A magyarul tanuló diákok mindhárom teszten - matematikából, szövegértésből és természettudományokból - is jobban teljesítettek Romániában, mint az országos átlag, vagyis a többségi nyelven tanulók.
Tovább romlott a magyar diákok teljesítménye szövegértésből és matematikából, míg természettudományokból sikerült javítaniuk - derült ki a legfrissebb, 2022-es PISA-mérés eredményeiből. Ezzel Magyarország régiós szinten a középmezőnyben szerepel: a lengyelek, csehek és az osztrákok egyértelműen jobb eredményt értek el, és a szövegértést leszámítva a szlovénok is előttünk végeztek. Viszont a horvátokat, a szlovákokat, az ukránokat és a románokat megelőztük.
A 2022-es felmérés egyik újdonsága volt, hogy az erdélyi magyar oktatási rendszert külön reprezentatív almintán mérték fél, ezt a Nemzeti Kisebbségkutató Intézetnek sikerült elérnie. A valamivel több mint 7000 letesztelt romániai diákból mintegy 1200 volt magyarul tanuló, így a megfelelő korú magyar diákoknak mintegy 15 százalékát tesztelték le – olvasható a Transtelexen.
„Elöljáróban az látszik, hogy a magyarul tanuló diákok mindhárom teszten, tehát a matematikán, a szövegértésen és a természettudományokon is jobban teljesítettek, mint az országos átlag, a többségi nyelven tanulók. És úgy tűnik, hogy a magyar oktatási rendszeren belüli egyenlőtlenségek kisebbek, mint országos szinten ”
– mondta Kiss Tamás, a magyar alminta egyik kezdeményezője. Hozzátette: hegyre hangosabbak a kritikák, hogy a magyar nyelvű oktatás gyengébb lenne, mint az országos átlag, de ez azért lehet, mert nincsenek jól felépítve az országos mérések. Szerinte az erdélyi magyar diákoknak a román nyelv és irodalom érettségi miatt van rosszabb átlaga.
A szociológus elmondása szerint részletes eredményeiket januárban fogják bemutatni a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet által szervezett műhelybeszélgetésen.