Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A kormányzatnak elsősorban a saját felelősségével kell foglalkoznia, még akkor is, ha alapvetően a pedagógusokon múlik az oktatási rendszer sikeressége - mondta a Magyar Nemzetnek Thaisz Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatási államtitkárságának közelmúltban távozott főosztályvezetője.
Nem tartja meglepőnek a 15 éves diákok PISA-eredményeit Thaisz Miklós, de a romló eredményekben úgy látja, hogy szerepet játszott, hogy áttértek a digitális felmérésre - derült ki a lapban csütörtökön megjelent interjúból. Bár Észtország is hasonló szinten állt 2009-ben szövegértésből, mint Magyarország, mégis látványos javulást tudtak felmutatni, Thaisz szerint itt is tetten érhető a magyar diákok digitális tudáshátránya - az észteknél nagy fejlődés volt ezen a területen, ami fokozta a szövegértési képességeik egyébként is javuló eredményeit.
A kormányzat oldaláról többször elhangzott, hogy a tanárok a felelősek a romló eredményekért. Thaisz ezt nem tartja korrektnek, szerinte
felelős az oktatási kormányzat, a családok, a pedagógusok, a felsőoktatási intézmények, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik), valamint az egyházi és az alapítványi fenntartók is – mindenki.
Mivel a most vizsgált korosztály még a jelenlegi kormány regnálása előtt járt általános iskolába, ezért Thaisz figyelmeztet, hogy az alapkészségek fejlesztése terén nem volt rájuk hatása a kormánynak, legfeljebb fél-másfél évet tanultak a 2013-ban bevezetett reformok alapján. Emiatt úgy érzi, hogy a bő egy éve közoktatásért is felelős Palkovics László lemondását alaptalan követelni.
Nem gondolnám, hogy le kellene mondania Balog Zoltánnak
- folytatta Thaisz. Arra a kritikára, miszerint Balog nincsen tisztában olyan oktatási fogalmakkal, mint a funkcionális analfebetizmus, úgy reagált, hogy a miniszter egy ilyen óriási csúcsminisztérium vezetőjeként "olyan mértékben tisztában van szakmai kérdésekkel, amennyire tisztában kell lennie". Megjegyeznénk, a Tanítanék Mozgalom pont egy önálló oktatási minisztérium felállítását követeli, hogy ne csak a legszükségesebb kompetenciákkal, hanem minden kompetenciával fel legyen vértezve az oktatásért felelős miniszter.
Hogy miven hibázott a szaktárca, Thaisz úgy véli, hogy nem sikerült eléggé kidolgozni az új Nemzeti Alaptantervet, nem találták el a különböző műveltségterületek szükséges arányát, valamint a készségfejlesztő alaptárgyak, mint a matematika és a magyar nem kap elég hangsúlyt. Hibának tartja azt is, hogy az iskolaigazgatók nem kaptak elég hangsúlyt az oktatásirányításban.
Növekszik a hátrányos helyzetű gyerekek száma is, az ők tanulmányi leszakadása azonban nem csak a kistelepüléseken megfelelő szaktudás nélkül tanító tanárok felelőssége, hanem társadalmi kérdés is, hogy az iskolarendszer nem tudja kompenzálni a hátrányokat. A megoldást Thaisz Miklós is az integrált oktatásban látja, hogy a nehezebb sorsú gyerekek együtt tanuljanak a középosztálybeli családok gyerekeivel - ez több kormánypárti véleménnyel nem egyezik.
A változtatásra "tervek harminc éve vannak, csak senki nem mer lépni" - zárta Thaisz Miklós.