szerző:
Eduline

A kilencéves általános iskolákról és a szakképzés átalakításáról is beszélt Czunyiné Bertalan Judit. Azonban az egyik példáján nagyon kiakadtak a tanárok.

„Tök boldogan élek úgy, hogy nem tudom a savak egymásra hatásának kémiai képleteit felírni. Viszont biztos, hogy nem maratom ki a tüdőmet a lúg és a sav összeöntésével. Ezt a kémia hatást kellene elmagyarázni egy 14 éves kislánynak, és nem a hatsoros kémiaképletet bemagoltatni velük” – mondta az 2014-2015-ös tanévet értékelő beszélgetésen Czunyiné Bertalan Judit.

Erre a mondatára reflektált Nádori Gergely, az AKG tanára, aki szerint „két mondatba sikerül nagyon sokféle ostobaságot belezsúfolni. Egyszerre sugárzik belőle a tudatlanság felsőbbrendű gőgje, a kémiai ismeretek teljes hiánya, de az egészet a tanterv nem ismerete koronázza meg, desszertnek pedig egy kis nemi előítéletet is kapunk”.

„Nézzük a kémiát! Lúg és sav összeöntésével víz és só keletkezik, ezt nevezik közömbösítésnek. Azt a kémiai hatást, ahogyan a víz kimarja a tüdőt, nehéz lenne elmagyarázni egy 14 éves kislánynak. Természetesen komoly probléma lehet, ha a savat és a lúgot a tüdejében keveri össze, mivel a keletkező víztől megfulladhat, még nem jutott eszembe erre figyelmeztetni egy tanítványomat sem, de ezentúl megfogadom a jó tanácsot. Olyan apróságokon már ne is akadjunk fent, hogy reakcióknak nem képletei, hanem egyenletei vannak, így a savak egymásra hatásának is egyenlete van” - írta Nádori, akinek az írását az Index is közölte.

Átalakítják a struktúrát

Czunyiné Bertalan Judit az Origónak beszélt a szakképzési struktúra átalakításáról is, valamint arról, hogy 2016 szeptemberétől mind az ötszáz szakiskola és szakközépiskola felügyelete átkerül a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz.

Az államtitkár elismerte, hogy van olyan intézmény is, ahol eddig egyszerre volt gimnáziumi és szakközépiskolai oktatás, és az intézmény a szakképző intézmények közé került, mert a térség munkaerő-piaci igényei ezt kívánják.

A tanulók életébe nem akarnak beleszólni, mert aki gimnáziumban kezdte meg a tanulmányait, az ott is fejezi be. Tehát addig maradnak gimnáziumi osztályok ezekben az iskolákban addig, amíg a már beiskolázott évfolyamokról el nem ballagnak a diákok.

Nem a görög mitológiát kellene tanítani

A közoktatási államtitkár elismerte, hogy az általános iskolai oktatásban sok dolgot újra kellene gondolni. Szerinte egy ötödikes gyereknek történelem tanulmányai során inkább a magyar nép eredetével kellene tisztában lennie, mint a görög mitológiával. A kilenc évfolyamos általános iskoláról itt olvshattok bővebben.

Gond az is, hogy sok diák végzettség nélkül hagyja el az iskolát. Ezekre a hiányosságokra az új köznevelési törvényben vannak válaszok, és a projektek elindultak – mondta az államtitkár.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!