Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A komplex természettudomány néven szeptemberben induló tárgy a lecsökkent óraszámú többi tárgyat hivatott pótolni, hogy egy-egy jelenséget tömörebben, de több szempontból is bemutasson a diákoknak. Ajánlott kapcsolódási pontokat is tervezett ezért a tantárgyak közé az OFI, ám több furcsaság is bekerült.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet nyilvánossá tette a közelmúltban a szakgimnáziumi közismereti tárgyak mellett a komplex természettudomány tantárgy kerettantervének tervezetét. A rohamtempó indokolt, hiszen a kerettanterv nélkül a tanárok óraszámát sem lehet kialakítani, nem hogy a gyerekek órarendjét. A kormányzati ígéretek szerint még augusztus közepén a tanmenet javaslatokat is kidolgozzák az OFI-nál.
A természettudományos műveltség az egyén és a társadalom számára is meghatározó jelentőségű. Az egyén tudása társadalmi szinten szorosan összefügg a gazdasági versenyképességgel és a szűkebb-tágabb autonóm közösségek fennmaradásával. A globális problémák megoldásának fontos feltétele az állampolgárok természettudományos műveltségen, az ok-okozati összefüggések felismerésén alapuló, kritikus és konstruktív magatartása.
- írják a tantárgy bevezetésében. A megfogalmazott szempontokat némi iróniával lehet olvasni egy olyan rendelettervezetben, ami alaposan megkurtítja a természettudományok órakeretét. Azonban számos pozitívumot lehet látni: egy-egy témakör órakeretében valóban különösen figyeltek arra, hogy a fizika, a kémia, biológia, földrajz nagy négyese minél több ponton egészítse ki egymást.
Ősztől a szakgimnáziumot megkezdők számára eljöhet a vendéghallgatói ingázás ideje, ha később más tárgyból szeretnének érettségit tenni- derül ki Palkovics László oktatási államtitkárral készült interjúból. Az összevont, új természettudományos tárgy kidolgozása a tanárok feladata lesz. Az államtitkár egyértelmű sikerekről beszélt az oktatás finanszírozása kapcsán, úgy véli, hogy a jövőbeli működésben sem lesz hiány.
A tervezetben megfogalmazott tantárgyak közötti kapcsolódási pontok rendre irodalmi vagy történelmi kapcsolódási lehetőséget véltek felfedezni az egyes témakörökben, ami szokatlan felvetéseket is tartalmaz.
Az első témakörök egyikében az arányok fontosságának belátása, rögzítése, az azokat fenntartó és felborító erők fölismerése áll a fókuszban, ehhez a magyar nyelv és irodalom fogalmainak, a disszonanciának, az (a)szimmetriának és a kompozíciónak a tisztázását javasolják. Emellett befért a matekból a százalékszámítás és az egyenes arányosság, mint javasolt óra, ahol ezt a témakört körül lehet járni.
Biológiában súlyozottabb témakör az emberi mozgási és légzési rendszer mechanikai alapelveinek megértése, valamint az egészséges életmód előnyeinek bemutatásában szintén a magyar nyelv és irodalomból emelték be az emberi test ábrázolásait, mint kapcsolódási pont.
Történelemből mondjuk érdekes bedobni a felvilágosodás és a felfedezések időszakát, elvégre miben nincs történelem? Minden esetre az OFI szerint hasznos, ha a kölcsönhatások, erők alaposabb, rendszerszerűbb ismeretére vágyik valaki, valamint annak ok-okozati kapcsolatrendszere. Itt kell bemutatni Ohm-törvényét is, valamint az elektromágnesességet.
A földrajz úgy látszik nem a leghangsúlyosabb része lesz a tárgynak. A "Honnan hová?" című témakörben van a csillagászati, földrajzi és és biológiai evolúció is. Itt kell megvitassák majd a diákokkal az élet keletkezésének kérdését is. Itt is irodalmi kapcsolatot láttak az OFI-nál, amely a haladáseszme különböző korokban való megjelenését tartja fontosnak. Történelemből a járványok és a háziasítás történelemformáló szerepét emelik ki. Az osztályfőnöki óra sem marad ki, ott a szokásokról és a divatról kellene beszélni, és még mindig ugyanabban a témakörben vagyunk.
A kedvencünk a mechanikai energia témaköre lett, amin belül a munka és energia fogalmát kell szemléltetni a diákok számára. Itt történelmi kapcsolódást véltek felfedezni, ám röviden csak ennyit írtak, hogy "gazdaságföldrajz". Természetesen történelemórán rengeteg gazdaságföldrajzi vonatkozású tananyaggal találkoznak a diákok, de pont annál a science tantárgynál, amely magába foglalja elvileg magát a földrajzot is, kissé merész vállalás.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!