Életkorhoz kötnék a használatot és megszabnák, hol lehetne közlekedni a rollerekkel.
Két kategóriára bontanák az elektromos rollereket és aszerint szabályoznák azok használatát az utakon – számolt be a Telex arról a nemrég megszervezett beszélgetésről, amelyet a KRESZ szabályainak frissítése kapcsán szerveztek.
A KRESZ-előírások megújítása miatt csütörtökön háttérbeszélgetést tartott a változásokat előkészítő Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet.
A közlekedési szabályok frissítésén dolgozó csoport a beszélgetés során kitért az elektromos rollerek szabályozására is. Miután július 16-tól kötelezővé tették a biztosításkötést a nagyobb teljesítményű elektromos rollerek, nem volt meglepő, hogy hamarosan a közlekedési szabályokba is bekerül ennek az eszköznek a használata.
Major Róbert ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi kar Közbiztonsági Tanszékvezetője szerint azonban ahhoz, hogy új szabályokat tudjanak rá alkotni, először magukat a járműveket kell definiálni.
Így a jelenlegi elképzelés szerint a jogszabályban motoros rollernek fognak minősülni:
- az 1000 wattnál kisebb teljesítményű,
- vagy 35 kilónál könnyebb,
- síkúton, önerőből 25 km/óra sebességnél nem gyorsabb,
- legalább kétkerekű, egy tengelyen kormányzott, vezetőjét állva szállító járművek.
A nagy teljesítményű motoros rollerek pedig azok fognak számítani, amelyek meghaladják ezeket a határokat.
Bár a kisebb teljesítményű rollerek használatát nem tervezik jogosítványhoz kötni, azonban az elképzelés szerint csak 12 éves kor felett lehetne azokat használni.
Emellett azt is megszabnák, hogy csak olyan helyeken lehetne a járműveket használni, ahol kerékpározni is szabad. Főútvonalakon pedig csak akkor mehetnek, ha ott van kerékpáros felfestés. Ilyen esetben pedig már kötelező lenne a védőfelszerelés használata is.
A Telex beszámolója szerint az erősebb elektromos rollerek zöme a segédmotor-kategóriába tartozna, ami azt jelentené, hogy a már kötelező biztosítás mellett előírnák a bukósisak használatát is.
Ezeknek a rollereknek a legnagyobb sebessége pedig a kategóriának megfelelően 40 km/óra lenne, amivel nem hajthatnának fel gyalog- és kerékpárútra, járdára és kerékpársávra, lakott területen kívül pedig szintén nem mehetnének a kerékpárúton.