Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Idén is megjelentette a hazai középiskolák eredményességi mutatóit a Köznevelés című oktatási hetilap: a lista élén az előző évekhez hasonlóan a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium áll, de dobogós helyezést szerzett a szintén fővárosi ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola és a győri Révai Miklós Gimnázium is.
A középiskolákat a következő mutatók alapján mérik össze: a 2005 és 2009 között nyelvvizsgát tevők aránya, az országos középiskolai tanulmányi versenyeken (OKTV) elért eredmények, illetve a középszintű érettségin elért átlagpontszámok alapján. A jobb összehasonlíthatóság érdekében évek óta külön kategóriában indulnak a gimnáziumok, a szakközépiskolák, illetve az ún. vegyes -vagyis mindkét iskolatípusú osztályokat tanító- középiskolák.
A Köznevelés listájában a legkiválóbb eredményeket elért gimnáziumok és szakközépiskolák szerepelnek, összesen 157 iskola, amely az összes hazai középfokú oktatási intézménynek mindössze tizenöt százaléka.
A legjobb gimnáziumok:
Iskola neve
Város
Megye
Középszintű érettségi
Nyelvvizsga-arány
OKTV-pontszám
Fazekas Mihály Gimnázium
Budapest VIII.
Budapest
88,5
91,31
1269,9
ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
Budapest XIV.
Budapest
87,6
94,67
594,9
Révai Miklós Gimnázium
Győr
Győr-Sopron
86,1
96,7
208,6
Krúdy Gyula Gimnázium
Nyíregyháza
Szabolcs-Szatmár-B.
86,0
88,64
28,8
Bolyai János Gimnázium
Szombathely
Vas
85,9
95,56
117,0
Zrínyi Miklós Gimnázium
Zalaegerszeg
Zala
85,6
93,25
120,4
ELTE Apáczai Csere János Gimnázium
Budapest V.
Budapest
85,3
86,19
297
Toldy Ferenc Gimnázium
Budapest I.
Budapest
85,0
92,02
25,2
Kölcsey Ferenc Gimnázium
Nyíregyháza
Szabolcs-Szatmár-B.
84,6
91,64
10
DE Kossuth Lajos Gimnázium
Debrecen
Hajdú-Bihar
84,4
92,22
86,6
A legjobbak...
... a középszintű érettségin elért átlagpontszámok alapján
A középszintű érettségi vizsgákon a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium diákjai teljesítettek a legjobban, őket követik az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola, valamint a győri Révai Miklós Gimnázium végzősei. A vegyes középiskolák közül a gödöllői Szent Norbert Gimnázium és Szakközépiskola, a székesfehérvári Tóparti Gimnázium és Szakközépiskola, valamint a Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Szakközépiskola tanulói, a szakközépiskolák közül pedig a váci Boronkay György Műszaki Középiskola, a budapesti Varga István Szakközépiskola, illetve a győri Jedlik Ányos Középiskola tizenkettedik évfolyamosainak eredményei voltak a legjobbak a középszintű érettségin.
... az OKTV-n elért pontszámok alapján
Az országos középiskolai tanulmányi versenyen elért eredmények alapján a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium áll a hazai középiskolák rangsorának élén, a diákok az elmúlt öt évben összesen 1269 pontot szereztek. A második helyen az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolája szerepel, amelyet az ELTE Apáczai Csere János Gimnázium (297 pont), a pécsi Leőwey Klára Gimnázium (261,7 pont), valamint a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium (248,8 pont) követ. A szakközépiskolák közül a budapesti Puskás Tivadar Technikum, az egri Neumann János Középiskola, valamint a váci Boronkay György Középiskola, a vegyes középiskolák közül pedig a budapesti Károlyi Mihály Szakközépiskola tanulói zsebelték be a legtöbb döntős helyezést az OKTV-n.
... a nyelvvizsgával rendelkező diákok aránya alapján
A nyelvvizsgával rendelkező diákok aránya alapján összeállított lista nem okozott nagy meglepetést: a budapesti Német Nemzetiségi Gimnázium, a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium, valamint a Budapesti Osztrák Iskola áll a gimnáziumok élén, ezekben az intézményekben a diákok 97-99 százaléka szerzett már nyelvvizsgát. A szakközépiskolák közül a pécsi Zipernowsky Károly Szakközépiskola, a vegyes középiskolák közül pedig a Magyarországi Németek ÁMK, valamint a budapesti Xantus János Középiskola tanulói rendelkeznek legnagyobb arányban nyelvvizsgával.
A legjobb szakközépiskolák:
Iskola neve
Város
Megye
Középszintű érettségi
Nyelvvizsga-arány
OKTV-pontszám
Boronkay György Középiskola
Vác
Pest
77,6
39,13
134,4
Varga István Szakközépiskola
Budapest III.
Budapest
77,1
9,77
-
Jedlik Ányos Középiskola
Győr
Győr-Moson-Sopron
76,9
56,98
22,5
Horváth Boldizsár Szakközépiskola
Szombathely
Vas
76,8
26,78
-
Kőrösy József Szakközépiskola
Szeged
Csongrád
76,3
68,98
-
Széchenyi István Szakközépiskola
Nyíregyháza
Szabolcs-Szatmár-B.
76,1
34,35
42,9
Puskás Tivadar Technikum
Budapest IX.
Budapest
75,4
32,76
188,8
Csány László Szakközépiskola
Zalaegerszeg
Zala
75,2
25,10
-
Széchenyi István Szakközépiskola
Békéscsaba
Békés
75,1
65,69
40,5
Közgazdasági Szakközépiskola
Budapest X.
Budapest
74,9
30,61
-
Rangsor-nem rangsor
„Tizenöt éve vizsgálom a középiskolák mutatóit, és az adatokat minden évben megjelentettem egy könyvben” – mondta el egy, még a tavalyi rangsor kapcsán adott interjúban Neuwirth Gábor, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa. „Magam azonban nem vonok le következtetéseket az adatokból. Országszerte minden iskolának megvannak az adatai, ezek közül kérte el tőlem idén a Köznevelés című hetilap a legjobb helyen álló gimnáziumokat. Az általam átadott adatokat azonban nem tekintem rangsornak - ez súlyos hiba is lenne.”
„A legtöbb szülő persze azt nézi, mennyire előkelő helyezésű iskolába tudja beíratni a gyerekét. Sok esetben azonban ez éppen, hogy nem tesz jót a gyereknek, mert sokkal jobban ki tudna teljesedni például egy közepes mutatókkal rendelkező iskolában, mint egy ún. elitgimnáziumban” – mondta el tapasztalatait az oktatáskutató.
A rangsorokkal ugyanis az az alapvető probléma, hogy csak azt tudják mérni, ami számokban mérhető, márpedig e mellett rengeteg olyan tényező is lehet ami alapvetően meghatározza az iskola hangulatát.
„Az iskolák is, és a családok is túlbecsülik a rangsorok jelentőségét. Ha valaki pusztán a sorrendiség, vagy az előkelő helyezések alapján választ iskolát, az nagy hibát követ el. Hiszen a számok nem tükrözik az iskolában folyó nevelés erkölcsi, szellemi, és legfőképp pszichés vonatkozásait, mint ahogy arról sem tudnak megbízható képet alkotni, hogy milyen a tanári kar összetétele és pedagógiai elköteleződése: emberszámba veszik-e a diákokat, vagy csak statisztikai adatot látnak bennük, akik hozzák a pontokat, és vele együtt a hírnevet" - tette hozzá.