Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Túl sok diákon ez sem fog segíteni - ilyen lesz a ponthatár a 16 népszerű szakon

3

Alig több mint ezer felvételizőnek jelent megoldást a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) és az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szerdán aláírt megállapodása. Ahogy az idén, úgy jövőre is központi ponthatár lesz tizenhat népszerű szakon – és ismét lesz olyan képzés, amelyet az egész országból legfeljebb tíz-tizenöt diák kezdhet el államilag finanszírozott formában. Az andragógiára vagy kommunikációra pályázók 2014-ben is rosszul járnak.

Forrás: Stiller Ákos

1156 – ennyi felvételizőt előzött meg az a huszonöt hallgató, aki szeptemberben állami ösztöndíjasként kezdhette meg tanulmányait az elmúlt években többször „tücsökszakként” aposztrofált kommunikáció- és médiatudomány szakon. Ez volt az egyik a tizenhat népszerű alapszak közül, amelyet a kormány eredeti elképzelése szerint kizárólag önköltséges formában hirdethettek volna meg az egyetemek és főiskolák, vagyis egyetlen diák sem tanulhatott volna ingyen, állami ösztöndíjasként.

hirdetés
hirdetés
Ilyenek lesznek a ponthatárok 2014-ben

2014-ben is csak azok szerezhetnek állami ösztöndíjas helyet a tizenhat népszerű szakon, akik elérik a központi ponthatárt - erről egyezett meg szerdán a HÖOK és az erőforrás-minisztérium. Továbbra is gazdasági szakokra lesz a legnehezebb bekerülni, de a jogi vagy a kommunikációs képzésre jelentkezők sem dőlhetnek hátra.

Alkalmazott közgazdaságtan: 465

Andragógia: 430

Emberi erőforrások: 443

Gazdálkodási és menedzsment: 460

Gazdaságelemzés: 465

Igazságügyi igazgatási: 424

Jogász: 464

Kereskedelem és marketing: 449

Kommunikáció és médiatudomány: 455

Közszolgálat: 440

Munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási: 410

Nemzetközi gazdálkodás: 460

Nemzetközi tanulmányok: 465

Pénzügy és számvitel: 458

Turizmus-vendéglátás: 428

Üzleti szakoktató: 440

A decemberi és januári diáktüntetések után a HÖOK és az oktatásért felelős erőforrás-minisztérium állapodott meg arról, hogy mégis lesznek államilag finanszírozott helyek ezeken a szakokon, de csak azok tanulhatnak ösztöndíjasként, akik elérik a központilag meghúzott ponthatárt.

Már akkor látszott, hogy a verseny minden korábbinál élesebb lesz: a több ezer felvételizőt vonzó gazdasági szakokon például 460-465, a jogászképzésen szintén 465, kommunikáción pedig 470 pontot kellett volna elérni a maximális 500-ból. Ez pedig csak azoknak ment volna, akik – amellett, hogy jelesre-kitűnőre érettségiznek – egy vagy két tantárgyból emelt szintű érettségit, vagy legalább egy nyelvvizsgát szereznek.

Nem véletlen, hogy az erőforrás-minisztérium módosított a Balog Zoltán tárcavezető által többször átmenetinek nevezett ponthatárokon – a kormány ugyanis ígéretet tett arra, hogy az érintett szakokon a hallgatók 15-20 százaléka államilag finanszírozott formában kezdheti majd meg tanulmányait, a januári ponthatárok mellett ez azonban kivitelezhetetlennek tűnt. Júliusban ezért az eredetinél alacsonyabb – kommunikáció szakon például 470 helyett 455-ös, kereskedelem és marketing képzésen 460 helyett 449-es – ponthatárt hirdettek ki, de a felvételizőknek még így is csak töredéke - több mint húszezer jelentkező közül mindössze 1102 - szerzett  állami ösztöndíjas helyet.

Képzés

2013-as (és 2014-es) ponthatár

Állami ösztöndíjas elsőévesek száma (2013)

Összes elsőéves (2013)

Alkalmazott közgazdaságtan

465

32

141

Andragógia

430

11

114

Emberi erőforrások

443

35

565

Gazdálkodási és menedzsment

460

150

2658

Gazdaságelemzés

465

10

42

Igazságügyi igazgatási

424

23

359

Jogász

464

133

2041

Kereskedelem és marketing

449

86

1480

Kommunikáció- és médiatudomány

455

25

552

Közszolgálati

440 (januárban meghatározott ponthatár)

nem indult

nem indult

Munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási

410

13

253

Nemzetközi gazdálkodás

460

201

1047

Nemzetközi tanulmányok

465

100

644

Pénzügy és számvitel

458

118

1446

Turizmus és vendéglátás

428

165

2113

Üzleti szakoktató

440 (januárban meghatározott ponthatár)

nem indult

nem indult

Pénzügy és számvitel szakon összesen 1446-an kezdték meg tanulmányaikat, közülük azonban mindössze 118-an kaptak finanszírozott helyet, a gazdálkodási és menedzsment képzésen 2658 elsőéves tanul, közülük 150-en állami támogatással – igaz, ez még mindig jobb arány, mint a 2012-es, amikor egyetlen gazdasági szak sem indult el államilag finanszírozott formában.

A legkevesebb - tíz - hallgató gazdaságelemzés szakon kezdett szeptemberben ösztöndíjasként, de andragógián is csupán tizenegyen, a kacifántos nevű munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási szakon pedig tizenhárman.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Hozzászólások (3)

Csirkovitsné Ilona

Pontok, ponthatárok amikor 198 volt, akkor is okos emberek kerültek ki, nem úgy mint most 400 fölötti,,,,,,hogy ez kinek jó, na ezt kapd ki,,,,,

Broom

Kedves Trollolo!

A középiskolás tanulók nagyon jól értik, és tudják, hogy mely szakokra van szükség, de nyilván, ha pl. nem erősségem a matematika, akkor nem megyek olyan szakra, amely főképp erre épül. Senki nem szeretne olyan szakot tanulni, amelyhez semmi kedve, semmi motivációja, és a diploma megszerzése után még a munkahelyén is rosszul érezné magát, mert nem olyan munkát végez, amit kicsit is kedvel.

Fizikából, matematikából SEM jeleskedik túlzottan sok diák, és vannak olyan emberek, akiken a magánóra sem segít - szimplán ilyen beállítottságúak, ha ez nem megy nekik, akkor nem megy. Erősek másból, tehetségesek másból. Ezt meg kéne érteni.

Trollolo

Turizmus és vendéglátást idén 2113 hallgató kezdte el, és nagy részük kitűnő eredménnyel meg is fogja kapni a diplomáját. És mi lesz velük utána? Mosogatnak Birminghamben.
Még több mérnök és programozó kellene hogy kezdjen, így talán többen is végeznének.
Tudom hogy vonzóbbak a humán szakok, pl. engemet is le tud órákra kötni egy szociológiai tanulmány, egy történelmi folyóirat, mert ÉRDEKES.
Viszont tudom hogy EBBŐL MEGÉLNI NEM LEHET, ezért tanulok mérnöknek. Ezt kellene megértetni a középiskolás tanulókkal. Aki elveszti a fonalat matekból - fizikából, akár egyénileg is foglalkozni kell vele, nem pedig az értelmetlen humán szakok felé terelni őket.

Új hozzászólás



hirdetés

Idén érettségizel?

Iratkozz fel ÉRETTSÉGI-FELVÉTELI HÍRLEVELÜNKRE!

Iratkozz fel e-mail címeddel

vagy

Csatlakozz Facebookkal:

Szeretnék az eduline.hu-tól kereskedelmi célú tájékoztatókat kapni.

Már feliratkoztam »
Bezárás

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X