Kedvezményes jegyek, új helyszínek, aktuális kedvencek, kreatív zónák és csendesebb helyek. Kihívás, de nem lehetetlen a TikTokot és Instagramot a valós élvezeteknél jobban kedvelő kamaszokat és fiatal felnőtteket rábírni a fesztiválozásra.
Második éve zárt veszteséges évet a Sziget Fesztivál mögött álló vállalat; mivel a jegyeladásokból származó bevétel mintegy 1,9 milliárd forinttal esett vissza a tavalyi évben, míg a soproni VOLT Fesztivált már 2022 óta nem rendezik meg, és Balaton Sound is utoljára volt 2024-ben.
De nem csupán Magyarországon látható az a tendencia, hogy a kamaszokat és a fiatal felnőtteket kevésbé érdeklik a fesztiválok, mint a korábbi években. Az Egyesült Királyságban és a világ más országaiban is jóval kevesebb nagyvonalú zenei rendezvényt szerveznek, mint a 2010-es években.
Nincs pénzük, nem szeretnek kimozdulni
Hogy ennek mi lehet az oka, azzal kapcsolatban megkeresésünkre a Sziget Fesztiál sajtóosztája azt írta; a Sziget esetében azt tapasztalják, hogy ,,mindig is a fiatalok voltak a legérdeklődőbbek már a kezdetek óta, persze a szórakozási és kultúrafogyasztási szokások folyamatosan változnak, amihez nekünk igazodnunk kell. Az egyik legnagyobb kihívás azonban az, hogy a Covid ideje alatt ennek a generációnak két évig nem lehetett fesztiválélménye."
De az erről szóló kutatásokban gyakran az is szerepel, hogy ez a generáció kevésbé hedonista, mint a korábbiak; nem kedvelik a fesztiválokkal járó - általában - poros, koszos közeget és a zajokat, de sokukat anyagi nehézségek is akadályoznak abban, hogy a nyár folyamán néhány napot, vagy egy teljes hetet fesztiválozással töltsenek.
Hogy ez ne így legyen, a Sziget különböző kedvezményekkel igyekszik könnyíteni a dolgukon.
"A 21&U kedvezményt immár harmadik éve kínáljuk a 21 és annál fiatalabb közönségünknek, de emellett jelentős kedvezményeket rejt a super early bird vagy early bird bérlet a jegyeladási időszak kezdeti szakaszában és több alkalommal nyújtunk egyéb kedvezményes lehetőséget is, valamint továbbra is elérhetőek a már évtizedek óta jól ismert diákbérletek" - tájékoztatták lapunkat.
Hozzátették ugyanakkor azt is, hogy egy arénakoncerthez képest a Sziget 33 ezer forintos napijegyei nem számítanak drágának.
Egy arénás koncertjeggyel összehasonlítva például egy többtucatnyi koncertet, kulturális és élményprogramot kínáló napijegy igencsak vonzó ajánlat. És mi pont az élményekre, a koncertekre és a művészeti produkcióra helyezzük a hangsúlyt, valamint a szolgáltatások minőségére, általában a komplett vendégélményre, amiben a vizuális megjelenés is fontos szerepet játszik, ami szintén fontos az Instagramon és TikTokon szocializálódott szemeknek.
Új helyszínek, aktuális kedvencek, védőháló
Annak érdekében, hogy a fesztiválozók valóban ne maradjanak élmények és művészeti produkciók, elfoglaltságok nélkül sem nappal, sem pedig éjjel, a szervezők számos újítással és új helyszínnel készülnek. Ilyen például az éjszakai életet jobban felpezsdítő, az elektronikus zenei szcéna változatosságát mutató Delta District, amivel igyekeznek pótolni a Balaton Sound hiányát is.
Új helyszín lesz emellett a Szoho is, "egy multikulturális olvasztótégely, ahol a zene, az utcai kultúra és a kreativitás találkozik, két fő helyszínnel. A The Buzz átfogó mixet kínál a különböző műfajú magyar és nemzetközi zenékből, az indie és alternatív poptól a világzenén át, a rock és crossover produkciókig. És itt lesz a dropYard, amely hip-hop és rap koncertekkel és az éjszakába nyúlva drum & bass, dubstep, dancehall, reggaeton és még sok más műfajjal."
Hozzáteszik, hogy az új helyszínek mellett a tizen- és huszonéves korosztályt célozzák meg néhány aktuális kedvenc elődóval is. Ilyen például Chappell Roan, Charli XCX, FKA Twigs és Shawn Mendes.
De egyre inkább előtérbe kerül a testi-lelki biztonságérzetre való odafigyelés is. Pszichológusok például már évek óta jelen vannak a fesztiválon, tavaly pedig elindult a Szitizen Care program is.
"Ezzel a programunkkal is azt az üzenetet szeretnénk erősíteni, hogy a Szabadság Szigetén biztonságban és jól érezheti magát bárki, legyen akár kerekesszékes, kisgyerekekkel érkező vagy az LMBTQI közösség tagja. A Szitizen Care „védőháló” segít bármilyen probléma hatékony megoldásában az elveszett útlevéltől a speciális egészségügyi igényekig, vagy a lelki problémák kezeléséig, amelyek a mostani fiatal generációk körében sajnálatosan komoly emelkedést mutatnak. Szitizen Care programban ezért idén még nagyobb figyelmet fordítunk a lelki jólétre mentálhigiénés helyszínekkel, képzett szakemberekkel, akik egy jó beszélgetésben vagy egy komolyabb trauma értő meghallgatásában is társaik tudnak lenni látogatóknak" - írják.
Az egészségtudatos fesztiválozás égisze alatt mindezek mellett lesznek
- ingyenes ivóvízpontok,
- növényi alapú és ételérzékenyekre szabott ételkínálat,
- relax zónák,
- masszázs és jóga a Wellness Centerben.