"A tök fán terem" - siralmas a brit diákok növényismerete
A brit gyerekek kétharmada szerint a tök fán terem, esetleg jókora gumóként a földben - derült ki a brit kertészeti társaság felméréséből.
A brit gyerekek kétharmada szerint a tök fán terem, esetleg jókora gumóként a földben - derült ki a brit kertészeti társaság felméréséből.
A sanghaji Csingan középiskola 9. osztályos diákjainak mértanóráján Li Csen, a tanárnő a párhuzamosokról szóló euklidészi tétel alkalmazásáról kérdezte az osztályt. A negyven diák közül többen is jelentkeztek, és ahogy Li felszólította őket, egyik a másik után állt fel, pontosan válaszolt, majd amikor a tanárnő megadta az engedélyt, visszaült a helyére. A The New York Times által idézett szakértők szerint többek között ez a fegyelmezett iskolai magatartás magyarázza, hogy a sanghaji diákok érték el a legjobb eredményt a PISA-felmérésen.
Nemzetközi átlagnak megfelelő eredményt értek el a magyar középiskolások a 2009-es PISA-felmérésen: szövegértésből nagyot javítottak, a matematikai és természettudományi teszten azonban átlagosan ugyanannyi pontot értek el, mint 2006-ban. Bár az oktatási államtitkár "átlagon felüli eredményről" beszél, a tizenöt éves magyar tanulók 17 százaléka még mindig funkcionális analfabéta.
Javult a 15 éves magyar diákok szövegértése a PISA (nemzetközi tanulói vizsgálat) 2009-es felmérése szerint - közölte Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár kedden Budapesten sajtótájékoztatón a kutatás most elkészült és közzétett értékelései és adatai alapján.
Tizedszer adták át az idén a Rátz Tanár Úr Életműdíjakat szerdán Budapesten a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében; a magyarországi természettudományos oktatásban végzett tanári munkát elismerő kitüntetést nyolc pedagógus kapta meg.
Fizikus kutató, biológus végzettségű tudományos munkatárs, angolul beszélő matematika tanár. Ilyen és hasonló munkakörökbe keresik a természettudományos végzettségű friss diplomásokat – legalábbis zömében ilyesmiket találunk az állásközvetítő cégek internetes portáljait böngészve. A reál diplomások közül az jár jól, aki el tud helyezkedni valamelyik állami kutatóintézetben, mert ez többnyire stabil helyet jelent. Akinek ez nem jön össze, az könnyen lehet, hogy nem a szakmájában fog dolgozni.
Könnyen rögös útra tévedhetnek azok a felvételire készülő diákok, akik nem néznek jól körül az egyetemek-főiskolák kínálatában, és az sem árt, ha ismerik az utóbbi pár év felvételi eredményeit.
A diplomás pályakezdők országos átlagban havi bruttó 180 ezer forintra számíthatnak 33 műszaki, gazdasági, jogi és értékesítési munkakörben, és havi bruttójuk két év gyakorlat után mehet valamivel 200 ezer forint fölé - áll a HVG Diploma különszámában megjelent elemzésben.
Míg 4200 természettudományi képzési hely indítását támogatná az állam a szeptemberben kezdődő tanévben, csupán 3395 jelentkezés érkezett ezekre a szakokra - írja a Magyar Nemzet, mely arról értesült, Hiller István oktatási miniszter nem teszi kötelezővé a reál érettségit. Az elhatározásra már februárban állásfoglalásban kérték a gazdasági élet szereplői a kormányt a kutatói szakemberhiány orvoslása érdekében.
Az amerikai felnőttek nem csak túlsúllyal küzdenek, gyakorlatilag az alapvető tudás sincs meg mindannyiuknál.
Bár a magyar diákok még mindig a világ élvonalához tartoznak a reáltárgyak terén, az utóbbi négy évben mégis sokat romlott a teljesítményük – derült ki egy 59 ország részvételével zajló felmérésből.
A matematika, illetve a természettudományok iránt érdeklődő tehetséges fiatalok magasabb szintű képzése érdekében a következő tanévben, a 9. évfolyamon kiemelt reálosztályt indít az Arany János Általános Iskola és Gimnázium. A képzés beindítását és a reálképzés megteremtését a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Tudományos Akakdémia és a hazai nagyvállalatok támogatják. A képzést nyílt napon ismerteti a gimnázium december 10-11-én a Millenáris Park Fogadó épületében.
Izgalmas tudományos előadásaival legközelebb, november 27-én a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnáziumot látogatja meg a THE Tudományos Hasznos Emberi Középiskolai Roadshow, ahol fiatal kutatók, mérnökök sikertörténeteit, illetve a műszaki-, természettudományi képzés területén oktató egyetemeket, főiskolákat ismerhetik meg az érdeklődők a bemutatott kísérletek mellett.
"Ha távolabbra láttam másoknál, azt azért tehettem, mert óriások vállán álltam" - Newton ezen, a tanárait méltató szavainak fényében adták át immár nyolcadik alkalommal a Rátz Tanár Úr Életműdíjakat november 18-án, a Magyar Tudományos Akadémián (MTA). Nyolcan vehették át az elismerést a természettudományos oktatás területén elért eredményeikért, köztük a százéves fizikatanár, Kugler Sándorné is.
Új Öveges professzorokat minden mennyiségben! - így sommázhatók az Európai Bizottság tagállamoknak szóló ajánlásai, amelyek célja, hogy újra megszerettessék a gyerekekkel a továbbtanuláskor Európa-szerte egyre népszerűtlenebb természettudományokat.
Vajon eleget tudunk-e a bogarakról, és eleget tudnak-e róluk a fiatalok? Erről kérdeztük a kétszeresen is bogaras ember hírében álló Merkl Ottót (51 éves), a Természettudományi Múzeum munkatársát.
A több generáció oktatásában tapasztalatot szerzett tanárok többsége szerint a természettudományos és műszaki oktatás színvonala erősen hanyatlik. A HVG megkérdezte őket az okokról is.
Egyre erősödő trenddel néz szembe Amerika – írja a természeti erőforrásokkal és természettudományokkal foglalkozó Natural Resources and Life Sciences Education szakfolyóirat.
A mesterképzésre elkülönített helyek többségének elosztása után Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár az Edupress-nek elmondta, a rendelkezésre álló 21700 hely nagy részét a 2006-ban, államilag támogatottként felvett hallgatók számával arányosan osztották el az intézmények között, a maradék csaknem 2000 helyet pedig a jelenleg akkreditációs folyamat alatt álló szakokra és a jelentkezések után körvonalazódott igények szolgálatára tartalékolják. A szakok közötti leosztás intézményi hatáskör.
Több kontinensen indult el tavaly az a program, amely a számítógépes tanítási módszer hatékonyságát vizsgálja általános iskolákban, és amelyhez két fővárosi intézmény is csatlakozott. Az úgynevezett "Kölyök laptopok" óraközi használata tapasztalatok szerint növeli a természettudomány iránt érdeklődők számát.