A pályakövetés Írországban komoly hagyományokkal rendelkezik, amelynek elsődleges célja, hogy a végzősök, frissdiplomások az eredmények ismeretében tervezhessék karrierútjukat, életpályájukat. A felvi.hu Felsőoktatási Műhely az ír pályakövetés rendszerét vizsgálta.
Az ír felsőoktatás nemzetközileg elismert, az oktatás-kutatás területén stabilan magas minőséget képvisel, erőforrásai pedig lehetővé teszik, hogy gyorsan reagáljon a változó kihívásokra.Az írországi pályakövetés rendszerét az 1971-ben alapított Felsőoktatási Hatóság (Higher Education Authority, HEA) koordinálja, együttműködve az intézmények Karrier Irodáival. A kutatás eredményeit évente publikálják a What do graduates do? című kiadványban, amely mindig a két évvel korábbi kutatás eredményeit tartalmazza.
A Felsőoktatási Hatóságot az oktatáspolitika tervezéséért és fejlesztéséért hozta létre a francia kormány, a hatóság tanácsadási jogkörrel rendelkezik és költségvetési szervként is működik. A HEA 1982 óta végez évente felmérést, a legfrissebb kiadvány 2007 májusában jelent meg és a 2005-ös felmérés eredményeit tartalmazza.
A felmérés a friss diplomások elhelyezkedési esélyeire és a fizetések mértékére fókuszál, kitérve a szektorális és regionális eltérésekre. A felmérésben minden államilag támogatott felsőoktatási intézmény és a HETAC által elismert magánintézmény részt vesz.(A HETAC a felsőoktatás minőségét felügyelő szervezet, amelynek elsődleges feladata biztosítani, hogy a felsőoktatás minősége kiemelkedő legyen és megfeleljen az ír társadalom és a nemzetközi közösségek elvárásainak. Minőségbiztosítási és akkreditációs feladatokat lát el.)A What do graduates do? kiadvány fő célja, hogy a felsőoktatásban részt vevő hallgatókat a megfelelő információkkal segítse karrier és akadémiai pályájuk tervezésében. A felmérés továbbá fontos eszköz a felsőoktatás évről évre bekövetkezett változásainak elemzéséhez.
A kiemelkedően magas válaszadói aránnyal működő felmérést telefonos interjúkra alapozzák, amelyeket az intézmények Karrier Irodái végeznek. Valószínűsíthető, hogy a válaszadási hajlandóság is azért magas, mert az anyaintézmény keresi meg a végzetteket, nem pedig egy harmadik személy.
A kutatás eredményeiről a Karrier Irodák intézményre lebontott eredményeket kapnak, amelyeket ők szabadon felhasználnak, és publikálnak (honlapjaikon az anyaintézményre vonatkozó mutatószámokat hasonló címen közlik).A kutatás teljes terjedelmében az alábbi linken olvasható:
www.felvi.hu/index.ofi?mfa_id=468&hir_id=9418&oldal=2.
(
www.edupress.hu)