Egyre nagyobb a káosz a kilencosztályos általános iskola körül - mást mond a miniszter, az oktatási államtitkár és a parlamenti államtitkár. Úgy tűnik, az Emberi Erőforrások Minisztériumában sem tudják, be akarják-e vezetni a "nulladik évfolyamot", és ha igen, mikor. Hat kérdés és hat válasz a kilencosztályos iskoláról.
Kilencosztályos iskola?
Mi az?
A tervek szerint az oktatási rendszer első nyolc éve három év óvodából, egy év alaposztályból és négy év alsó tagozatból állna. Az alaposztály - ennek a bevezetésével válna kilencévessé az általános iskola - az óvoda és az iskola közötti szakadékot hidalná át, de az államtitkárság szerint "ez nem a nagycsoport megismétlése".
Erről már döntött
a kormány?
Fogós kérdés. Balog Zoltán erőforrásminiszter szerint igen, Palkovics László oktatási államtitkár szerint igen, Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára szerint nem.
Nincs egyetértés a kormányon belül a kilencosztályos általános iskola bevezetéséről - írja a Magyar Idők. A lap úgy tudja: nincs konszenzus a kormányban arról, hogy szükség van-e az új iskolaszerkezetre. Ha lesz is egyetértés a reform szükségességéről, információik szerint akkor is csak később valósulhat meg.
Nem véletlenül van kommunikációs káosz, a Magyar Idők szerint a kormányon belül sincs egyetértés a 9 osztályos modell bevezetéséről. Kérdés, akkor Balog Zoltán miniszter miért dobta be az ötletet három héttel ezelőtt egy sajtótájékoztatón.
Mikor
vezetik be?
Erről is egymásnak ellentmondó nyilatkozatok hangoztak el. Palkovics László már múlt héten bejelentette, "a kilenc évfolyamos iskola és az új Nemzeti alaptanterv bevezetésének céldátuma 2019", Rétvári Bence most azonban tagadta, hogy döntöttek volna a dátumról. Azt mondta, "a köznevelési kerekasztal után lehet, hogy többen tippelgettek, mikor lehet döntés vagy bevezetés, de a kormány nem döntött, és a minisztériumnak sem volt célszáma".
Mit tanulnának a diákok
a 0. évben?
Az oktatási államtitkár szűkszavúan nyilatkozott a 0. év tartalmáról, de azt leszögezte, hogy az alaposztályban még nem írni, olvasni tanítják a gyerekeket, de "mindent megtesznek azért, hogy az írás és olvasás elsajátításához minél felkészültebbek legyenek".
Ebben az évben azonban már nem óvodapedagógusok foglalkoznak majd a gyerekekkel, ezt a "rávezetést" már az a tanító tartja, aki egy évvel később írni-olvasni tanítja majd a diákokat.
Mit szólnak ehhez
a szakmai szervezetek?
Részletes szakmai véleményt még nem készítettek, hiszen hamarabb jött a bejelentés, mint hogy megkérdezték volna őket az ötletről.
Nem kínál alternatívát a kormány által beharangozott társadalmi egyeztetés az iskolaszerkezet átalakításáról - írja közleményben a Civil Közoktatási Platform. "A Civil Közoktatási Platform támogatja, hogy kezdődjék el a hazai iskolarendszer mára elavulttá vált struktúrájának reformja. Olyan új iskolaszerkezetre van szüksége az országnak, amely a mostaninál sokkal magasabb szinten képes szolgálni az oktatással szembeni, a 21.
Más országban is van
9 osztályos iskola?
A lengyelek már a kilencvenes évek végén áttértek a kilencosztályos általános iskolai modellre, aminek pont most akarnak véget vetni. A lakosság többsége és a kormány is visszatérne a nyolcosztályos alapfokú képzéshez, a tanároknak és az ellenzéki pártoknak azonban nem tetszik az ötlet.
A lengyelek már a kilencvenes évek végén áttértek a kilencosztályos általános iskolai modellre, aminek pont most kívánnak véget vetni. A lakosság többsége és a kormány is visszatérne a nyolcosztályos alapfokú képzéshez, a tanároknak és az ellenzéki pártoknak azonban nem tetszik az ötlet.