szerző:
Szponzor tartalom

A járvány miatt elképesztő mértékű érdeklődés alakult ki a különféle videókonferencia-megoldások és egyéb online kommunikációs felületek iránt. Sok új játékos is feltűnt a színen, de kiderült, hogy az egyik, főleg nagyvállalati környezetben alkalmazott technológia a digitális oktatásban is fényesen helyt tudott állni.

A koronavírus megjelenése gyökeresen átalakította az egész világot, hiszen emberek milliói kényszerültek arra, hogy átszervezzék az életüket. Ebben hatalmas segítséget nyújtottak a különféle online kommunikációs eszközök, amelyekkel sokan csak most, ebben a különleges helyzetben találkoztak először. Míg a híradásokban leginkább az új megoldások tűntek fel, érdemes megjegyezni, hogy az egyik legnépszerűbb online konferencia-platform, a Cisco Webex már negyed évszázada segít áthidalni a fizikai távolságokat. Körüljárjuk, miben tud többet nyújtani a Webex a többi felületnél és megkérdeztünk pár oktatási szakembert is, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a platform alkalmazásával.

Az akkor még WebEx írásmóddal jelölt szolgáltatás mögött álló céget 1995-ben alapította Subrah Iyar és Min Zhu technológiai vállalkozók. Eleinte főleg a kis-, és középvállalkozások számára nyújtottak különböző kommunikációs technológiákat és például intranet-megoldásokat is, a cég pedig olyan sikeres lett, hogy 2006-ra éves szinten már 380 millió dollár körül alakult a bevételük. Nem véletlen, hogy egy évvel később a Cisco Systems 3,2 milliárd dollárért vásárolta meg a céget, amelynek neve azóta összeforrt a Ciscóéval.

Szükség is volt a bejáratott megoldásra, a koronavírus megjelenése ugyanis elképesztő embermennyiséget terelt az online konferencia-platformokra. A SkillScouter HR-szaklap adatai szerint, ugyanis, míg az elmúlt évtizedben 115 százalékkal nőtt a távmunkások aránya, a járványhelyzetben – 2018-hoz képest – 87 százalékkal gyarapodott az online videonkonferencia-alkalmazások felhasználói tábora. A különféle platformokon eltérő a felhasználók aránya, de több cégnél is legalább hússzorosára nőtt a kereslet az elmúlt év utolsó hónapjához képest. A SkillScouter által megkérdezett cégvezetők 75 százaléka úgy fogalmazott, hogy a közeli jövőben az online konferenciázás teljesen kiválthatja a telefonon lebonyolított konferenciahívásokat, a globális internetes forgalom pedig 2022-re a 2017-ben mért szint négyszeresére fog emelkedni.

©


Természetesen ennek a növekedésnek egy jelentős részét az oktatási intézmények hallgatói teszik ki, akik a járvány alatt távoktatásban tanulnak, legyen szó középszintű, vagy felsőoktatásról. Ehhez olyan megoldásra van szükség, amely kellően stabil, jó minőségű kapcsolatot biztosít, ugyanakkor a kezelése is egyszerű. A Webex mögött álló több évtizedes tapasztalat mindezt lehetővé teszi: a rendszer akár háromezer hallgató, résztvevő kiszolgálására is alkalmas, a Cisco szakértelmének köszönhetően pedig a könnyű kezelhetőség és átfogó technikai támogatás is olyan szempont lehet, amely az oktatási intézmények számára nélkülözhetetlen, ha egyszerre akarják elérni a hallgatóikat, diákjaikat. Ezzel kapcsolatban több oktatási intézményt is megkerestünk, hogy a tapasztalatokról érdeklődjünk.

A Webexet a karon előadások tartására, kiscsoportos gyakorlatokra, vizsgáztatásra és megbeszélésekre egyaránt használtuk” – mondta el nekünk Hassan Charaf, a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar dékánja.

„A félév során több száz megbeszélést tartottunk a platformon, a kar számos tantárgyával kapcsolatban. Ezeken a karantén alatt külföldről is részt vettek a hallgatók, sőt, olyan is akadt, aki a gyenge internetkapcsolata miatt telefonon betárcsázva hallgatta meg az előadást. Éppen ez a Webex egyik előnye, hogy az előadás alatt a hallgatókkal való kapcsolattartást több formában is támogatja. Lehetséges a kérdés-válasz, a csevegés, de különböző jelzések adhatók (jelentkezés, lassú-gyors tempó jelzése, stb.) a hallgatóknak, amelyeket az oktató összesítve lát, így akár több száz online résztevő esetén is visszajelzést kaphat az előadásról. Ez,-főleg a távoktatás kezdeti időszakában- nagy segítség volt az oktatóknak, akik adott esetben saját nappalijukban egy laptop előtt ülve tartották az előadást. Emellett könnyen szabályozható, ki, milyen formában vesz részt az előadáson (ki lehet előadó, stb.) és egy adott kérdésre kik válaszolhatnak. Az előadásról felvétel is készíthető, amelyhez csatolhatóak az előadás során feltett kérdések/válaszok is, így azokat utólag is meg lehet tekinteni. Technikai előny, hogy a Webex támogatja a hanganyagok jó minőségű, közvetlen átküldését is amit akusztikával foglalkozó tárgyaknál tudtunk kihasználni, de az is nagy előny volt az indulásnál, hogy a Kar összes oktatója megkapta a lehetőséget arra, hogy akár 1000 fős előadásokat tartson.”

Az online felületen kiadott feladatok mellett az „élő” órák lebonyolítására használjuk a Webexet, amelynek felhasználására a kollégáim változatos feladatokat találtak ki a digitális oktatás során – mondta el Kajdy Adrienn, a BMSZC Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Technikum igazgatóhelyettese.

"Nagy előny, hogy a Webex Meeting alkalmazása laptopról és telefonról is használható, ami a mi tanulóink szempontjából fontos, hiszen az életkorukból adódóan használnak ilyen eszközöket. A táblára írást a Webex Meeting fehértáblájával (whiteboard) váltottuk ki, de több kolléga digitális rajztáblát is használt mellé, amely nagy segítség volt például a matematika oktatásban. A szakmai tárgyak oktatásánál a szimulációs programjainkat vettük igénybe, amelyet a Webexen keresztül szintén meg tudtunk osztani a tanulókkal. A platform jó lehetőséget ad a tanulók munkájának megtekintésére is, ha a tanuló megosztja a képernyőjét a tanárral, mikor elakadt egy-egy feladatnál. Így az egész osztály közösen tudott dolgozni a hiba kijavításán, például egy programozási feladatban.”

A digitális oktatásban bevethető platformok közül a Webex több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből, amely részben a mögötte álló nemzetközi nagyvállalati háttérnek, illetve a rugalmas, testre szabható felületnek köszönhető.

A Cisco Webex komoly infrastrukturális háttere miatt kiválóan bírta a világszinten megnövekedett terhelést” – mutatott rá Kajdy Adrienn.

„Szeretném kiemelni a platform megbízhatóságát, más technológiákkal kapcsolatban ugyanis voltak aggályaink. Kezdetben a kollégák egy része a korábban használt platformokat preferálta, de szép lassan mindenki áttért a Webex Meeting használatára, amelynek nagy előnye, hogy minden kollégának egy saját virtuális osztályterme van. Ennek az elérhetősége állandó, a diákok így pontosan tudják, hogy hová kell bejelentkezniük így az órakezdés előtt tanárként nincs semmi plusz feladat, csak elindítani az osztálytermünket. A diákok az órarendből tudták mikor van óra, be tudtak lépni a tanár osztálytermébe. A terem az óra kezdete után lezárható, így mások nem tudnak belépni. Számunkra további előnye, hogy a BMSZC iskoláinak van Webex Board eszközük, ami egy professzionális, integrált végponti eszköz, amely alkalmas iskolák közötti közös órák megtartására is. Ezt mi is kipróbáltuk, már szeptembertől minden héten két órát így tartottunk még a digitális oktatási rendszer előtt.”


A középiskolák számára ráadásul elérhető az úgynevezett Suliwebex is, amelynek köszönhetően rendkívül felgyorsul a rendszer telepítése az oktatási intézményekben. „Technikai szempontból nincs különbség a „sima” Webex és a Suliwebex között, mi is az üzleti szférában használt verziót kaptuk meg” – magyarázta Kajdy Adrienn. „Az iskolák azonban kaptak egy plusz támogatási rendszert, azaz bármilyen kérdésünk, elakadásunk volt, kaptunk segítséget. A HTTP Alapítványtól az elején egy oktatást, amely során bemutatták a lehetőségeket, a Cisco és az IBM önkéntesei pedig a későbbiek során teljeskörű támogatást nyújtottak, míg a T –Systems a telefonos ügyfélszolgálatot biztosította. Így a bevezetés nagyon könnyedén megtörtént iskolánkban: körülbelül egy hetet vett igénybe a telepítés.”

A megkérdezett szakemberek úgy látják, a digitális oktatási módszereknek a jövőben is fontos szerepe lesz, akkor is, ha úgy alakulna, hogy megszűnik a világjárvány. „Az online oktatás egyik érdekes kérdése a figyelem felkeltése és követése, valamint a pontosabb visszajelzés a hallgatók előrehaladásáról és az előadások értő követéséről” – magyarázta Hassan Charaf professzor. „Ehhez a már a most is használt különböző kvíztechnológiák mellett a kisebb részekre felosztott tananyag elsajátításának követése lenne fontos. A különböző hardverigényes laborok esetében pedig fontos kérdés a felhasznált eszközök online elérhetővé tétele, illetve a virtuális laborok használata.”

„A Webex nagy előnyét főleg a felnőttek oktatásában látom, ahol mindenképpen meg kell tartani a helyzettel kialakult új oktatási módszereket” – tette hozzá Kajdy Adrienn. „Az elméleti órákon szinte könnyebb Webexen oktatni, mint az osztályteremben, így ugyanis kevesebb az elkalandozás. A gyakorlat azonban továbbra is eszközöket igényel, ezért az ilyen órákat gyakorlati teremben kell megtartani.”

A már magyar nyelvű felülettel is elérhető Cisco Webex további nagy előnye, hogy az iskolák, oktatási intézmények a jelenlegi körülmények között ingyenesen férhetnek hozzá a platformhoz.

Mint látható, a digitális oktatásban kulcsfontosságú szerep jut a korábban a nagyvállalati környezet számára fejlesztett, nemzetközi háttértámogatással rendelkező rendszereknek. Érdekes lesz majd látni, hogy az olyan új technológiák, mint a virtuális vagy kiterjesztett valóság (VR, AR), a mesterséges intelligenciák vagy épp az itthon  nemrég elindult 5G-hálózatok milyen lehetőségeket hoznak majd az online oktatás világába, hiszen az efféle technológiák segítségével akár a fent említett gyakorlati oktatás is megoldható lehet a digitális térben.

A cikk a Cisco támogatásával jött létre, előállításában és szerkesztésében az eduline.hu szerkesztősége nem vett részt.