Tragikus számok a pedagógusképzéseknél - lassan nem lesz, aki tanítson
Aggódnak a szakmai szervezetek is, mert harmadával csökkent a pedagógus szakokon továbbtanulók aránya az elmúlt években.
Aggódnak a szakmai szervezetek is, mert harmadával csökkent a pedagógus szakokon továbbtanulók aránya az elmúlt években.
Többek között erről is beszélt nemrég a köznevelési államtitkár. Csütörtökön ugyanis kiderülnek az egyetemi ponthatárok, ezt követően pedig elindul majd az idei pótfelvételi is. Sok a kérdés az idei pótfelvételi kapcsán a rendhagyó tanév miatt, ez érintheti a mostanában sokakat foglalkoztató témát: a pedagógusképzést is.
Továbbra is aktuális probléma a tanárhiány. Annyira, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar azt javasolja: a kormány idén kivételesen könnyítse meg a felsőoktatásba felvételiző tanárjelöltek helyzetét.
Továbbra is komoly probléma a tanárhiány az általános iskolákban és a gimnáziumokban is, de problémát jelent az óvodákban is. Nézzük meg a legfrissebb statisztikákat.
A pedagógusszakma fontos eleme a szakértői bizottsági munka - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára.
Miközben zajlanak az iskolaérettségi vizsgálatok és az új Nemzeti alaptanterv bevezetése is nagy port kavart, egyre több kérdés merül fel a pedagógusbérekkel kapcsolatban is. Fontos kérdés azonban az is, hogy vajon hány pedagógus hiányzik a rendszerből?
Itt egy ábra, ami nem a minisztérium álláspontját tükrözi a jelenlegi tanárhiányról. Érdemes jobban szemügyre venni.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint az 50 milliárd forintos hitelből az oktatási infrastruktúra fejlesztése helyett inkább a pályakezdő pedagógusok lakhatását kellene támogatni.
A sajátos nevelési igényű gyerekek száma nő, az őket segítő szakembereké viszont csökken, így egyre többen tudnak részt venni gyógypedagógiai nevelésben - írja a Népszava friss adatok alapján.
Nyílt levélben fordultak a közép-pesti tankerületi központ igazgatójához a szülők a tanárhiány, a sérült gyerekek megfelelő ellátásának hiánya, a gyakori intézményvezető-váltások és a kinevezések körüli visszásságok, illetve az iskolai épületek rossz állaga miatt. Szerintük a tankerület eddig munkájának egy része csak látszatintézkedésekből állt. A zuglói problémák máshol is jelen vannak.
Több iskolában a saját területüktől távol álló tárgyakat is oktatnak a tanárok, sokszor pedig a pedagógus végzettséget sem várják el az iskolák. Az oktatók számára ez további túlórázást jelent, aminek a kifizetését az iskolák trükközve próbálják megoldani. A tanárhiány valós mértékét eközben elfedi a rendszer - írja a hvg.hu.
Nyílt levélben írta meg egy magyartanár, mennyire nagy a baj az iskolájában. Bár igyekszik olyan pedagógus lenni, aki saját tárgyát lelkesen tanítja, heti 56 óra munkával ezt nehéz megvalósítani.
"Azt gondolom, nincs pedagógushiány."
Az országos pedagógushiány jelentkezik az óvodákban is. A törvényben előírt két szakképzett óvodapedagógus helyett több helyen csak egy tud vinni egy 20-25 fős gyerekcsoportot, délután már nem tudnak fejlesztői foglalkozásokat tartani.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) tüntetést, sztrájkot szervez, ha nem teljesülnek követelései.
A köznevelési államtitkár szerint rendszerszinten nincs tanárhiány, mindeközben 2019 második negyedévében 4543 üres álláshely volt az oktatásban. A kormánnyal tárgyalnak a felsőoktatási dolgozók és megvan, mikor lesz a 2020-as Educatio kiállítás. A hét hírei röviden.
Folytatják a párbeszédet a pedagógus szakszervezetekkel, miközben "az eddigi béremeléseket garantálva, a 2020-as költségvetésben 355 milliárddal többet költünk a pedagógusbérekre 2010-hez képest" - mondta Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár a Magyar Hírlapnak.
2019 második negyedévében több mint 4500 üres álláshely volt az oktatásban, a középiskolákban a legnagyobb a hiány - írja a 24.hu a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján.
Az OECD-országok közül Olaszországban és Portugáliában a legkisebb a 30 év alatti pedagógusok aránya: mindössze 1 százalék. Magyarországon százból öt tanár tartozik ebbe a kategóriába, az 50 éves vagy idősebb tanárok aránya szempontjából pedig a harmadikok vagyunk - derül az OECD friss, Education at a Glance című kiadványából.
Több iskolában komoly gondot okoz a pedagógushiány, a pályakezdők egyharmada ugyanakkor el sem kezd tanítani. A természettudományos tanárszakokra jelentkezők száma a legalacsonyabb - írja a 24.hu.