Lannert Judit oktatáskutató szerint a pedagógusminőséggel összefüggésben van, hogy a PISA-teszten az OECD-átlag alatt van az jól teljesítők aránya.
Lannert Judit oktatáskutató a Qubitnak egy hosszú interjúban elemezte a tavaly, december 5-én bemutatott PISA-eredményeket. A legfontosabb mutatókat Magyarország esetében pedig külön is megvizsgálta.
A szakember szerint a mostani eredmények arra utalnak, hogy Magyarország a közepes fejlettség csapdájában van, ahonnan nehéz átlépni a magasabb jövedelmű országok csoportjába.
"Nincs katasztrófa, ott vagyunk az átlag körül, de innen nem tudunk kitörni, szóval nincs miért hátradőlnünk."
- fejtette ki az oktatáskutató, majd hozzátette, hogy a PISA-teszten az alulteljesítő magyar diákok aránya eléri az OECD-átlagot. Ehhez képest a legjobban teljesítők aránya csak 13 százalék, míg az OECD-átlag 16 százalék. A szakember szerint a kormány hiába hangsúlyozza a tehetséggondozás fontosságát, a valóság az, hogy míg stabilizálódott az alultelhesítők aránya, addig "fölül romlik a helyzet".
Lannert szerint a jelenség hátterében a pedagógusminőség állhat.
"Ha egyre alacsonyabb képességű emberek mennek el tanárnak, akkor egy bizonyos szint felett a korrepetálás vagy magolás erőltetésével már nem lehet továbbfejleszteni a tehetségeket."
- jegyezte meg a szakember, majd megjegyezte, hogy itthon van egy-két "keltető" elitgimnázium, de a tehetséggondozás nagyjából ezzel ki is merül.
Arról nem is beszélve, hogy Magyarországon a diákok teljesítményét más országokhoz képest jobban meghatározza a szülők anyagi helyzete és végzettsége, amit a szegregációs folyamatok csak tovább erősítenek.
A PISA-eredményekkel részletesen az alábbi cikkünkben foglalkoztunk: