szerző:
Eduline
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Jason Ardayt gyerekkorában autizmussal diagnosztizálták, mára viszont az Egyesült Királyság egyik legfiatalabb egyetemi professzora lett.

11 éves koráig nem szólalt meg, 18 éves koráig pedig írni és olvasni sem tudott az autizmussal diagnosztizált Jason Arday, aki hamarosan a Cambridge-i Egyetem legfiatalabb fekete bőrű professzora lesz - számolt be róla a BBC.

A dél-nyugat londoni Claphamből származó, neveléstudományból doktorált 37 éves professzor a lapnak azt mondta, bár beszélni sokáig nem tudott, mindig is foglalkoztatták a világ nagy dolgai és kérdései, többek között az, hogy miért létezik háború, és hogy egyesek miért hajléktalanok. 18 éves koráig sem írni, sem olvasni nem tudott, a mentora és az édesanyja segítségével viszont végül sikeresen felvételizett a Surrey Egyetemre, ahol testnevelést és neveléstudományt tanult, majd - miközben testneveléstanárként dolgozott - két mesterdiplomát és doktori képesítést is szerzett.

„Emlékszem, arra gondoltam, hogy ha focistaként vagy profi snooker játékosként nem sikerül befutnom, akkor meg akarom menteni a világot” – emlékezett vissza.

Mivel pont az alapokat nem tanulta meg, tehát senki sem mutatta meg neki, hogy hogyan kell írni és fogalmazni, az egyetemi évei alatt írt tanulmányait az oktatók és professzorok sokszor kegyetlenül visszadobták és kritizálták, ezt viszont ahelyett, hogy eltántorította volna az akadémiai pályától, inkább arra ösztönözte, hogy keményebben dolgozzon. Az első szociológiai tanulmánya végül 2018-ban jelent meg, ugyanebben az évben pedig vezető előadó lett a Roehamptoni Egyetemen, docens a Durhami Egyetemen, 2021-ben pedig az Egyesült Királyság egyik legfiatalabb egyetemi professzora lett a Glasgow-i Egyetem Neveléstudományi Karán betöltött pozíciójával.

Arday március 6-tól a Cambridge-i Egyetem Pedagógiai Karának oktatásszociológiai professzora lesz, ahol rajta kívül mindössze öt fekete bőrű oktató dolgozik.

"A munkám elsősorban arra összpontosít, hogy miként nyithatunk ajtót több hátrányos helyzetű ember előtt, és hogyan tudjuk valóban demokratizálni a felsőoktatást" - nyilatkozta.