Korrekt, jól összeállított feladatsort kaptak az angolból középszinten érettségizők az Eduline által megkérdezett nyelvtanár szerint.
Öt hónap után mentettek ki két nőt egy vitorlásról - ez a hír néhány hónapja bejárta a világsajtót, többek között ennek az egyik feldolgozását kapták meg a diákok a középszintű angolérettségi első részében. Emellett három másik - tolmácsokról, Mikulás-találkozóról és nyilvános beszédről szóló - szöveget is értelmezniük kellett.
A középszintű angolérettségi hivatalos megoldását itt találjátok.
Az emelt szintű angolérettségi hivatalos megoldását itt találjátok.
Itt van a olvasott szöveg értését mérő rész megoldása:
Az Eduline-on az idén is megtaláljátok a legfrissebb infókat az érettségiről: a vizsgák napján reggeltől estig beszámolunk a legfontosabb hírekről, megtudhatjátok, milyen feladatokat kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, de az emelt szintű írásbelikről is nálunk találjátok meg a tudnivalókat. És ami a legfontosabb: az írásbeli után nálunk nézhetitek át először a szaktanárok által kidolgozott, nem hivatalos megoldásokat.
A négy részből álló írásbelire összesen 180 perc volt. A szövegértési feladatsort 60 perc alatt kellett kitölteni, 30 perc alatt pedig a nyelvhelyességi részt, egy 15 perces szünet után 30 perc volt a hallott szöveg értésére, 60 pedig az íráskészségre.
Az Eduline által megkérdezett nyelvtanár szerint a tolmácsos szöveg kifejezetten érdekes, a harmadik, a Mikulások nemzetközi találkozójáról szóló nagyon könnyed, jó kis ismeretterjesztő szöveg volt, a negyediket pedig elsősorban a műfaja – a diákoknak egy Reuters-hírt kellett elolvasniuk – miatt tartja jó választásnak Székely Martin angol-német szakos középiskolai tanár.
Ma az angollal folytatódnak az érettségi vizsgák, több tízezren töltik majd ki a négy részből álló feladatsort. Az Eduline-on folyamatosan beszámolunk a feladatokról, diákokat és tanárokat kérdezünk az írásbeliről, a vizsga után pedig jövünk a nyelvtanárok által készített, nem hivatalos megoldásokkal. Az angol érettségi nap szakmai támogatását köszönjük az Euro Nyelvvizsga Központnak.
A második feladat – amelyet az Euroexam International munkatársa szerint kifejezetten nehéznek talált – Székely Martin szerint azért okozhat problémát a diákoknak, mert nem feltétlenül vannak otthon a nyilvános beszéd témájában, „ez felnőtt közeg, bár a szövegben nincsenek olyan szavak, amelyeket B1-es szinten ne kellene tudni. A kivett szövegrészletek azonban elég hosszúak”.
A negyedik – a kimentett vitorlázókról szóló – szöveg tartalmát a vizsgázóknak össze kellett foglalniuk, ez fontos készséget mér. „Számít, hogy érdekes-e a szöveg, mert ez felkelti a diákok érdeklődését a vizsgán” – magyarázza Székely Martin, hozzátéve: ilyen feladattípusokat gyakoroltak a diákok, „elsőre kicsit hosszúnak tűnt a szövegértési feladatsor, de ha valaki alaposan átolvassa, rájön, hogy nem nehéz, meg lehet oldani 60 perc alatt”.
Nyelvhelyesség: ez a mumus?
„Amikor az érettségire készültünk, minden diák azt kérte, hogy ezt gyakoroljuk, az összes korábbi feladatsort bevittem. A nyelvhelyességi részen belül az a feladattípus szokott nehezebben menni, amelyiknél nekik kell kitalálniuk egy-egy szót” – mondja a nyelvtanár, aki úgy látja, ebben a részben vannak olyan feladatok, amelyeknek a nehézsége nem éri el a B1-es szintet, inkább az A2-es szinthez közelít.
„A feladatok ugyanakkor mindenféle nyelvtani szerkezetet tartalmaztak, ilyen szempontból nagyon jó volt a teszt’ – teszi hozzá.
Egy baristakurzus szervezőinek kell levelet írni, emellett egy tizenéveseknek szóló kérdés-válasz oldalon megjelent poszthoz kell kommentet megfogalmazniuk a diákoknak a középszintű angolérettségi negyedik, íráskészséget mérő részében. A diákok 60 percet kaptak ennek a résznek a megoldására. Az első feladatban egy baristakurzus részleteiről kell érdeklődni levélben, majd egy tizenéveseknek szóló kérdés-válasz oldalon megjelent poszthoz kell egy kommentet írni.
Íráskészség: életszerű szituációk
Az íráskészséget mérő rész két feladata a szaktanár szerint a B1-es szintnek felel meg, „nagyon tetszik, hogy életszerű szituációkat találtak ki, ráadásul lényegretörő szövegeket kaptak a diákok”. A második feladatban például egy kommentet kellett írniuk, „ez olyan műfaj, amelyet nagyon gyakran használnak, ráadásul nagyon érdekes a téma, amelyről a feladat alapjául szolgáló szöveg szól”.
Székely Martin szerint bőven elég volt a hatvan perc a két feladat megoldására, „az első egy rövid e-mail, azt könnyen tudják abszolválni”. A terjedelmi korlát nem szokott gondot okozni az érettségizőknek, a tanárok arra készítik őket, hogy tömören fogalmazzanak, „az érettségizők általában örülnek is, hogy nem kell bő lére ereszteni a szöveget”.
Az angolérettségiről szóló, folyamatosan frissülő tudósításunkat itt olvashatjátok.
A hallás utáni szövegértést mérő feladatsort itt találjátok.
Angolérettségi: az első levél megoldási javaslata
Egy kínos ügyben kell tanácsot adniuk a vizsgázóknak az angolérettségi utolsó részében
Egy nagyon furcsa "sportágról" is kaptak szöveget a nyelvhelyességi tesztben az érettségizők
Nagyon nehéz feladatot is kaptak a diákok az angolérettségin, "egyenetlen" a feladatsor