A 2024/2025-ös tanévben az általános iskolába járó SNI-s diákok száma átlépte a 65 ezret.
A KSH legfrissebb adatai szerint a sajátos nevelési igényű általános iskolások száma az előző tanévhez képest tovább emelkedett, hiszen átlépte 65 ezret. (Ez a szám a 2023/2024-es tanévben mintegy 62 ezer volt.)
A sajátos nevelési igényű diákok 73 százaléka (körülbelül 48 ezer tanuló) integrált oktatásban részesül, akiknek a
Összességében a nappali oktatásban tanuló általános iskolások 9,2 százaléka sajátos nevelési igényű. Az első évfolyamon ez az arány csak 8,1 százalék, ehhez képest nyolcadikban már 11 százalék.
A megyék tekintetében is óriásiak az eltérések. Arányaiban a legtöbb SNI-s általános iskolás Békésben (14,3 százalék), Baranyában (14 százalék) és Somogyban (13,8 százalék) van, míg a legkevesebb Borsodban (5,6 százalék), Hajdú-Biharban (6 százalék) és Szabolcsban (6,1 százalék).
Ez persze nem azt jelenti feltétlenül hogy ezekben a megyékben kevesebb a sajátos nevelési igényű diák.
Egy 2023-as tanulmány szerint ennek ennek az alábbi okai lehetnek:
- Észak-Kelet Magyarországon 2017-ig nem volt gyógypedagógus-képzés, ami ronthatta ezekben a megyékben a hozzáférést
- A szakértői bizottságok eltérően működhetnek.
- A halmozottan hátrányos helyzetű szülők gyerekei később jutnak el a szakértői bizottságokhoz.
Egy másik 2023-as tanulmány azt állapította meg, hogy a hátrányos helyzetű családokba születő gyerekeknél nagyobb arányban marad rejtve a fejlődési probléma, vagy ha meg is állapítanak náluk valamilyen ilyen jellegű problémát, akkor ezek a gyerekek nem kapnak fejlesztést.