szerző:
Rodler Lili
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ebből több mint 2 ezer megkeresés öngyilkosság gondolatával volt kapcsolatos, és már a 11-12 éves korosztályt is felkeresi őket.

Naponta átlagosan öt fiatal hívta fel az elmúlt időszakban a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt, ami Magyarország egyetlen 24 órában működő ifjúsági lelkisegély-szolgáltatása. A közel 30 ezer megkeresés legnagyobb hányadában, ami körülbelül hatezer fiatal, szorongással, félelmekkel volt kapcsolatos. Ezen felül a legtöbb esetben általános lehangoltság, depresszió és magány érzése miatt hívták fel a segélyvonalat.

A Kék Vonal felhívta a figyelmet arra, hogy megugrott az olyan megkeresések száma is, akik öngyilkosság vagy önbántás gondolatával, esetleg kísérletével keresték meg őket. „Azt tapasztaljuk, hogy évről évre több gyerek és család marad a pszichés problémákkal megfelelő ellátás nélkül. Sokszor szembesülünk a beszélgetésekben az öngyilkosság több rizikófaktorával is, de ezekre hatékony választ találni egyre nagyobb kihívás, mert a gyerekek védelmét szolgáló rendszerek súlyos kapacitáshiánnyal küzdenek” - fejtette ki Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője.

Több, mint kétezer fiatal gondolkozott öngyilkosságon, illetve körülbelül 1500 fiatal kísérelte meg fizikailag bántani saját magát.

Súlyos veszélyhelyzetek esetén a célunk a személyes segítség szervezése. Erre az elmúlt egy évben több mint 100 esetben került sor. Akut öngyilkossági veszély miatt pedig 18 esetben volt szükség a mentők közbeavatkozására

– mondta a szakmai vezető. Az Inforádióban adott interjújában kiemelte, hogy az egyre szélesebb körben terjedő mobiltelefon-használat miatt észlelni lehet egy életkori csökkenést is a hívóik körében. Bár továbbra is a klasszikus tinédzser és fiatal felnőtt korosztály, keresi meg őket, azért van arra is példa, hogy 11-12 éves gyerekek telefonálnak nekik a nehézségeikkel kapcsolatban.

Hogyan segíthetünk, ha aggódunk valakiért a környezetünkben
  • Az öngyilkossági gondolat ne legyen tabu! Ne fordítsuk el a fejünket, legyünk készek a szükségletek és jelzések észlelésére!
  • Keressünk valódi megoldásokat, amik képesek megváltoztatni azokat a helyzeteket, amiktől az érintett szenved, vagy amik stresszt okoznak számára!
  • Fontos, hogy képesek legyünk a fiatal negatív érzéseit meghallgatni, készek legyünk vele együttérezni!
  • Adjunk konstruktív eszközöket a fájdalmak és feszültségek elviseléséhez. Támogassunk minden feltöltő tevékenységet és pozitív kapcsolatot.
  • Lehetőségeinkhez mérten segítsünk az érintettnek pszichológiai, pszichiátriai ellátásba kerülni, pszichoterápiás segítséget kapni! Akut életveszély esetén a mentők, illetve rendőrség értesítése a megfelelő lépés.

Ha úgy érzed segítségre van szükséged, hívd a krízishelyzetben lévő 24 év alattiaknak rendszeresített, ingyenesen hívható 116-111 telefonszámot (országosan hívható napi 24 órában, körzetszám nélkül, névtelenül és ingyenesen)! Ha 24 éves elmúltál, akkor keresd a Kék Vonal felnőttek számára fenntartott segélyvonalát, a 116-000-át. Az alapítványt online is eléred a www.kek-vonal.hu weboldalon keresztül, ahol az anonim chatszobában vagy e-mail felületen írásban is kérhetsz segítséget.

Amennyiben másvalakiért aggódsz, ezt az oldalt érdemes megnézned, vagy keresd meg a Kék Vonal Alapítványt online.

http://www.ongyilkossagmegelozes.hu/