Az iskola minden elemében azt sugallja, hogy amit tanít, az egyrészt nem érdekes, másrészt megtanulhatatlan - írja Knausz Imre pedagógiai szakértő.
A Taní-tani főszerkesztője legfrissebb írásában érdekes - megfontolásra alkalmas - kijelentéseket lehet olvasni. A pedagógiai szakértő szerint a modern iskola a diákok jelentős részét elzárja a műveltségtől. Knausz kiemelt jelentőséget tulajdonít az általános iskola felső tagozatának:
„(Az általános iskola felső tagozata) egyfajta motivációs kapuként működik. Majdnem mindenki átjut rajta (elvégzi), de az érdeklődést (pszichológusok kedvéért: az intrinzik motivációt) a többség egy ponton bizonyosan elveszíti, így a tananyag nem válik műveltséggé, elfelejtődik, és a középiskolába már egyrészt nagy tudásbeli hiányosságokkal lépnek be, másrészt azzal a meggyőződéssel, hogy az iskolai tudás alapvetően hülyeség, a világ egészen másról szól”
- fogalmaz, kiemelve, hogy ez komoly probléma, hiszen a műveltség teszi lehetővé, hogy az ember átgondolja helyzetét a világban, és kritikusan viszonyuljon a környezetéhez. Szerinte olyan kompetenciák, mint a kreativitás vagy az együttműködés sem alakulnak ki a műveltség nélkül, ezért fenyegeti a hátrányosabb helyzetű fiatalokat izoláció, manipulálhatóvá és kiszolgáltatottá válás.
A szakértő szerint a rendszeren lehetne változtatni, ha a tananyag „leadásának” kísérlete helyett az érdeklődés felkeltése lenne a fő cél, a politika azonban nem érdekelt a változtatásban. Krausz úgy gondolja, egy demokratikusabb iskolarendszerhez felkészült és elszánt pedagógusokra van szükség, amely nem megy kiemelkedő pedagógusbérek nélkül. A teljes írást itt olvashatjátok el.