szerző:
Eduline

Matekérettségi-felkészítő sorozatunk befejező részében az exponenciális és trigonometrikus egyenletekkel foglalkozunk. De megmutatjuk a tavalyi érettségi egyik nagy meglepetését is, azt a szöveges feladatot, amit már az egyik 8. osztályos felvételi feladatsorban is megkérdeztek a diákoktól, és aminek a megoldásához valóban csak józan paraszti észre volt szükség.

Hogy hogyan fér meg egy feladatban egy exponenciális és egy trigonometrikus egyenlet is? És hogyan lehet, hogy ezek az egyenletek még hasonlítanak is egymásra? Nézd meg a 2006. májusi érettségi 13. feladatát!

Oldja meg a következő egyenleteket!





Tovább a feladat megoldásához



És akkor most jöjjön egy bónusz feladat a tavalyi érettségi feladatsorból, amiből kiderül hogy mennyire fontos hogy ne csak képletekben tudj gondolkodni: a józan ész (és általános iskolai ismeretek) is gyakran elegendőek az érettségin néha egy feladat megoldásához:  

A 2009. májusi érettségi 14 feladata:

Egy vetélkedőn részt vevő versenyzők érkezéskor sorszámot húznak egy urnából. Az urnában 50 egyforma gömb van. Minden egyes gömbben egy-egy szám van, ezek különböző egész számok 1-től 50-ig.

a) Mekkora annak a valószínűsége, hogy az elsőnek érkező versenyző héttel osztható sorszámot húz?

A vetélkedő győztesei között jutalomként könyvutalványt szerettek volna szétosztani a szervezők. A javaslat szerint Anna, Bea, Csaba és Dani kapott volna jutalmat, az egyes jutalmak aránya az előbbi sorrendnek megfelelően 1: 2 : 3: 4 . Közben kiderült, hogy akinek a teljes jutalom ötödét szánták, önként lemond az utalványról. A zsűri úgy döntött, hogy a neki szánt 16 000 forintos utalványt is szétosztják a másik három versenyző között úgy, hogy az ő jutalmaik közötti arány ne változzon.

b) Összesen hány forint értékű könyvutalványt akartak a szervezők szétosztani a versenyzők között, és ki mondott le a könyvutalványról?

c) Hány forint értékben kapott könyvutalványt a jutalmat kapott három versenyző külön - külön?

Tovább a feladat megoldásához