szerző:
Unyatyinszki György

Az államtitkár szerint a komplex természettudomány tantárgynak köszönhetően később javulnak majd az eredmények. Hat éve a Fidesz-KDNP szervezi az oktatást.

©

Palkovics László a nyilvánosságra került PISA-felmérés kedvezőtlen adataira két teljesen más felmérés adataival reagált, árnyalva az oktatás helyzetéről kialakult képet. Megítélése szerint az ezúttal nem mért lexikális tudás- és a kompetenciafejlesztése egyaránt fontos.

Felhívta a figyelmet arra, hogy más korosztályt, más gyermekcsoportot érintenek, TIMMS, az országos kompetenciamérés és a PISA-felmérés kérdései, valamint más szempontok alapján történtek a mérések. Kitért arra is: egy 2015-ös mérés egy két évvel korábban bevezetett új tanterv hatásait még nem mutatja be - írja az MTI.

Ezután jogosan merülhet fel a kérdés: Mikor jön el a jelenleg hat éves Fidesz-KDNP-kormányzás során az idő, mikor már a saját felelősségüknek érzik az eredmények változását?

A mérésekkel kapcsolatban az államtitkár elmondta, hogy a TIMMS elsősorban tantervi szempontok alapján készül, 4. és 8. osztályban (tehát úgymond önmagukhoz mérik az országokat), a tárca által végzett kompetencia-mérés 6., 8., és 10. osztályban történik, és minden gyerek részt vesz benne, a PISA pedig 15 éveseket alkalmazásorientáltan mér és egy abszolút skálán, függetlenül attól, mi történik egy adott ország oktatási rendszerében - utóbbi a lényeg, hiszen ez alapján lehet nemzetközi összehasonlítást végezni, csak az egységes mércén elért teljesítmény számít.

Palkovics saját magának is ellentmond, mikor felhozza, hogy szerint a három mérés eredménye valamilyen szinten korrelálnak egymással, de nem igazán összevethetők. Vagyis irreleváns tényeket hozott fel a PISA-eredmények árnyalására.

Az oktatási államtitkár arról, hogy 4. és 8. osztályban a diákoknak erős tantervi tudása van, de a 15 évesek a PISA-feladatoknál ezt nem tudják alkalmazni, azt mondta: valószínűleg a diszciplináris matematika tudása a gyerekeknek nem változott, de hogy ez mit jelent pontosan, azt a következő mérés mutathatja meg. Azt egyértelműnek látja, hogy

a természettudományos mérésnél olyan feladatot kellett megoldani, amit a magyar gyermekek nem tanulnak az iskolában, nincs benne a tananyagban, hogy egy bizonyos eszköztárral hogyan modellezzenek egy ilyen feladatot.

Mivel a PISA-felmérés a gyerekek tudásának versenyképességét is méri, ez távolról sem hízelgő. Hozzátette: a komplex természettudományos tantárgy, amit most vezettek be, kifejezetten jó megoldás lehet erre. Ez ugyanis a megtanult diszciplínákra épít, de komplexebb látásmódot követel meg - közölte. Ennek bizonyítására azonban ugyanúgy időre van szükség, mint megcáfolására. Ha a szakmai aggodalmakat vesszük alapul, távolról sem elégedettek a természettudományos tantárgyak óraszámának csökkentésével a szakmai szervezetek:

Már most félnek a tanárok a jövő tanévtől a science tantárgy miatt

Egyelőre átszervezésekkel igyekeznek megoldani, hogy a természettudományos tantárgyak csökkentése miatt ne legyenek elbocsátások, de így is beindult egy kisebb vándorlás a tanárok között. Bár lehetett tartani attól, hogy kirúgásokkal kezdődik a tanév sok tanár számára - a Civil Közoktatási Platform már tud esetekről - a nekünk nyilatkozó tanárok szerint egyelőre mindenkinek találtak elegendő munkát a komplex természettudományos tantárgy bevezetése, és a többi természettudományos tantárgy részbeni felszámolása ellenére.