A köznevelési kerekasztal szerdai ülésén elhangzottak szerint a vártnál is eredményesebb volt a korábbi Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) decentralizációja, az új rendszert emellett költségvetési stabilitás jellemzi - mondta Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára az MTI-nek.
Maruzsa Zoltán közlése szerint a kerekasztal 2016-2017-es tanévi utolsó ülésén meghallgatták Solti Péter, a Klebelsberg Központ elnökének a szervezet első félévéről és az új tankerületi központok munkájáról szóló beszámolóját. Az átalakulás tapasztalatairól azután kibontakozott "egy rendkívül hasznos beszélgetés", ezalatt Solti Péter megválaszolta a felvetéseket, visszajelzéseket. A beszélgetés végkicsengése az volt, hogy a vártnál is eredményesebben sikerült a decentralizáció, amit üdvözölt a Nemzeti Pedagógus Kar, illetve a hozzászóló tagok közül "lényegében mindenki" - számolt be a helyettes államtitkár.
A Klebelsberg Központtal kapcsolatban még kiemelte, hogy az új működési rendnek és az idei évre több mint százmilliárd forinttal megemelt költségvetésének köszönhetően költségvetési stabilitás jellemzi az intézményt.
A helyettes államtitkár a kerekasztal ülésén beszámolt a kormány társadalmi egyeztetési és stratégiai döntés-előkészítő szervezeteket érintő átszervezési terveiről. A legfontosabb ezek közül a köznevelési kerekasztal újjáalapítása köznevelés-stratégiai kerekasztal néven. A jelenlegi kerekasztal tavaly tavasszal kezdte meg működését ad hoc jelleggel. Működését - sem a kerekasztalét, sem hat munkacsoportjáét - nem szabályozta semmi, az leginkább a résztvevők aktivitásán múlt. A résztvevők kérése volt, hogy minél inkább formalizálják a szervezet munkáját, ezért született meg az erről szóló kormányhatározat-tervezet, amelynek Magyar Közlönyben való közzététele egy-két héten belül várható - közölte Maruzsa Zoltán.
Mostanra kialakult az új Nemzeti alaptanterv (Nat) koncepciója, amelynek lényege, hogy az egyes képzési szakaszok végére megszerzendő tudásanyagot és készségeket határozzák meg, vagyis kimeneti szabályozású lesz, és ez a pedagógusok nagyobb szakmai szabadságával jár együtt - mondta Csépe Valéria, a Nat kidolgozásáért felelős miniszteri biztos a köztévén.
Az új kerekasztal összetétele, résztvevőinek aránya érdemben nem változik, ugyanúgy az intézményfenntartó, a szakpedagógus szakszervezetek, a szakmai szervezetek és az állami oldal részvételével folyhat majd "a mostanihoz rendkívül hasonló egyeztető, stratégiai munka". Az új kerekasztal 25 tagját "lényegében" a jelenlegi kerekasztalnál szerzett tapasztalatok alapján jelölik ki - tette hozzá.
Az ülésen áttekintették a témahetek ügyét is - folytatta. A tanrendbe 2014-től bevezetett tematikus heteket - pénzügyi és gazdálkodási, digitális, illetve fenntarthatósági - mindegyike esetében 2017 tavaszára jelentősen nőtt a résztvevő tanulók száma, mintegy 200-350 ezerre. A kerekasztal résztvevői is üdvözölték, pozitívan értékelték a témaheteket, és külön kiemelték, hogy a lebonyolításban résztvevő szakmai partnerek milyen jól használható, innovatív tartalmakat, tananyagokat készítettek elő - közölte Maruzsa Zoltán.
Szolgáltatói szemlélettel kell tekinteni a fenntartói munkára - mondta a Magyar Hírlapnak adott, szerdán megjelent interjújában a Klebelsberg Központ elnöke. Solti Péter szerint néhány tankerületi igazgatónak kissé bürokratikus szemlélete volt, amin azonban könnyű változtatni. Úgy vélte, terjeszteni kell azt a felfogást, hogy megkönnyíti a munkájukat, ha nagyon gyorsan megoldást találnak a problémákra.