"Az egész oktatási rendszert látjuk veszélyben": dühös levelet írtak miskolci tanárok

2

Hosszú és dühös levelet küldött a boon.hu szerkesztőségének a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete. Ebben a már ismert problémákat sorolják fel, de arról írnak, hogy eddig bírták, és ha sürgősen nem lesznek változások, akkor az egész oktatási rendszer veszélybe kerül.

 

hirdetés
hirdetés
A levél elején a tantestület arra panaszkodik, hogy bár tényleg nőttek a bérek, de többet kell ezért dolgozni, és eltörölték a pótlékokat. Ráadásul mióta elszakították a béreket a minimálbértől, a többszakos és szakvizsgával rendelkező tanárok közül sokaknak egyáltalán nem nőtt a bérük.

Ahogy fogalmaznak: „az is mosolyra késztető (legalábbis kínunkban mosolygunk), hogy az életpályamodell pedagógus I. és II. kategóriája között a bérkülönbség nettóban 15.000 Ft körül van. (De látjuk, hogy hasonló manipuláció történik más szakterületek „bérrendezése” esetében is.) A mestertanárok kiválasztásával pedig sok esetben a közvetlen környezetük sem ért egyet. Ez aztán az életpálya…”

Ennek ellenére nem a pénz hiányát tartják a legnagyobb problémának: „Az évenkénti – jobb esetben kétévenkénti – változások biztosan nem diák- és tanárbarátok. Hol a Nemzeti Alaptanterv változik (ami miatt az iskolák kénytelenek egy sor dokumentumukat újraírni, köztük a helyi tanterveket), hol az érettségi követelményrendszer, hol a továbbtanulási lehetőségek köre, de minimum a tankönyv (melyből mi, tanárok nem kapunk ingyenes példányt, így minden tanév azzal kezdődik, hogy meg kell vennünk a munkaeszközeinket). Csoda, hogy ilyen reformdömpingben nem teljesítenek egyes magyar diákok jól a nemzetközi felméréseken?”

A levél szerint a gyerekek és a tanárok is kísérleti nyulak, egy diák pedig tanulással töltött évei alatt akár 6-8 komoly reformnak is ki van téve. „Követeljük, hogy a jelenlegi reformoknak nevezett akciókat azonnal függesszék fel, míg társadalmi-szakmai konszenzuson alapuló közös nevezőre nem jutunk!” – írják.

Szakmai egyeztetést szeretnének a gimnázium tanárai, ugyanakkor a levélben kijelentik, nem fogadják el képviselőjüknek a Nemzeti Pedagógus Kart, mivel a „kormány ilyenkor saját magával egyeztet, nem egy hiteles szakmai körrel!”.

A levél szól még a gyerekek leterheltségéről: „Egy középiskolás átlagosan heti 35 órát tölt az iskolában, s ezekre fel is kell készülnie. A motivált tanulók elvesztik gyermekkorukat, sokaknál pedig pszichés problémák alakulnak ki.” A levél emellett kritizálja az önértékelési rendszert, a tanárok adminisztratív terheinek növelését és a központosítást is. „…van olyan Németországból érkezett lektor is, akinek a szolgálati lakásában kikapcsolták a villanyt és a fűtést, mert azt nem fizette a KLIK – milyen hírünket fogja ő vinni Európában?”.

„Vegyék ezt segélykiáltásnak, kérjük a felettes szervek és a társadalom támogatását, segítségét!” – zárják a levelet a miskolci pedagógusok.

(x)

A nyelvvizsga, ahol nem változnak a követelmények

Ősszel több nyelvvizsgarendszer is a hazai és a nemzetközi elvárásokhoz igazította feladatait. Létezik azonban olyan nyelvvizsga…  Tovább »

Hozzászólások (2)

nyugalmazott

Nincs új a nap alatt...tartja a szólás-mondás. Bizonyítja ezt, hogy a múlt század nyolcvanas éveiben is hasonló gondokkal küzdöttek a pedagógusok, mint napjainkban. Ennek illusztrálására idézek a Köznevelés 1988. október 7-i számában (Levelezési rovat) megjelent írásomból: "Az oktatásügy - így a pedagógiai munka is - immár több, mint tíz éve az állandó változások, a reformok és azok korrekciójának időszakát éli. Ettől az időponttól kezdve nincs semmi állandóság a tanítók, tanárok munkájában, enélkül pedig aligha lehet komoly, alkotó tevékenységet végezni. A tíz éve bevezetett reform nem a fokozatos fejlesztést, a lépésenkénti előrehaladást célozta meg, hanem egyenesen a sarkaiból akarta kiforgatni oktatási rendszerünket. Nem törődve azzal az igazsággal, hogy aki sokat markol, keveset fog, olyan maximalista tantervet készítettek (az általános és középiskolákban egyaránt), amellyel még a jó képességű tanulók is csak nagy nehézségek árán birkóznak meg, a közepesekkel és gyengékkel pedig a pedagógusok vért izzadva, sokszor már a hitüket is vesztve kínlódtak és kínlódnak a mai napig is...A mai pedagógus helyzetét azéhoz a gyári munkáséhoz lehetne hasonlítani, akit homlokegyenest más utasításokkal lát el a művezető és a mérnök, akinek egyre rosszabb szerszámot adnak a kezébe, miközben a feldolgozandó anyag minősége is romlik. Ráadásul meg se fizetik, mégis elvárják tőle a világszínvonalú termék gyártását. Hát bizony ez így nem megy."

nem-ek

Egyetértek a miskolci kollégákkal. Rövidesen nem lesz aki tanítson. A gyerekekről kellene szóljon az oktatásunk nevelésünk, erre jut a legkevesebb idő. Papír az van! Minősítés előtt álló kollégák, akik tényleg jó pedagógusok, teljes elbizonytalanodásban, idegesek, pánikban a megfelelési kényszertől, nyúzottak, fáradtak, pedig most kezdtük az évet...de a szünetük sem telt emiatt nyugodtan. Nem az ellenőrzés ellen vagyunk,szakfelügyeleti rendszerszer,majd szaktanácsadói rendszer régen is volt, az igazgatói ellenőrzések mellett, hanem a felesleges irományokból van elege mindenkinek. Az informatika hátteret már nem is kell említeni, mert az nem működik, képtelenség feltölteni dokumentumokat az ellenőrzésekhez, netán határidőre...álom! Óraszámok: hivatalosan tantervi órája egy elsősnek 25 óra,negyedikben 27 óra és egy 7.osztályos diáknak 31 óra + szakkör, sportkör, korrepetálás jöhet hozzá! Idejük sincs játszani!

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X