szerző:
Eduline

„Sokszor halljuk: a tanulók kudarca alapvetően az iskola kudarca. Addig a mértékig, ameddig az iskola felelőssé tehető a tanulási sikerekért és kudarcokért, ez bizony így van. Amíg azonban a tanulók kudarcai életre szóló következményekkel járnak, az iskolák kudarcának Magyarországon az égvilágon semmi következménye nincs” – olvasható az Oktpolcafé legfrissebb bejegyzésében.

„Másképpen fogalmazva: a közoktatásban nem érvényesül az elszámoltathatóság elve. Mielőtt azonban nekilátnánk kiépíteni valamilyen szakmai ellenőrző és beavatkozó rendszert, nem árt tisztázni: mikor beszélhetünk az iskola kudarcáról, és hogyan azonosíthatók a kudarcot valló iskolák? Az alulteljesítő iskolák azonosításának számos európai országban alkalmazott módja a tanfelügyelet által végzett külső intézményértékelés lehetne.

A jelenlegi angol tanfelügyelet például különbséget tesz az iskolák két csoportja között: „iskolák komoly gyengeségekkel” (schools with serious weaknesses) és „különleges intézkedések alatt álló iskolák” (schools under special measures). Mivel azonban Magyarországon sem standardok, sem pedig erre alkalmas tanfelügyelet nem működik – az alulteljesítő iskolák azonosításáról viszont nem lenne szabad lemondanunk –, más utat kell választanunk” – a teljes bejegyzést az Oktpolcafén olvashatod el.

eduline