Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének pedagógusképzési tagozata támogatja az osztatlan, kétszakos pedagógusképzés bevezetését, de nem kizárólagos jelleggel. Az érdekvédelmi szervezet szerint amíg a tanárok megélhetési gondokkal küzdenek, nem nő a pályakezdők száma.
A szakszervezet a pedagóguspálya iránti érdeklődés és a jelentkezések csökkenésének alapvető okát a pedagóguspálya elismertségében és jövedelmi viszonyaiban évek óta tartó negatív változásokban látja; példaként említik a gyakran módosuló, kellően nem átgondolt jogszabályi környezetet, a napi megélhetési gondokat, a gyakori foglalkoztatási bizonytalanságot. Hol keresnek évi 11-12 millió forintot a tanárok? Összefoglalónkat itt olvashatod el.
Ha ezeken sürgősen nem segítenek, nem várható változás a pedagógiai pályára jelentkezők számában és minőségében, az életpályamodell csak közép és hosszú távon, és csak részben nyújthat megoldást a problémára - mutattak rá.
Az óvó-, a tanító- és gyógypedagógiai képzésben dolgozók régi álma valósulhat meg a mesterszintű képzés e területeken való bevezetésével - írták, hozzátéve: fontosnak tartják az óvó-, tanító- és tanárképzés egységes rendszerként való kezelését, a képesítési követelmények ilyen szellemű átvizsgálását. A tagozat támogatja a választott szak sajátosságait is figyelembe vevő egészségügyi, pályaalkalmassági vizsgálat és a felvételi kiterjesztését a tanári munkakörökre.
2013-tól vezetik be az új pedagóguséletpálya-modellt
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár csütörtökön úgy nyilatkozott, a közoktatási reform részeként 2013-ban lép életbe a pedagóguséletpálya-modell, a változások pedig a tanári fizetéseket is érintik majd. A pedagógusok bérének emelésére a költségvetés százmilliárd forintot különít majd el, ennek a forrását azonban még elő kell teremteni – mondta. A részletekről bővebben itt olvashatsz.
Mennyit keres egy általános iskolai és középiskolai tanár?
Az országos átlagbéreknél a legtöbb oktatói csoport jelentősen rosszabbul keres, az óvodapedagógusok vannak a legrosszabb helyzetben a Workania állásportál 2010-es felmérése szerint. A portál adatai szerint az országos bruttó átlagbér Magyarországon 209 200 forint, ennél lényegesen magasabb a diplomás munkavállalók fizetési átlaga, 309 700 forint. A felmérés összegzése szerint az egész oktatói szférában csak az egyetemi tanárok és a főiskolai oktatók keresete magasabb a magyarországi átlagbérszínvonalnál, havi bruttó 247 300 forint, míg az óvodapedagógusok átlagfizetése 29 százalékkal rosszabb, mint az országos átlag, mindössze 149 500 forint havonta.
A következő hátrányos helyzetű munkavállalói csoportként az általános iskolai tanárokat említik - ők az országos átlagnál 22 százalékkal kevesebbet, bruttó 162 200 forintot kapnak. A művészeti jellegű képzést folytató általános iskolai kollégáik keresete még alacsonyabb, 161 000 forint. A középiskolai tanárok az országos átlagnál 16 százalékkal kevesebbet keresnek, azaz 175 200 forintot. Közülük a férfiak fizetése a magasabb, 178 100 forint; az ugyanolyan szakmai tapasztalattal rendelkező kolléganőik 174 400 forintot kapnak. A tanári fizetésekről bővebben itt olvashatsz.