Czervan Andrea
Czervan Andrea

"Száz százalékban azonosulni tud" a hallgatói szerződések bevezetésével Sályi Lőrinc, az oktatási államtitkár kabinetfőnöke, aki Hoffmann Rózsa helyett tartott előadást a Minőségfejlesztés a felsőoktatásban című projekt zárókonferenciáján. Sályi szerint a cél "egy patrióta középosztály megteremtése" - bármit is jelentsen ez.

Az "elitegyetemi" előadásokon ennyi hallgató már nem lesz

„Az állam pénzén tanulóknak felelősséget kell vállalni a társadalomért” – mondta Sályi Lőrinc, utalva a magyarországi munkavégzésre kötelező hallgatói szerződésre, amelyet 2012 szeptemberétől minden elsőévesnek alá kell írnia, és amelyhez hasonló rendszer Európában egyedül Fehéroroszországban működik - erről szóló összefoglalónkat itt olvashatjátok el.

Sályi arról nem beszélt, szociális ösztöndíjrendszer hiányában hogyan vállal felelősséget a társadalom azokért a felvételizőkért, akik a keretszámok drasztikus megvágása és családjuk rossz anyagi helyzete miatt szorulnak ki a felsőoktatásból. A jelentkezők száma a 2011-eshez képest 32 ezerrel csökkent - erről bővebben itt olvashattok.

Az államilag finanszírozott hallgatói helyek számának csökkentését a kabinetfőnök "az elitegyetemek eltömegesedésével" indokolta. Szerinte minden felsőoktatási intézménynek a saját szintjének megfelelő - tudományegyetemi, egyetemi vagy főiskolai - képzést kell nyújtania, míg az elitegyetemeknek alacsonyabb hallgatói létszámmal kell működniük. „Ez az oktatókat mentesíteni fogja a túlzott terhelés alól, és végre kutatásra is jut majd idejük. Béremelésről nem kívánok beszélni” – mondta.

Sályi beszélt a "roma szakkollégiumok" létrehozásának tervéről is, igaz, részleteket nem említett. Szerinte a "kinevelt értelmiségiek" felemelik majd azt a réteget, amely "egy-két üdítő kivételtől eltekintve" kimaradt a felsőoktatásból.

A konferencián Bángi-Magyar Attila, a projekt vezetője és Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója ismertette az eredményeket: helyzetképet állítottak össze a szakkollégiumok és a felnőttképzés helyzetéről, valamint a felsőoktatás, a gazdaság és a társadalom közötti kapcsolatokról.