Néhány nap alatt több mint 10 ezren írták alá az óvodai átalakítások elleni tiltakozó petíciót.
Az elmúlt napokban hatalmas felháborodást váltott ki a kormányzat óvodai rendszerre vonatkozó tervezett átalakítása. A Szülői Hang szerint a változtatások nem a gyerekek érdekeit szolgálják, és aggódnak az intézkedések hosszú távú hatásai miatt, amelyek az óvodai nevelés színvonalának csökkenéséhez vezethetnek.
A szervezet közleménye szerint az elmúlt években az óvodai rendszer súlyos válságba került, főként az óvodapedagógusok hiánya miatt. A kormányzat azonban ahelyett, hogy növelte volna az óvodapedagógusok számát és megbecsültségét, úgy döntött, hogy középfokú végzettségű nevelőket is bevon az óvodákba.
Technikusi végzettséggel az óvodai nevelők is ugyanannyit keresnek, mint egy diplomás diplomás óvodapedagógus.
Ez a lépés a szakmai szervezetek szerint jelentősen rontja az óvodai nevelés minőségét, hiszen az eddig diplomás szakemberek által végzett nevelési feladatokat ezentúl kevésbé képzett munkavállalók láthatják el.
Az iskolaérettség problémája
A kormányzat a tervezett óvodai reformok egyik fő indokaként azt hozta fel, hogy az iskolaérettség kérdése súlyos problémát jelent. Való igaz, hogy az első osztályosok jelentős része nehezen illeszkedik be a merev iskolai rendszerbe, sőt, minden huszonnegyedik gyerek kénytelen megismételni az első tanévet.
A 2025/2026-os tanévre összesen 24.124 hatéves, azaz a tanköteles kort elérő nagycsoportos esetében kérték a szülők az iskolakezdés halasztását.
A Szülői Hang azonban úgy véli, hogy nem az óvodák iskolásításával kellene ezt a problémát orvosolni, hanem éppen ellenkezőleg: az iskolai rendszert kellene rugalmasabbá, gyermekközpontúbbá tenni. Jelenleg túl kevés a játék és a mozgás az alsó tagozatos oktatásban, a tananyag túlzottan kötött, a pedagógusok pedig gyakran túlterheltek ahhoz, hogy megfelelően differenciálják a gyermekek egyéni fejlődési ütemét.
A vegyes életkorú csoportok felszámolása és az iskola-előkészítő év bevezetése
A tervezett reformok egyik legvitatottabb eleme az óvodák utolsó évének kötelező iskola-előkészítővé alakítása, valamint a vegyes életkorú csoportok visszaszorítása. A szervezet szerint ezek az intézkedések indokolatlanok és károsak, mivel a vegyes életkorú csoportokban a gyerekek természetes módon, egymást segítve fejlődhetnek. Az új rendszerben azonban az óvodások egy részét kiszakítják megszokott környezetükből, és egy merevebb, iskolaorientáltabb nevelési modellbe kényszerítik őket.
A petíciót kezdeményező Szülői Hang szerint a változások hosszú távon ártanak a magyar óvodai rendszernek, és veszélyeztetik a gyermekek optimális fejlődését. Az aláírók között szülők, pedagógusok és más érintettek is szerepelnek, akik úgy vélik, hogy a kormányzat rövid távú gazdasági érdekek miatt feláldozza a magyar óvodai nevelés évtizedek alatt kiépített szakmai alapjait.