szerző:
Rodler Lili
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Corvinus Egyetemen lefuttatott kísérletek aggodalomra adnak okot a mesterséges intelligencia aktív használatával kapcsolatban az egyetemi órákon.

A Corvinus oktatói két szemeszteren keresztül próbálkoztak meg a saját matematikai kurzusukba beépíteni a ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát, de a kutatás eredménye nem szolgált sok pozitívummal. A kísérlet lényege az volt, hogy a diákok mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. A kísérletet végző két oktatót, Benedek Mártont és Sziklai R. Balázst, is meglepték az eredmények: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is. Benedek és Sziklai az eredményekről és a folyamatról a hvg.hu-n számoltak be.

A rosszabb tanulók örültek a könnyebb megoldási útnak, a jó tanulók pedig rájöttek, hogy kevesebb energiabefektetéssel is elérhetik ugyanazt az eredményt, ezért nem is fáradoztak tovább a hagyományos tanulási módszerekkel

– mondta Benedek Márton, és hozzátette, hogy a feladatok mesterséges intelligenciával való megoldása során pont az alkotás, hibázás és a megértés fontos fázisai vesztek ki a tanulási folyamatból.

A kísérletet a 2023 tavaszi szemeszterben és egy évvel később a 2024-es tavaszi szemeszterben végezték el. Az első próba alatt még nagyon friss volt a ChatGPT és a hozzá hasonló rendszerek, és alig pár diák alkalmazta, mint lehetséges problémamegoldó program. A 2024-es hasonló időszakban viszont már szinte minden diák alkalmazta Benedek Márton ás Sziklai R. Balázs óráin az MI-t. „A mesterséges intelligencia kiváltotta a problémákra megoldást kereső folyamatot, pedig a tudáselsajátítás során a folyamat megértése sokkal fontosabb lett volna, mint maga a megoldás” – magyarázta Sziklai.

A tudásszint és a motiváció csökkenése mellett, ami szintén probléma, hogy élesedhetnek a társadalmi egyenlőtlenségek a hallgatók között az MI folyamatos használatával. A tehetősebb hallgatók ugyanis, akik a ChatGPT-szerű eszközök fejlettebb, előfizetéses változataihoz is hozzáférnek, sokkal jobb beadandókat készíthetnek, mint az ingyenes verziókat használó társaik.

A fent említett problémák ellenére sem Benedek, sem Sziklai nem a tiltásban látja a megoldását a felmerülő problémákra. Azt viszont mindenképpen szükségesnek tartják, hogy észszerűen korlátozzák a MI-alapú eszközöket az oktatásban. A teljes interjút a HVG360 oldalán tudjátok elolvasni.