Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A jogbiztonság elvét sérti, ha fennmarad a 18. életévét betöltött fiatal felnőtt védelembe vétele, amit még a nagykorúsága előtt rendeltek el, ezért Szabó Máté ombudsman jogszabály-módosítást javasol.
A hatályos jogszabályok szerint az 50 óránál igazolatlanul többet mulasztó tanköteles gyermek iskoláztatási támogatásának folyósítását a jegyzőnek fel kell függesztenie és a gyermeket - életkorától függetlenül – védelembe kell vennie. A védelembe vétel célja, hogy a szülőt támogassa nevelési, gondozási feladatai ellátásban, elősegítse a gyermek veszélyeztetettségének megszüntetését, családban való nevelkedését.
A védelembe vételi határozat ennek érdekében a szülőre ró kötelezettségeket, és a gyermek számára állapíthat meg magatartási szabályokat. A védelembe vétellel egyidejűleg családgondozót kell kirendelni, és az intézkedést a tanév végéig akkor is meg kell hosszabbítani, ha a gyermek időközben nagykorú lesz - ismerteti a közlemény.
Az ügyben Szabó Máté a nemzeti erőforrás minisztert szakmai álláspontja kifejtésére kérte, és azt a választ kapta, hogy a szaktárca vezetője - az olyan rendkívüli élethelyzetektől eltekintve, mint a fiatalkorú házasságkötése vagy a saját gyermekről való gondoskodás – a gyermek, fiatal felnőtt érdekében indokoltnak tartja a védelembe vétel kötelező elrendelését és fenntartását.
Az ombudsman a miniszterrel abban egyetértett, hogy ösztönözni kell a hátrányos helyzetű gyermekek tanulását, iskolába járását, az ehhez nyújtott állami segítségről a nagykorúsághoz közel álló, vagy már nagykorú tanulók esetében sem lehet lemondani. Álláspontja szerint azonban a gyermekjóléti alapellátás számára nem lehet előírni olyan konkrét, számon kérhető feladatokat, határidőket, amelyekkel a 18. életévét néhány hónapon belül betöltő fiatal tankötelezettség-teljesítése elősegíthető, vagy kikényszeríthető lenne.
Az ombudsman a nagykorúsághoz közel állók igazolatlan mulasztása esetében formálisnak tartja a mérlegelés nélküli védelembe vételi kötelezettséget. Az pedig sérti a jogbiztonság követelményét, ha a védelembe vételt a 18. életév betöltése után is fenntartják - állapította meg Szabó Máté.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ezért a nemzeti erőforrás miniszternek javasolta, fontolja meg a jogszabály módosítását, amelynek eredményeként az iskoláztatási támogatás felfüggesztésekor a jegyző mérlegelési jogkörben dönthetne, szükséges-e védelembe venni a nagykorúság előtt álló gyermeket. Szabó Máté indítványozta azt is, hogy helyezzék hatályon kívül a törvénynek azt a rendelkezését, amely előírja a védelembe vétel fenntartását a betöltött 18. életév után is.