Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Meglepő tervvel állt elő Hoffmann államtitkársága: kötelezővé tennék a latint

48

Kötelezővé tenné a latinoktatást a nyolcosztályos gimnáziumokban az oktatási államtitkárság, a változtatás több mint száz középiskolát és több ezer diákot érintene. Az már most biztos, hogy az ötödik és hatodik évfolyamban bevezetik a „latin örökségünk” nevű tantárgyat, hetediktől pedig elkezdődik a latin nyelv oktatása. A kerettanterv kidolgozói szerint a latin "megalapozza a közjóra, a nemzeti és társadalmi összetartozásra való törekvést".

Forrás: MTI Fotó: Kollányi Péter

„A nyolc évfolyamos gimnáziumok sajátossága, hogy kötelezően latint tanulnak a tanulók” – az oktatási államtitkárság szerint ez az egyik intézkedés, amellyel javítani lehet a középiskolai nyelvoktatás minőségén, legalábbis ez áll a december közepén nyilvánosságra hozott nyelvoktatási stratégiában, a „fehér könyvben”. A dokumentumban nincs magyarázat arra, miért éppen a nyolc évfolyamos gimnáziumban vezetnék be a latinoktatást, és melyik tanévtől lesz kötelező az összes évfolyamon.

hirdetés
hirdetés

Cikkünk megjelenése után az oktatási államtitkárság úgy reagált: bár a stratégia valóban úgy fogalmaz, hogy a nyolcosztályos gimnáziumokban kötelező a latin nyelv oktatása, de nincs olyan jogszabály, amely alapján már szeptembertől kötelezően bevezetnék.

Új tantárgy: latin örökségünk

A szintén decemberben közzétett, szeptembertől érvényes kerettantervek alapján az már most biztos, hogy a nyolcosztályos gimnáziumok ötödik és hatodik évfolyamán bevezetik a „latin örökségünk – az európai műveltség latin alapjai” nevű tantárgyat, a hetedik évfolyamtól a latin választható második idegen nyelv, legalábbis egyelőre.

A tanterv összeállítói szerint a latin nyelv tanulása közben "változatos módon fejlődnek a tanuláshoz szükséges készségek, képességek, ismeretek és attitűdök. Ezek megalapozzák a tanulókban a közjóra, a nemzeti és társadalmi összetartozásra való törekvést. A tanulók a római irodalommal való ismerkedés közben találkoznak az egyéni és a közösségi célok összhangjával és feszültségével, így az együttműködési formák keresése iránti igény is erősödhet bennük".

Gloviczki Zoltán közoktatási helyettes államtitkár az eduline-nak azt mondta, az oktatás csak a hetedik évfolyamtól fókuszál majd a nyelvre, „az ötödik-hatodik osztályos oktatás szerepe nem nyelvi, hanem kultúrtörténeti alapozó aspektusának köszönhető”.

Az új tantárgyról szóló összefoglaló azzal érvel a „latin örökségünk”  mellett, hogy a nyolcosztályos gimnázium diákjai csak hetediktől kezdenek történelmet tanulni, ezért kell egy olyan tantárgy, amely „előkészíti azt”. Az órákon a nyelv alapvető nyelvtani szabályairól, fontosabb szavairól, a római művészetről, irodalomról és mitológiáról tanulnak majd, de a világ más tájait érintő, illetve középkori, elsősorban magyar témájú forrásokat is feldolgozzák.

Jogászoknak, orvosoknak jó, de nem elég

„A középiskolai latin más, mint amit az egyetemen tanítanak: nem csupán nyelvi képzés, hanem megismertet a latin kultúrával, művelődéssel, mitológiával, emiatt a humán tagozatokon van értelme oktatni” – mondta az eduline-nak Takács László, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem latin tanszékének oktatója. „A középiskolai latinoktatás nem készít fel az olyan egyetemi szakokra, ahol szükséges a latin nyelv ismerete. Az orvosi és jogi latin az irodalmitól teljesen különböző szaknyelv, de azoknak szintén tovább kell tanulniuk a nyelvet, akik történészként vagy klasszika-filológusként szeretnének latin nyelvű forrásokat olvasni. Ehhez persze jó alap a középiskolai latinoktatás” – tette hozzá.

A latin egyébként csak néhány egyetemi szakon kötelező: a jogász- és az orvostanhallgatóknak ismerniük kell a latin szaknyelvet, egy rövid, két féléves latinkurzus a történelem szakon is a tanmenet része, ahogy a klasszika-filológusoknak, a szabad bölcsészet és művészettörténet szakosoknak is ismerniük kell a nyelvet. A latin második idegen nyelvként választható a neolatin nyelvi szakokon, de felvehetik az esztétika-, filozófia- és magyarszakosok is.

Évről évre kevesebben nyelvvizsgáznak latinból

Takács László szerint a latintanítás évek óta visszaszorulóban van a közoktatásban, leginkább az egyházi gimnáziumokra jellemző, hogy latint is oktatnak. A nyelvvizsgázók száma is évről évre csökken: míg 2007-ben 583-an, 2012-ben már csak 187-en vizsgáztak latinból – igaz, még így megelőzve például a románt, a portugált, a lengyelt vagy a kínait.

A középiskolai latintanítás kiterjesztéséről egyébként évek óta vitáznak: egy 2009-es kerekasztal-beszélgetésen a résztvevők a hagyománytiszteletre és a későbbi nyelvtanulásra gyakorolt hatással érveltek a latinoktatás mellett. Mint mondták, bár viszonylag sok pedagógus rendelkezik latinszakos végzettséggel, az elmúlt években folyamatosan csökkent az aktív latintanárok száma.

Lesz elég tanár?

Emiatt kérdés, lesz-e elég tanár az oktatási államtitkárság nyelvstratégiájának végrehajtására: összesen 104 nyolc évfolyamos gimnázium működik, ezzel szemben mindössze 175 középiskolai és két általános iskolai latintanár dolgozik az országban, egy részük négyosztályos, illetve egyházi gimnáziumban.

Azt a stratégia szerzői is elismerik, hogy „a közoktatásban jelenleg dolgozó nyelvtanárok létszáma (…) nem teszi lehetővé, hogy a másodikként választható idegen nyelv teljes választékát biztosítani tudja minden iskola.” Szerintük azonban a helyzet „hosszú távon változni fog a tanárképzés új szabályozása következtében: két szakon végzett, jól képzett pedagógusok fognak megjelenni a közoktatásban, ezáltal nagyobb nyelvi kínálat biztosítására lesz lehetőség.” Amíg azonban ez nem valósul meg, „a nyelvtanítás különböző fázisainak egymásra épülése érdekében korlátozott nyelvi kínálattal kell számolnunk.”

A kormány nyelvoktatási stratégiáját a Nyelvtudásért Egyesület is kifogásolta. Bár a szervezet a kötelező latinoktatás tervére nem reagált, bírálta azt az érvelést, amely szerint a nyelveket „komplexitás” alapján lehet sorrendbe állítani, és érdemes általános iskolában egy „bonyolultabb” nyelv oktatásával kezdeni, hogy a diákok később könnyebben tanuljanak meg „egyszerűbb" nyelveket - hasonló érvek hangoztak el korábban a latintanítás mellett is. „Kivitelezhetetlennek, "pedagógiai nonszensznek" nevezték a tervezetet, többek között azért, mert szerintük az iskoláknak nem áll rendelkezésükre az az apparátus, amelyre a nyelvoktatás átalakításához szükség lenne.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hozzászólások (48) , melyek közül a legfrissebbek:

zildi41

Milyen ember az, aki itt Rózá-za az államtitkárt?
Y-nnal, meg dupla ff-fel??????
Semmilyen.

zildi41

Hát ,Bagó!
Téged biztosan nem a klasszikus műveltség jellemez, ami a stílusodat illeti!
Azért nagyon meglátszik az embereken, hogy kik tanultak a régi, jó klasszikus műveltséget adó - latin-görög - nyelveket is oktató iskolákban!
Emberhez méltóan tudnak viselkedni, kommunikálni. De a gondolkodásuk is más. Egyenes, tiszta beszéd és tett jellemzi őket.
Ehhez képest ez az "angolos, lezser" generáció értékekben hol áll????????
Lehetőleg kevés munka vagy semmi, persze, sok pénz...
TISZTELET A KEVÉS KIVÉTELNEK...
Rengeteg fiatal 30 éve körül is a szüleiből él, nem tervezi a jövőjét. Majd lesz valahogy - alapon.
Így van, bizony.

Bagó István

Emberek!

Ha már azzal érvelünk, hogy a második idegen nyelv megtanulását is elősegítené a latin, akkor inkább eszperantót kellene tanítani, az sokkal könnyebb, a gyereknek gyorsan lenne sikerélménye és barátokat találhatna vele a világon mindenfelé. És az valóban segítené a 2. idegen nyelv tanulását (saját tapasztalat), aminek az angolnak kell lennie vagy a németnek, de inkább az előbbinek. A latin műveltséghez pedig nem kell feltétlen megőrjíteni a gyerekeket a latin nyelvtannal...
Megint egy átgondolatlan ötlet Rózsikától vagy a sleppjében valakitől. Hány lesz még???

Totya_2

cyberwoman
2013. 01 8., 17:38

Szóval dupla annyi munkával érte el ugyanazt az eredmémyt.

Vandergraff Orly

Gondolkozzunk egy pillanatra Róza fejével (már feltéve, ha megtaláljuk). Miért jó neki a latin?
(1) A latin nem tartozik a legegyszerűbb, s leginkább szerethető nyelvek közé. Így kiválóan alkalmas arra, hogy jó sokan bukjanak belőle, márpedig aki bukik, előbb-utóbb elköszönhet a tovább tanulástól.
(2) Jalenleg a latint viszonylag kevesen beszélik kishazánkban - a különböző "szak-latinokat" leszámítva, de azoknak kevés köze van az eredeti nyelvhez - a megcélzott "latinos műveltség" meg még ritkább. Egyetlen csoport jöhet szóba, akiket kénytelen-kelletlen meg lehet kérni, ugyan már hidalják át ezt a problémát. Ők pedig jeles egyházaink - döntően katolikus - képviselői. Ezzel máris további két legyet lehet csapkodni: szegénységbe süppedt egyházaink némi plusz bevételhez jutnak, s megvalósul az általános, vallási felekezetre való tekintett nélkül keresztül erőszakolt hittan oktatás is.
Tehát a rossz hír: a holgy gyógyszere nem gurult el: előre megfontolt, tudatos szándékról van szó.

Molnár László

Igazatok van kedves angolul író honfitársaim, de azért le kell szögezni azt, hogy a gyerekek(főlek akik még általános iskolás korúak), jó ha magyarul tudnak rendesen írni, olvasni. Nem is olyan régen még panaszáradat volt, hogy a nyolcadikos gyerekek, olvasni sem tudnak rendesen, saját anyanyelvükön sem. Régebben szinte semmit nem vártak el tőlük, most meg hirtelen beszéljenek 3 nyelvet perfektül?Nem túl nagy elvárás ez gyerekeinktől?Esetleg az egyetemistáktól elvárható lehet ez, de az általános sulisoktól?Erre szokta mondani Besenyő Pista bácsi hogy nooormális Margit?Csak ez nem Margit hanem Rózsa!Sokaknak még az angol is nehéz, nem hogy még legyen mellé német meg latin is. Nem sok ez egy kicsit nekik?

cyberwoman

I studied Latin concurrently with English and feel was the best decision I made. Understanding the nuances of Latin grammar, word roots an such allowed me to grasp the parts of English much easier. Moreover I still refer to Latin when encountering a word in English that I am not familiar with. So yes I use my training in Latin quite frequently.

Totya_2

Let's count! How many of you understand me? And how many of you learnt Latin?
Several years ago I have given up learning Latin. That was one my best decisions. :-)
What part of the world learnt Latin before their English? Ms. Hoffmann? Poor.

Leples Bitang

Kedves Szitányi György!
Akkor ezek szerint Ön sem nyolcosztályosba járt, igaz? Minden hozzászóló elolvasta és értelmezte a leírtakat, de attól még véleménye mindenkinek lehet, és nem szükséges érte letahózni.
Ha nem vette volna észre, a mai magyar oktatáspolitikát magas fokú bizonytalanság jellemzi, egyik napról a másikra találják ki az újabb ötleteket, de egyik mögött sem húzódik semmilyen tanulmány vagy a pedagógusokkal lefolytatott érdemi egyeztetés. Ma még csak a nyolcosztályosokba akarják bevezetni, holnap már akár a szakközépiskolákban is. Ki tudja? Az egész oktatási rendszer reformra szorulna, de nem koncepció nélkül, mindenbe belekapva. A szakiskolák kerettantervét is érdekes módon kívánják megreformálni (heti 5 testnevelés), aztán jöttek a német erőltetésével, most a latint veszik elő.. Engem már nem érint ez az egész, mert lassan kilépek a rendszerből, de nekem is, mint sokaknak, van fiatalabb testvérem, akinek a sorsa szempontjából nem mindegy, hogy a felvételi jelentkezések hajrájában milyen újabb változtatásokkal állnak elő.
Én ugyan nem nyolcosztályosba jártam, csak egy egyszerű szakközépiskola nyelvi előkészítős osztályába (így valószínűleg 8+5 év kitűnő tanulmányi eredménye ellenére is valószínűleg csak egy "elnyomott proletár" vagyok), angolul és németül tanultam, mégis továbbra is azt mondom, hogy mindenképpen az angol tanítását kell magasabb szintre emelni, és sikerélményt adni a gyerekeknek, illetve ha ez megvan, akkor egy másik idegen nyelv tanulására lehetőséget biztosítani, aminek a kiválasztása már az egyéni preferenciák (és esetlegesen a nyelv keresettségének) függvénye lenne.

CyberPunk

Fogarasi-Csató Zsuzsanna - Csak nem a Batthyány Kázmér gimnázium? :) Miskei Tanár Úrnál?
Mai napig emlékszem az első latin lecke szövegére.
Ha jól látom még közös ismerősünk is van a Facebookon (Sánta András).

Jó suli, de nem ad jó viszonyítási alapot, mert elit iskola, és akkoriban még felvételi volt. Több, mint 400 gyerekből válogatták ki a legjobb 60 tanulót. Anno az én általános iskolai évfolyamomból hatan jelentkeztünk és csak ketten jutottunk be. Szóval egyáltalán nem jó általános viszonyításnak.
A tanulmányi versenyeken matematikából a mi osztályunkból öten végeztünk rendszeresen az első százban országos szinten. Miközben nem is reál iskola. egy átlagos tanuló belegebedne a Batthyány Kázmér Gimnáziumba.
Akkoriban még az egyetemekre is felvételizni kellett, a teljes felsős évfolyamból (~90 diák), minden évben felvettek mindenkit! Egyszer egyszer előfordult, hogy 1-2 embernek nem sikerült. Ez még az egyetemi létszámok felduzzasztása előtt volt!

Kvíz KvízCity

Sajnos sokan a magyar nyelvvel is hadilábon állnak nem tudják azt, hogy egynémely régi szó mit jelent - pl. az egyszerűbbek: silbak - üstüllést - pulutyka stb. Noha azt hallani, hogy a latin fejleszti a logikát én egy holt nyelvet csak bizonyos egyetem elvégzéséhez kötnék pl. orvosok - jogászok - azt is választható előkészítő jelleggel

Tóth Raynald

"Ez az ország addig él, amíg alszik. Jaj annak, aki fölébreszti! Egy darab ideális paradicsom vagyunk Európa közepén. Addig létezünk, amíg magunkat hozzá nem idomítottuk. Sajátságaink, kiváltságaink, mindenkit tegyesítenek idebenn. Ami jó, az mindenkinek java, ami rossz, az mindenkinek baja idebenn. Versenyzés nincs. A nemesség uralkodik. Egy nyelvünk van – mely senkit nem protegál, de nem is provokál. Klasszikus nyelv: a latin. Ez a törvények nyelve, az igazságszolgáltatás, az iskolai műveltség, a liturgia, a fakultások nyelve; szószólónk a küldiplomáciában. Ez a mi palladiumunk. Nemesi intézményeink emellett biztosítják a nemzeti suprematiát számunkra. Frank, német, olasz földön a demokrácia csak egy új francia, német, olasz nemzetet hozand létre; a magyar földön a demokrácia új idegen nemzeteket fog alkotni, s minket elenyészt. – S mi panasza van nálunk a népnek? Adója csekélység; földje jó, senki nem bántja, jól él, nem töri fejét a nagy államok gondjain; ősi egyszerűségében oly jól megvan, hogy negyvenezer embert egy szolgabíró egy hajdúval békén elkormányoz; nem irigylik, nem zaklatják nyugtalan szomszédok; jóllakik mindennap, s vasárnap ott imádkozhatik, ahol akar. Ősi erkölcsei, durva egyszerűsége megőrzi őt a külföldi romlott erkölcsök mételyétől. Ha szegény is, de nem adós. Nem áll magasan, de nem bukhatik. Nem küzd a pálmáért, de nem is győzetik le. Alszik; de él!" Jókai írta kb. 160 éve. Sajnos nem sok minden változott azóta. Jó úton haladun a feudalizmus felé. Vivát Victor Rex!

Windwalker

Csak én olvastam "Latin Ökörségünk"-nek a projekt nevét?

Windwalker

"Jogászoknak, orvosoknak jó, de nem elég" - El ne árulja neki valaki, hogy az "orvosi latin" nagyobbik fele arab és párszi vagy pláne szanszkrit.

Mage Andy

Szente Patrícia,

A latin hagyomnányosan az egyház nyelve.
Vö. ezen kívül: "megalapozza a közjóra, a nemzeti és társadalmi összetartozásra való törekvést"
A kettő eredőjeként a „latin örökségünk” című izé lehet a hittan fedőtérgya, beetetése. És bevezetés a hittan kötelezővé tételéhez

Fogarasi-Csató Zsuzsanna

nekünk a 8osztályosban ezer éve volt latin heti 2órában- ha jól dereng még akkor 3vagy 4évig...megjegyzem mellette heti 10! angol volt. A diákok extrém leterheltségét nem értem,én 99 ben végeztem-azóta leterheltebbek a diákok? Ha már középiskolában ilyen leterheltek,nem fogják bírni a felsőoktatást sem. Amúgy a latin nyelvtana elég bonyolult volt még angol intenzív tanulása mellett is.Maga a latin nyelvnek néha akkor látom utólag hasznát amikor idegen kifejezésekkel találom szembe magam...illetve mivel a latint pl mitológián keresztül tanultuk,elég sok történetet ismertünk meg. Ezeket egyáltalán nem tartom káros dolognak. Amit fentebb vk írt...szomorúnak tarotm,hogy a gyereket már tanítani kell a normális meberi kapcsolatokra-akkor otthon már ezt sem láthatják sokan?? Én igyekszem,hogy a gyerekeimnek ne mástól kelljen hallani a normális kapcsolatokról,morálról-hanem tőlem lássa...ha már tanulnia kell régen rossz.
Rossznak nem tartom,de kb csak akkor lenne szerintem reálisan támogatható,hogyha egyéb területen nem lenne kifogásolnivaló. Persze van...

Molnár László

de angol nyelvtanárin úgy is kötelező még egy nyelvből szerezni tanár képesítést (master képzésben), legalábbis nálunk Szegeden kötelező, gondolom máshol is az. Akkor én felveszem a latint, úgy is a második tanár szakom a történelem és ott tanultam több évig latint is, ha latintanár kell akkor lesz latintanár.

Molnár László

Kedves Patrícia én is tudok angolul, sőt mi több angol nyelvtanárnak tanulok, és mégsem akarok elhúzni innen.

Zoltán Osváth

mondjuk az ténykérdés hogy a latin műveltség az körülbelül már nem is létezik a magyar fiatalság körében , bár kétségkívül elvetemült ötlet

Láng Elemér

Üzenem István (Steven) Kovács (Smith) úrnak, aki fél. De mi nem hagyjuk annyiban. Nekünk elveink vannak. Tehát a 8 osztályos gimnázium első osztályának szeptember 1-i órarendjeként ezt követeljük meg az orbanvictortól:

1. mormon etika
2. Gender ABC
3. Wall Street-i tőzsdeinfó
4. Demokratikus gyarmatosítás rágógumival
- Nagyszünet: Valentin-nap és Halloween játszóház
5. héber örökségünk – az az a világműveltség szemita alapjai
6. Jankee-imádás és tisztelet a 21. században
7. Hollyvoodi népének utánzás

Ez még csak az első nap.
Saját tantervemben van még ötletem.

Egyébként én is tanultam latint és angolt is, és rájöttem, hogy latin szavak nélkül még angol nyelv se lenne.

Tóth Jani

-A Fidesz azt mondta tanuljatok Latint.
-Miért?
-Hogy szokjátok a holt nyelveket!

Szente Patrícia

nem hittanról, hanem erkölcstanról volt szó. amúgy meg latin. jaj, de jó, hogy engem nem érint. én legalább már tudok angolul és húzhatok innen.

Brain Storming

Ha esetleg ellenérveket szeretnének olvasni a latin ilyen jellegű bevezetésével szemben, íme:

http://eszperanto-kritika.blog.hu/2012/09/03/eu-szperanto_latin_vs_eszperanto_avagy_mi_fan_terem_a_propedeutika_bev

earnnet

Csak úgy lehet megvalósítani a totális diktatúrát, ha az oktatás butítás. Ezt példázza a cikk is.

MúminMama

Én tuti nem vezetném be a latint. Elolvastam a cikket, és rögtön egy Márai-könyv sorai ugrottak be:

"Mondd csak, miért nem tanítják a férfiak és nők egymáshoz való viszonyát az iskolákban? Egészen komolyan kérdem ezt, nem tréfálok. Végre is, legalább olyan fontos ez, mint hazánk hegy-és vízrajza vagy a helyes társalgás alapszabályai. Legalább annyira ezen múlik az emberek lelki nyugalma, mint a becsületen vagy a helyesíráson."

Én valami ilyesmit hiányoltam az iskolából...valami olyan tantárgyat, ami az érzelmi intelligenciát is fejleszti...ne csak arról legyen szó, hogy rogyásig tömjük a fejünket elmélettel, irgumburgum, hányast hoztál matekból/latinból,nem lesz így belőled semmi...(bocs a matek fontosságát hirdetőktől, ez példa, ne vegyétek magatokra).

A nyelvoktatást egyébként hasznosnak tartom, sőt. De inkább tanítsanak latin helyett rendesen angolt, németet, franciát, sőt, oroszt,lehet, hogy ez kicsit meredek,de vannak területek, ahol mai is nélkülözhetetlen, pl. az idegenforgalom.
Én magam több nyelven beszélek, és mindegyiknek hasznát veszem. A latin nem szerepel a listán, és nem is hiányzott soha.

janzsom

Szerintem lenne értelme a latin bevezetésének. De a jelenlegi koncepció átdolgozatlan, és ahogy látom nagyon sok felesleges indulatot szül. Nekem van egy véleményem:
http://korukoszbarlangja.blogspot.hu/2013/01/a-latin-nyelvre-szukseg-van-de-hogyan.html

Gorcsev Iván

Hát igen ... A latin nyelv NEM ismerete a legnagyobb probléma a munkaerőpiacon való megjelenéskor, az állásinterjú során. Leképezve magam előtt egy olyan állásinterjút, ahol pl. informatikust faggatnak, és kiderülve, hogy nem tud latinul egy mukkot sem, elveszíti a lehetőségét annak, hogy dolgozhasson, könnybe lábad a szemem. Nem a röhögéstől ... Ekkora barmokat! No, de az is igaz, hogy ha valaki angolul, németül tanul, könnyedén elmehet Magyarországról, és meg is teszi. Okkal, mint láthatjuk...

Németh Jutka

Azt hittük,hogy a hittannal vége az ámokfutásnak.de nem most jön a latintanítás.Kérdés:hol vannak a tanárok,lehet,hogy a papok fogják ezt is oktatni?Lesz még meglepetés,az biztos!!

Pauer László

Kár volt pontosítani, a latin volt a hivatalos 1836-ig, 44-től pedig kizárólagos a magyar nyelv.

Molnár László

bocs pontosítanom kell a latin még a középkorban volt hivatalos a hivatalos szférákban, Széchenyiék idejében már a német lett hivatalos a Habsburgok miatt.

István Kovács

Latin még csak az első lépés. Egy átlagos ötödikes napja így fog kinézni:
1. hittan
2. latin
3. tegez készítés
4. lovon hátrafelé íjazás
5. kalocsai hímzés
6. csikóbőrős kulacs készítése
7. imádkozás a kormányért és Orbán Viktorért

Kovács Klaudia

:(( angolul sem tudnak normálisan beszélni! így is le vannak terhelve... gratulálok!!! (a húgom közgazdasági suliban tanul médiát, szánalmas....):((

Mage Andy

http://endresy.blogspot.hu/2013/01/hoffmann-latinja.html

Jansen Eva

Nem pártolom a latin kötelező tanítását.A diákok már éoppen eléggé leterheltek ahhoz, hogy ne kapják még ezt is a nyakukba.Szép is ,nem is haszontalan mint tantárgy, de már elég a teher rajtuk, hagyni kellene kreatív , friss , modern , új dolgokba fogni őket!

Molnár László

De kedves Mayer István Úr!Ha ezek a gyerekek normálisan ismétlem normálisan(nem nyökögve), megtanulnának angolul és németül az bőven elég lenne nekik. A latin tudás minek nekik?Sehol nincs rá semmi szükség.

Kútvölgyi Éva

A latin nyelv tanulása semmivel sem segít más idegen nyelvek tanulásában, inkább elveszi az időt a használható élő nyelvek tanulásától. Saját példáim: Férjem a gimnáziumban tanult latinul (5-ös volt), viszont hiába tanult később angolul, mivel nyelvi antitalentum (akárcsak Orbán), kínkeservvel, több év alatt jutott el az alapfokig (se). A lányom ellenben soha nem tanult latinul (aki angollal kezdte 11 évesen), mivel nyelvi tehetség, játszva tanult bármilyen nyelvet (anyanyelvi szinten beszél angolul, franciául, de tanult még: olaszul, görögül, héberül, spanyolul - mind könnyen ment neki, de megérti a németet, horvátot is). Szerintem a legtöbbet az segít a nyelvtanulásban, ha lehetőség van a nyelvet az adott országban pár hónapig gyakorolni.

Molnár László

A német tanulás rendben van(bár hogy kötelező legyen tanulni azon el lehet vitatkozni), a latin nyelv kötelezővé tétele viszont, engem ledöbbentett, nagyon speciális szakmákban van szükség ilyen tudásra. A túlnyomó többségnek viszont semmi szüksége nincs latin tudásra. Minek?Elképesztő micsoda hülyeségeket találnak ezek ki, inkább arra törekedjenek, hogy a diákokoknak legyen lehetősége, az angolt mint második anyanyelvet elsajátítani és így a lakosság többsége két nyelven tudjon beszélni, éspedig azért mert a fejlettebb Uniós államokban az angol tudás már általános, viszont Magyarországon egyenlőre ennek a feltételei nem adottak. Nagyon gyenge az iskolai angol oktatás, a középiskolások olyan szinten nem tudnak angolul, hogy az valami elképesztő. Norvégiában meg a gyerekeknek inkább az a furcsa, hogy valaki miért nem tud angolul. Mert ott már az általános iskolások is jól beszélik az angolt, ott ez már egy általános dolognak számít. Ehhez képest viszont mi fényévekkel vagyunk elmaradva. Ezen kellene inkább változtatni nem ilyen hülyeségeket kitalálni. Latin kötelezővé tétele?Nem is értem!Akkor miért nem inkább már az ógörög?Visszamegyünk a 18. századba?Széchenyiek akkor a semmiért harcoltak annak idején?A latin volt akkoriban a hivatalos szférákban használt nyelv, de ők azért harcoltak hogy a magyar legyen el is érték, most pedig újra vissza akarjuk vezetni a latint?Ennek mi értelme van úgy őszintén?

István Mayer

Tessék már figyelmesen elolvasni a cikket! Nyolcosztályos gimnáziumokról van szó, ahol 11.-ig jó eséllyel már tanítanak két mai nyelvet.

CyberPunk

Németet és latint tanítunk egy olyan világban ahol mindenkinek tudnia kellene angolul. Micsoda logika...

Én tanultam 4 évig latint, nem mondom azt, hogy haszontalan, de ha ugyanazt az időt a német vagy angol nyelv elsajátítására fordítottuk volna, akkor összességében abban előbbre jutottunk volna.

Nincs arányban a készségfejlesztése a beleölt idővel és energiával. Minek végezzen el az ember egy kurzust ami 300 órás és annyi a haszna, hogy 100 órával gyorsabban tanulja meg az angolt (hülye példa, de szerintem érthető).

inkább kötelezően kellene angolt tanulni mindenhol és minden más idegen nyelv lenne a második. angolul tudni KÖTELEZŐ. Érthetetlen a nyelvoktatási politika.
Talán német cégek kínáját akarnak csinálni az országból?

szenter

De jó lenne!! Ráférne a diákokra, nem a latintudás miatt, hanem a vele megszerezhető műveltség miatt!!

Donat Laszlo

Hát igen, jó lenne ha az állami administráció hívatalos nyelve újra a latin lenne! Jó lenne ha az arisztrokrácia németül és franciául beszélne a latin mellett?
Sajnos az iskola nem tanít meg beszélni, igy a nyelvtanítás nem sokat ér semelyik nyelven. Ami hasznos lenne, az a külföldi tartózkodás minden tanulónak, hogy kényszerüljön az idegen nyelv beszélésére.

Margit Nagy

Ha elővarázsolnak valahonnan egy csomó latin tanárt (az erkölcstan, és hittan tanárok mellett)akkor nem lenne gumicsont a téma.Mert van 50-60 év referencia arról, hogy mit ér az a nyelvoktatás, ahol a tanár 1-2 leckével jár a diák előtt.

Ban Sandor

Végülis a Horthy-rendszerben is kellett tanulni latinul ...
Rózsikának meg az a boldog aranykor ...

Leples Bitang

Masola, igazad lehet a szókincs kérdésében, de szerintem a nyelvtani szabályok megértésében nem minden nyelv esetén nyújthat segítséget.
Egyébként nem lenne ez olyan elvetemült ötlet, csak az ötletgazdák egyetlen egy dolgot nem vesznek figyelembe: a valóságot. Ma, amikor az érvényesüléshez elengedhetetlen az angol nyelv ismerete, plusz a munkaerő-piaci előny megszerzéséhez még egy másik nyelv ismerete szükséges, ez teljesen elbaltázott lépés. Inkább arra kellene törekedniük, hogy angol nyelvből biztosítsanak egy olyan kerettantervet (a pedagógusok bevonásával), ami elősegíti, hogy legalább angolul megtanuljanak beszélni a diákok, és ami a legfontosabb, meg is merjenek szólalni!

Lennert József

Érintettként (gimnáziumban 4 évig latint tanultam), tökéletesen feleslegesnek tartom a gimnáziumi latinoktatást (a görög-latin kultúrát meg egy szűk évig az irodalom és történelem is igyekszik átadni). Ráadásul azt, hogy ez mennyire felesleges, az összes diák tudni fogja (nálunk is tudta) zsigerből, és nem fog bele energiát fektetni (csak órán unatkozni). Épp ezért képzeljenek mögé bármilyen katyvasz célt, annak minimális teljesülése is kizárt. Bevezetnek egy tárgyat, bármivel is indokolják, ami időt vesz el hasznosabb dolgoktól. A Hoffmann Rózsa által elvárt tanulással kapcsolatos attitűdfejlődés csodálatos megvalósulását vetíti elő, hogy a diákok ilyen korán megismerkednek a számukra fölösleges tudás jelentésével. Ugyanez a helyzet az etikával.

A bírálatok megelőzése érdekében leszögezem, hogy szeretem a latin kultúrát és a latin műveltséget csak a tantárgyi bevezetését ellenzem.

Napsugár Felkelanap

Én is tanultam latint, még sem vagyok egy nyelvtanuló zseni.

Szerintem csak jobb az átlagosnál a nyelv tanulási készsége! Ez is olyan, mint az, hogy ki a reál, ki a humán tárgyakban jobb!!!!

masola

Én tanultam latint a 80-as években. Bár akkor nem szerettem, utólag rá kellett jöjjek, hogy hasznos volt. A latin nyelvtani rendszeressége a későbbi nyelvtanulásban volt segítségemre, a szókincs pedig még ma is segít egy-egy idegen szó megértésében. Néha csodálkoznak is a környezetemben, hogy honnan tudom, hogy mit jelent egy szó.

Új hozzászólás



Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X