szerző:
Eduline

Szeptembertől új kerettantervek alapján kezdődik meg a tanítás az általános és középiskolák első, ötödik és kilencedik évfolyamán. Az iskolák az óraszámok tíz százalékáról dönthetnek szabadon: emelt óraszámban taníthatnak bizonyos tárgyakat, de választhatnak az "extra" tantárgyak közül is, amelyeknek a tantervét nemrég hozták nyilvánosságra.

Családi életre nevelés (1-12. évfolyam)

A kerettanterv szerint ezt a tantárgyat a család kiemelkedő jelentősége teszi szükségessé "a gyerekek, fiatalok erkölcsi érzékének, szeretetkapcsolatainak, önismeretének, testi és lelki egészségének alakításában". A diákok megtanulhatják a "működési zavarok helyes kezelését, megismerhetik a harmonikus családi mintákat".

Emellett a tantárgy segítséget nyújt "felelős párkapcsolatok" kialakításában, és foglalkozik a szexuális kultúra kérdéseivel is. Segíteni kívánja a diákokat a a "nemek közötti alapvető különbségek" megismerésében - itt az agyműködést és a kommunikációt említik, más magyarázat nincs - és a "termékenységtudatos", "családbarát" szemlélet kialakításában.

A tantárgyat nem hagyományos formában oktatnák, hanem rövid előadásokon és játékokon, szerepjátékokon keresztül, a diákok korának megfelelően. Az oktatásba védőnőt, mentálhigiénés szakembert is be lehet vonni. A kerettanterveket itt nézhetitek meg.

Jelenismeret (7-12. évfolyam)

A tantárgy célja, hogy segítséget nyújtson a diákoknak "a felgyorsuló társadalmi változások, a hagyományos közösségek és értékek bizonytalanná válása" közepette. A tanulók az órán az őket körülvevő világról és saját tapasztalataikról beszélgetnek.

A jelenismeret-órákat azok a tanárok vezethetik, akik elsajátították a tantárgy módszertanát, nekik munkacsoportot kell alkotniuk, és kéthetente megbeszélniük a történteket. Minden órán egy vezető és egy segítő van jelen. Hagyományos számonkérés nincs, a diákok a félév végén elmondják: mit adott számukra ez az óra, mit hiányoltak, mi múlott rajtuk, és mi múlott a tanáraikon.

Katonai alapismeretek (9-12. évfolyam)

A diákok megismerik Magyarország biztonság- és szövetségi politikájának jellemzőit, tanulnak a NATO-ról, az Európai Unióról és az ENSZ-ről, a honvédelemmel összefüggő szabályokról, a Magyar Honvédség felépítéséről és feladatrendszeréről, a modern hadviselésről. Alapvető térkép- és tereptani ismeretekkel, valamint az elsősegélynyújtás módszereivel is megismerkednek. Katonai alapismeretekből a 2014-től érettségizhettek is. A kötelező és választható tárgyak listáját itt nézhetitek meg.

Gazdasági és pénzügyi kultúra I-II. (7-10. évfolyam)

A tantárgy célja, hogy fejlessze a pénzügyi tudatosságot, és megismertessen Magyarország pénzügyi viszonyaival. A diákok tanulnak a pénzügyekről, a piacgazdaság kialakulásáról és működéséről, sorra kerül az "igazságos elosztás", a jólét fogalma és a fenntarthatóság is. A diákok tanulnak a bankszámlákról, a hitelekről, befektetésekről, az adózás szabályairól, a világpiaci kereskedelemről és a vállalatok működéséről is.

Vállalkozzunk! (7-10. évfolyam)

A diákok a vállalatok működéséről és működtetéséről, például a könyvelés és az adózás szabályairól, illetve a marketingről tanulnak, és segítséget kapnak abban is, hogyan ismerhetik fel a fogyasztói szükségleteket, amelyekre sikeres vállalkozást építhetnek.

Munkapiac (9-10. évfolyam)

Az órákon szó esik a különböző életpályákról és foglalkozásokról, az élethosszig tartó tanulásról, a továbbtanulási lehetőségekről. A tanulók megismerkednek a munkaerőpiac és a munkajog alapvető fogalmaival, az álláskeresés technikáival.

Az oktatás esettanulmányok ismertetésén és vitákon keresztül zajlik, de a diákok ellátogatnak a munkaügyi központba is, otthoni feladatként pedig különböző, a munkaerőpiaccal kapcsolatos honlapokat kell tanulmányozniuk, például foglalkoztatási és fizetési statisztikákat.

Etikus vállalkozói ismeretek (11-12. évfolyam)

A diákok tanulnak a vállalatok környezetre gyakorolt hatásáról és a társadalmi felelősségvállalásról, a szervezeti kultúráról és az üzleti etikáról is. Megismerkednek többek között egy üzleti stratégia sikerességének feltételeivel, a vállalkozások típusaival és a prezentációs technikákkal, eszközökkel is. Végül csoportokban komplex üzleti tervet dolgoznak ki.

Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek (11-12. évfolyam)

A diákok megismerkednek a közgazdaság alapfogalmaival, tanulnak a vállalkozási formákról és elindításukról, a befektetési lehetőségekről és kockázatokról, a mindennapi pénzügyi feladatokról, a tőzsdéről és a magyar pénzügyi szervekről is.

Sakk, kajak-kenu, túrázás

Az iskolák a nemzeti lovaskultúra tantárgyat a 3-5. évfolyamon, a kajak-kenu - vízijártassági ismereteket és vitorlázás - vadvízi ismereteket az 5-8. évfolyamon taníthatnak. Szintén az általános iskola felső tagozatában lehet oktatni a bejárható Magyarország nevű tantárgyat, amelynek célja a túrázás népszerűsítése. A bringaakadémia tantárgyat a harmadiktól a hatodik évfolyamig, a sakk-logikát és a képességfejlesztő sakkot az 1-4., a saktika (sakk-matematika) tárgyat pedig a 9-10. évfolyamon lehet beépíteni a tantervbe. A szeptembertől érvényes általános iskolai és szakközépiskolai kerettantervet itt, a gimnáziumit pedig itt találjátok.