szerző:
Eduline

A Magyar Tudományos Akadémia a közoktatási reform kapcsán jórészt a hosszútávú hatásokkal foglalkozik, ezen a területen kíván a Köznevelési kerekasztal segítségére lenni - összegezhető Lovász László, az MTA elnökének szerdai sajtótájékoztatója. Lovász az egyik legnagyobb problémának azt tartja, hogy fokozatosan háttérbe szorultak a pedagógia megújítását célzó kutatások. Az elnök szerint ezen túl viszont a közoktatás egyéb problémái nem rájuk vonatkoznak.

Az MTA szerdai - több témát érintő - sajtótájékoztatóján a közoktatásban tapasztalható folyamatokra is kitért az intézmény vezetése. Lovász László elmondása szerint épp egy éve kezdett az Akadémia a közoktatás tudományterületein átfogó módszertani kutatásokba, melyek eredményeit a különböző szakmacsoportok egy február végi konferencián egyeztetik. Az elnök szerint ez mindössze véletlen egybeesés, hogy épp most került reflektorfénybe a közoktatás állapota, mikor új szakaszba léphet a pályázati pénzből megvalósult kutatás.

A Köznevelési kerekasztalon az MTA is részt vett, Lovász szerint minden fontos problémakörre kitértek a találkozó. A szakmai munkában az MTA elsősorban a hosszútávú tervezést tudja segíteni, például új pedagógiai módszerek javaslásával, melyek kutatásaikon alapulnak. Az elnök nem véletlenül emelte ki a módszertant, ugyanis meglátása szerint ez az egyik legfőbb problémaforrás, hogy a 60-as és 70-es években folytatott kutatások fokozatosan abbamaradtak.

A módszertannak rendkívül fontos szerepe van, ugyanis hiába követi esetleg a tananyag a modern követelményeket, ha a pedagógusok nem rendelkeznek azokkal az eszközökkel, mellyel maradéktalanul át tudják adni ezt a tudást. Az elnök elmondása szerint a gyerekeket és tanárokat érintő technológiai és társadalmi változásokra reagálva a kutatások felélesztését tekinte egyik feladatának az MTA. Kérdésre válaszolva hozzátette, hogy az Akadémia részt vesz olyan munkacsoportokban is, melyek az iskola céljának megfogalmazásán dolgozik, vagyis hogy mire kell felkészítenie a diákokat az évek során.

Lovász ugyanakkor egy határt is húzott, szerinte a közoktatás "egyéb problémái" nem rájuk vonatkoznak.