"Otthon törökül, az iskolában németül" - migráns tanárok Németországban
Kilencmillió diák jár általános és középiskolába Németországban, tíz százalékuk migráns családból származik - a tanárok között viszont az egy százalékot sem éri el ez az arány.
Kilencmillió diák jár általános és középiskolába Németországban, tíz százalékuk migráns családból származik - a tanárok között viszont az egy százalékot sem éri el ez az arány.
Alapjaiban alakítaná át a pedagógusképzés jelenlegi rendszerét az oktatási államtitkárság a Magyar Nemzet birtokába került szakmai tervezet szerint.
A Magyar Hírlap szerint tanárképző központokat állítanának fel az egyetemeken és a főiskolákon a pedagógusképzés egységességének és komolyabb szerepének biztosítására.
Az oktatási kormányzat visszaállítaná a kétszakos tanárképzést - erről Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár beszélt az MR1-Kossuth Rádió reggeli műsorában.
Guinness-rekordkísérlettel szeretnék felhívni a figyelmet a Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Karának diákjai a magyar tanítóképzés problémáira a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sárospatakon; a különleges akció pénteken kezdődött.
Több mint háromezren jelentkeztek 2010-ben tanári alapszakokra, a legnépszerűbb képzés tavaly is az óvodapedagógus és a tanító volt. Akit a pedagógia érdekel, tizenhét egyetemi és főiskolai kar közül választhat, az élen a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara áll.
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének pedagógusképzési tagozata támogatja az osztatlan, kétszakos pedagógusképzés bevezetését, de nem kizárólagos jelleggel. Az érdekvédelmi szervezet szerint amíg a tanárok megélhetési gondokkal küzdenek, nem nő a pályakezdők száma.
A pedagógusi pályát választók számának drasztikus csökkenésén csak átfogó életpályamodell kidolgozásával lehet segíteni, ehhez azonban elengedhetetlen a kezdő fizetések emelése - mondta Cseh Sándor, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karának dékánja pénteken egy debreceni konferencián.
Sokkal könnyebben találnak munkát a fizika-, kémia- és biológiatanárok, mint magyart vagy történelmet tanító kollégáik. A szakmában régóta kongatják a vészharangot, hogy ha tovább csökken a tanári képesítést szerző hallgatók száma, előbb-utóbb elfogynak a természettudományos tárgyakat oktató pedagógusok.
Dél-Koreában minden száz jelentkezőből csak öt lehet tanár, Kanadában hat évig tanulnak a leendő oktatók, Észtországban pedig még a diploma megszerzése után is tutoriális rendszerben dolgoznak a pedagógusok. Mi a titka a színvonalas pedagógusképzésnek? És vajon itthon érzékelhető eredményt hozna-e a rendszer átalakítása?
A sikeres, eredményes oktatási rendszer felépítéséhez, működtetéséhez mindenképpen jó pedagógusokra van szükség, de a pedagógusok élethelyzete jelenleg riasztó képet mutat - mondta Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke pénteken Budapesten.
A bolognai rendszer bevezetése óta mesterképzés elvégzéséhez kötik a tanári diploma megszerzését. A hároméves alapképzés után azonban egyre kevesebb diák dönt úgy, hogy a pedagógusi pályát választja – különösen igaz ez a természettudományi karok hallgatóira. Már ma sincs elég fizika-, kémia- és biológiatanár az országban, a helyzet néhány éven belül kritikussá válhat.
Kiverte a biztosítékot a tanároknál a pedagógus életpályamodell – az oktatási államtitkárság ugyanis egyik pedagógus szakszervezet véleményét sem kérte ki a tervezet kidolgozásakor. A bértábla átalakításával elégedettek az iskolák, de a tanárok "vizsgáztatása" már nem aratott osztatlan sikert. Az új rendszert leghamarabb a 2012/2013-es tanévben vezethetik be.
Megtartották a Tudományegyetemi Karok Kapcsolatok Napját: új irányokat jelöltek ki az oktatásban és a tanárképzésben, szélesednek a kapcsolatok a versenyszférával, átadták a Tudományegyetemi Karokért Díjat, és megalakult a Zeneművészeti Kar Támogatói Köre is.
A Szegedi Tudományegyetem november 12-től egy héten át tartó művészeti kaleidoszkóppal és diákköri konferenciával ünnepli a pedagógusképzés Szegedre helyezésének 80. évfordulóját. A Juhász Gyula Pedagógusképző Kar sokszínű és érdekes előadásai többek között olyan témákat járnak körül, mint az előítéletek és sztereotípiák szerepének alakulása a reklámokban, a sakk hatása a matematikai képességek fejlődésére vagy az elektronikus média hatása a mai magyar családszerkezet alakulására.
A tanárok majdnem fele szerint az elmúlt öt évben rengeteget romlott a diákok magaviselete. Legfőképpen a felsőbb osztályokban tanító tanárok találják egyre rosszabbnak a helyzetet.
Az Eszterházy Károly Főiskola (EKF) szakmai, módszertani továbbképzést szervezett a kompetencia alapú mester tanárképzés elmélyítése céljából.