szerző:
Eduline

Ha valaki négy hónapos terhesen, a diák- és jelzáloghitelét nyögve elszegődik egy ismeretlen garázscéghez, amit két elvarázsolt fiatalember vezet, nem csoda, hogy őt is sokan eszementnek tartják. Ez 15 éve történt. Susan Wojcicki ma a YouTube vezérigazgatójaként Amerika hat legbefolyásosabb üzletasszonyának egyike. A minap tanulságos beszédet mondott egy elitegyetem diplomaosztóján.

A 45 éves Susan Wojcicki kislányként művész szeretett volna lenni. Amikor kicsit nagyobb lett, azt a célt tűzte ki maga elé, hogy négy gyereket szül, és valami jelentőségteljes és különleges dolgot csinál. Mindkettő összejött neki.

"Visszatekintve az a tanulság, hogy az élet nem mindig a legjobbkor kínálja fel a legjobb lehetőséget" – mondta Susan Wojcicki május 22-én a Johns Hopkins Egyetem diplomaosztóján tartott beszédében. "A nagy lehetőségek olyankor jönnek, amikor az ember a legkevésbé számít rájuk. (...) Az is nagyon ritka, hogy tökéletes a csomagolás. Szép kis dobozban, sárga masnival a tetején hogy tessék, nyisd ki, tökéletes, imádni fogod. A legjobb lehetőségek furák, zavarosak, nehéz rájuk ismerni. Kockázatosak. Próbára tesznek. De a dolgok nagyon gyorsan történnek, mert a világ roppant sebességgel változik, ezért tökéletes információk hiányában kell döntéseket hoznunk. Azon tény alapján kell döntenünk, hogy a világ továbbra is változni fog – és abba kell vetnünk a hitünket, hogy a fennálló status quót valami jobb fogja felváltani" - mondta.

©

Mire utalt mindezzel a YouTube vezérigazgatója? Menjünk vissza 1998-ba. Nagy volt a törlesztőrészlet a házon, és a diákhitel-tartozás is súlyos terhet jelentetett, ezért Susan Wojcicki és férje kiadták a garázsukat egy start-up cégnek. A tucatnyi fiatal informatikus szinte éjjel-nappal egy internetes keresőmotoron dolgozott, és elég elvarázsoltnak tűntek, ezért a háztulajdonosok kezdetben némi távolságtartással viseltettek irántuk. Már a frissen bejegyzett cég neve is milyen fura volt: Google.

A cég két vezetőjét úgy hívták, hogy Sergey Brin és Larry Page, és olyan lelkesedéssel magyarázták, hogy a fejlesztésük forradalmasítani fogja az internetezést, hogy Wojcickit egyre inkább érdekelni kezdte, amit csinálnak. 1999-ben őt is elkapta a gépszíj, és a Google tizenhatodik alkalmazottja lett marketingesként. Barátai közül jó néhányan attól tartottak, elment a józan esze, hiszen négy hónapos terhes volt, nyakig ült az adósságban, miközben kényelmes állást töltött be egy szépen prosperáló piacvezető cégnél. Ám kiderült, az lett Wojcicki élete egyik legjobb döntése, hogy elszegődött a fura nevű garázscéghez.

Wojcickinak a Google hirdetési és kereskedelmi igazgatójaként hatalmas része volt abban, hogy a kisvállalkozásból sokmilliárd dolláros válallatbirodalmat sikerült építeni, az úton azonban buktatók is akadtak. A Google is fejleszteni kezdett egy videómegosztót, de kiderült, hogy nem bírják a versenyt a másikkal, a YouTube-bal. Wojcicki ekkor (2006) rábeszélte a cégvezetést, hogy 1,65 milliárd dollárért gyorsan vegyék meg a YouTube-ot, amelynek aztán idén februárban ő lett a vezérigazgatója.

A kudarcból így lett újabb sikersztori, amiről így beszélt a Johns Hopkins végzőseinek: „Ha nem ismertem volna be a hibámat, és nem néztem volna szembe vele, ma nem lennék itt. Ha kudarcot vallasz, nézz szembe vele. Teljes mellszélességgel. Valld be, hogy a te műved. És tanulj belőle. Amikor a világ ilyen sebességgel pörög, senki nem ismeri a helyes választ, és mindenki hibázni fog. Az egykor bombabiztos ötletek ma a kukában végzik. A nemrég még szárnyaló cégek ma a porban hevernek. Így jár mindenki, amikor eldől, ki lesz végképp sikeres, és ki tűnik el a porondról.”

Wojcicki a 2014-es végzős évfolyamnak végül ezt mondta: „Ti lehettek az őrült srácok egy nőnek a garázsában, akik megállás nélkül azon dolgoznak, hogy megváltoztassák a világot. És ha rendesen odateszitek magatokat, a végén sikerülni is fog.”

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!