szerző:
Eduline

A hátrányos helyzetűek felemeléséért rengeteget tettek.

A gyatra Pisa-eredmények ellenére eddig csak apróbb módosításokról beszélt a magyar oktatásirányítás - feltehetően a kedélyek megnyugatására, kommunikációs célból. A háttérben azonban nagyobb munka zajlik, ezt mutatja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján publikált írás is, mely a skót oktatási reformok sikerét elemzi - szúrta ki a Magyar Hírlap.

A skót reformok is hasonló problémákra keresik a megoldást, mint amely a magyar társadalomban és oktatási rendszerben is megmutatkozik, ezekre a PISA-felmérés is rávilágított. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása helyett hazánkban a szakadék csak még szélesebbre tárul az iskolaévek során, így a skótokhoz hasonlóan ezen a területen akad a legtöbb teendő.

A tavaly februárban indított skót program fókuszában is a szegénységből eredő fejlődési különbség csökkentése, a méltányosság fokozása áll, összhangban a skót nemzeti fejlesztési stratégiával, a nemzeti alaptantervvel és a korábban meghirdetett gyermek-esélyegyenlőségi programmal - írják. A végrehajtással megbízott alapítvány alaptőkéje 306 milliárd forintnak felel meg a 2016/17-es tanévben, az összeget a teljes iskolahálózatban osztják szét a hátrányos helyzetű gyerekek arányában. A skót rendszerben hátrányos helyzetű az a diák, aki ingyenes ebédre szorul - hazánkban az ingyenes étkeztetést sikerként könyvelik el.

A legszegényebb régiók részesülnek a programból, de bármilyen iskolát támogat az állam, ahol magas a hátrányos helyzetű diákok száma. A gyerekek kreativitást fejlesztő programokból azonban minden iskola részesül.

A támogatásra pályázni kell, ezt bírálja el egy központi döntőbizottság. "A támogatásból költhetnek pszichológusra, logopédusra, bármilyen szükségesnek ítélt szakemberre, de mindenképp növelni kell a pedagógusok és a vezetők szakmai potenciálját, és együtt kell működni más, hasonló helyzetű intézményekkel" - írja a MH. Javítani kell a szülőkkel való kapcsolattartást, fejleszteni az iskolavezetést, új módszereket alkalmazni, a szövegértés, a matematikai kompetenciák és a tanulók általános egészségének javítása érdekében.