonként pedig arról olvashattok, hogy mit gondolnak a tanárok és a vizsgázók a feladatsorokról, és persze ti is leírhatjátok véleményeteket kommentben, sőt a szaktanároktól is kérdezhettek.

Ha elsőként szeretnétek megkapni a megoldásokat, lájkoljátok Facebook-oldalunkat, itt pedig feliratkozhattok hírlevelünkre. A 2024-es érettségiről itt találjátok legfrissebb cikkeinket.

Tippek a vizsga előtti utolsó napokra

Az angoltanárnő azt tanácsolja, hogy a vizsga előtti napokban inkább már ne próbáljanak új nyelvtani elemeket, kifejezéseket vagy szavakat megtanulni a vizsgázók. Inkább pihenjenek előtte, esetleg akinek van egy kis szabadideje, kikapcsolódásként nézzen sorozatot vagy hallgasson meg egy interjút a kedvenc hírességével angolul.

Aki mégis ismételni szeretne egy kicsit, annak érdemes a vizsga előtti napokban átnézni, hogy az íráskészség során milyen típusú feladatokra lehet számítani, milyen levél- és esszétípusok léteznek, illetve milyen szövegösszetartó elemeket lehet ilyen esetekben használni (linking phrases). Ezeknek a tudatos használata ugyanis emel a stílus- és szerkezet-pontszámokon.

Mivel az íráskészség részben megengedett a szótár használata, azt érdemes mindenkinek még otthon párszor átlapoznia, hogy az írásbelin már könnyen megtalálhatóak legyenek a keresett oldalak. Mivel általában az iskolák csak limitált számú szótárat tudnak kiadni az érettségire, ezért ha lehet, a vizsgázók hozzanak magukkal sajátot.

Fontos tudni, hogy a szócikkben hol találhatók olyan hasznos kifejezések, amelyek segítséget nyújthatnak a feladatok elvégzésében. A függelékban pedig olyan hasznos információk is megtalálhatóak, mint például az igék három alakja és a rendhagyó többes számok.